Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst xena

Hur illa bränner ni er i Thailand?

Rekommendera Poster

Gäst xena

Tråkigt väder i Sverige, men åker snart till Thailand (som tur är). Och där är det mycket varmare, hoppas att det finns solkräm kvar i lagret på apoteket....

Det märkliga är att jag brukar bränna mig i solen ÄNDÅ den första tiden, oavsett hur mycket solkräm jag smetar på så blir det lite rodnad åtminstone. Är det nån som känner igen sig eller har ni liksom blivit vana vid det? Köper på er solkräm och sånt.

Frågan blir då: hur illa brukar ni bränna er som åker ner till Thailand för att lapa sol? Känner ni igen er i beskrivningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins starka och bra solkrämer i Thailand. Köp dem på ett farmacy som ser fint och luftkonditionerat ut så är den färsk. Använd dem ordentligt, snåla inte. Tänk om jag kunde minnas vad märket heter :to_take_umbrage: men vi köpte en sort som är lite oljig i en sorts sprayflaska i år när vi var nere. Den var verkligen toppen, lätt att stryka ut, klarade att man tog ett dopp då och då och gick att stryka även på fuktig hud.

Jag bränner mig oftast lite och måste vara noga med att smörja. Likadant med barnen. I år gick det bättre än någonsin och det tackar jag nog denna okända solkräm, som jag sett i Sverige också men med lägre styrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sist vi var i Thailand var i mars i år. Visserligen var det väääldigt varmt o soligt då... Men min man brände sig ordentligt i början, tyckte väl att det var bättre att sola med liite solskydd för brun ska man ju bli minsann....och det snabbt...Kan tillägga att han fick brännskador som inte är helt läkta ännu :nau :nau :nau

Barnen köpte jag solskyddsfaktor 50 till o hade ibland t shirt på dom. ( 5 o 7 år gamla) Dom brände sig lite grann i alla fall, men inget som dom märkte av. Lite rött bara..

Jag klarade mig någorlunda, brände mig på ryggen en dag nåt djävulskt, kunde inte ligga på rygg på ett par dar...Berodde på att jag gick på massage o var dum nog att inte tänka på att dom smetade in mig med olja :cr

Jag var brun som en pepparkaka när vi åkte hem efter 15 dagar, vit som en albyl när vi åkte dit....Men blev torr som tusan i skinnet o brännan höll sig inte länge alls..tyvärr..

Nån som har tips på bra aftersun??? så man inte blir så torr..

Vi åker i januari igen o är borta 3 veckor. Ska verkligen smörja in mig o barnen med BRA solskydd !!!  Man förstör lätt semestern om man bränner sig illa... Min man fick lov att ha Tshirt mesta delen pga brännskadan... Trist !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar åka i november och har hittills aldrig bränt oss i solen. Tycker faktiskt att solen är mer lömsk hemma på sommaren. Det beror säkert på att man slarvar mer på hemmaplan. Brukar nog använda mellan solfaktor 10-20 första veckan, sen blir det mer sporadiskt.

Minns förresten för en massa år sen när vi åkte till Teneriffai slutet av april. Kom fram till hotellet sen eftermiddag och lade oss vid polen kanske en timme. Sen sov vi knappt nåt på ett par nätter, fullständigt uppbrända. Tidigare hade vi åkt i februari och var vana vid hur solen var då. Det skiljer sig inte så lite mellan månaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och mina barn har flitigt andvänt både solspray och långa tunna långarmade blusar till en början vi har aldrig blivit brända,men bruna som bara den.återfetta huden ordentligt annars tappar du färgen fort.Jag köper aloe vera produkter i thailand bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar alltid vara minst 5-6 veckor åt gången. Använder aldrig solskydd utan kör på tid. första dagarna 20-30 minuter på varje sida, då brukar jag bli lagomt "bränd" så jag kan köra likaså dom efterföljande dagarna. Det fina med det här är att färgen sitter i extremt länge. En gång för 20 år sedan var jag först 3 månader i Asien och kom brun som en pepparkaka till Australien.....Där var det dom vanliga varningarna om slip, slop and slap vilket jag sket i. Bland annat det om att man inte skulle sola mellan 11 och 14 på dagarna. Första dagen upp i Noosa så gick jag och la mig för att pressa 11,00 för att på kvällen va tvungen att uppsöka läkare där jag fick kortisonsalvor för brännskador.

Idiot sa bill nä idiot sa bull ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl tillägga då att hustrun och jag är riktiga solfreaks.. vi brukar lägga oss i solen vid halvtio-tiden och ligga tills myggen börjar komma någon gång mellan 4 och 5 på eftermiddagen.. från första dagen. Det är kanske därför man vitnar så himla fort när man kommer hem igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar det väldigt försiktigt första veckan, smörjer in mig ordentligt, och ligger mest i skuggan. Brukar inte bränna mig och brukar vara brun länge efter resan.... :beach::sun

En riktig skrubb innan man börjar sola tror jag är bra om man vill ha en bra bränna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har inte varit riktigt solbränd här sedan vi flyttade ner för 3,5 år sedan. Jag är väl ganska så "datanördsblek". Ett par dopp i veckan räcker föga för en ordentlig solbränna.

Men i samband med min offentliga bantning lovar jag också visa upp en viss solbränna till nyår, såvida inte vädret sviker rejält. Bildbevis utlovas :cr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar alltid bränna mig när jag solar, dock inte i vintras i Thailand. Men då hade vi laddat med hög solskyddsfaktor, 25-40 normalt och 60 på snorkelturerna.

Har varit på ÖB och fyllt på förrådet. De är överlägset billigast, köpte l'oreal med faktor 25 och 40 för 39 kr flaskan.

Hittade inget som var i närheten vad det gäller pris i Thailand. Kostade runt 500 bath med den solskyddsfaktorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins starka och bra solkrämer i Thailand. Köp dem på ett farmacy som ser fint och luftkonditionerat ut så är den färsk. Använd dem ordentligt, snåla inte.

Håller med... så slipper man släpa med sig det hemmifrån också..  :cool2:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins starka och bra solkrämer i Thailand. Köp dem på ett farmacy som ser fint och luftkonditionerat ut så är den färsk. Använd dem ordentligt, snåla inte.

Håller med... så slipper man släpa med sig det hemmifrån också..  :cool2:

Instämmer helt. Det finns generellt mycket man kan köpa i Thailand istället för att släpa med sig hemifrån.

Annars är det självklart bäst att hålla sig i skuggan en hel del i början av semestern. Det är bästa sättet att slippa bränna sig. :cool2:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med... så slipper man släpa med sig det hemmifrån också..  :cool2:

Så mycket släpa är det väl ändå inte. Ett par flaskor solkräm i den f.ö. nästan tomma ryggsäcken känns inte som något besvär, man måste ju köpa dem direkt när man kommer ner iaf och då har man dem att "släpa" på ändå.

Kan man köpa dem till det pris jag gjort så sparar man runt 100 spänn på två flaskor, det är en middag för två när vi väl är på plats.

Hur som helst sola med förnuft :l_sunny:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med... så slipper man släpa med sig det hemmifrån också..  :cool2:

Så mycket släpa är det väl ändå inte. Ett par flaskor solkräm i den f.ö. nästan tomma ryggsäcken känns inte som något besvär,

Nej, har man inte med mer i bagaget så.....

Men, reser man ex. med små barn och då kanske har välling, flytväst, blöjor m.m, m.m med sig, så är det bra att veta att mycket finns att köpa på plats.

Tycker det brukar vara bra att ha med sig en "start-mäng" solkräm (och annat) och sedan komplettera med mer på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Man kanske skall passa på att ge en lite varning till förstagångsturister.

Första gången jag och brorsan var i Thailand (1990) så åkte vi till Koh Samet och eftersom han redan var solbränd så brydde han sig inte om solskyddet de tre timmar (om jag minns rätt) vi var på den fantastiska Hat Sai Kaew.

Han fick sår på axlar och rygg, det blödde tom. Givetvis farligt och det så riktigt illa ut några månader. Han kune inte sola alls på ganska länge.

Eftersom Thailand är beläget ganska nära ekvatorn så står solen i princip rakt upp på himlen. Använd alltid rikligt med solskydd, även om det är småmulet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst snart!

vi har klarat oss ganska bra med faktor 30 första veckan sen 20,

men öronen och hårbotten har vi bränt rejält så smörj ordentligt

och använd huvudbonad om du har tunt hår.

3,5 månad kvar sen blir det smörja av! :beach::sun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar det väldigt försiktigt första veckan, smörjer in mig ordentligt, och ligger mest i skuggan. Brukar inte bränna mig och brukar vara brun länge efter resan.... :beach::sun

En riktig skrubb innan man börjar sola tror jag är bra om man vill ha en bra bränna.

Det där med bodyscrubb är jättebra för att få färgen att sitta  :dan

Har ju inte varit i Thailand ännu men mycket runt medelhavet och i Egypten (Röda havet). Är noga med insmörjningen, speciellt om jag inte har pigment kvar på kroppen. Blir sällan bränd.

Det beror ju mycket på vilken hudtyp man har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins starka och bra solkrämer i Thailand. Köp dem på ett farmacy som ser fint och luftkonditionerat ut så är den färsk. Använd dem ordentligt, snåla inte. Tänk om jag kunde minnas vad märket heter :to_take_umbrage: men vi köpte en sort som är lite oljig i en sorts sprayflaska i år när vi var nere. Den var verkligen toppen, lätt att stryka ut, klarade att man tog ett dopp då och då och gick att stryka även på fuktig hud.

Jag bränner mig oftast lite och måste vara noga med att smörja. Likadant med barnen. I år gick det bättre än någonsin och det tackar jag nog denna okända solkräm, som jag sett i Sverige också men med lägre styrka.

Jättebra med tips om att bra solcreme finns att köpa på plats! tack! :kla

Jag kommer att lägga in en frågetråd om vad man kan köpa och vad man bör ha med sig hemifrån . Ett startkapipal av det mesta vill jag ha för att slippa springa runt och leta det första man gör  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins starka och bra solkrämer i Thailand. Köp dem på ett farmacy som ser fint och luftkonditionerat ut så är den färsk. Använd dem ordentligt, snåla inte.

Håller med... så slipper man släpa med sig det hemmifrån också..  :cool2:

Instämmer helt. Det finns generellt mycket man kan köpa i Thailand istället för att släpa med sig hemifrån.

Annars är det självklart bäst att hålla sig i skuggan en hel del i början av semestern. Det är bästa sättet att slippa bränna sig. :cool2:

man blir brun i skuggan med faktiskt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins starka och bra solkrämer i Thailand. Köp dem på ett farmacy som ser fint och luftkonditionerat ut så är den färsk. Använd dem ordentligt, snåla inte.

Håller med... så slipper man släpa med sig det hemmifrån också..  :cool2:

Instämmer helt. Det finns generellt mycket man kan köpa i Thailand istället för att släpa med sig hemifrån.

Annars är det självklart bäst att hålla sig i skuggan en hel del i början av semestern. Det är bästa sättet att slippa bränna sig. :cool2:

man blir brun i skuggan med faktiskt...

Tar lite längre tid bara...  :JC_tongue:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man blir brun i skuggan med faktiskt...

Så sant, men nu är man ju en soltörstande :l_sunny: nordbo som kommer ur brunsåsen här hemma och vill vika ut sin vältränade :l_training: bleka kropp på stranden så den får den färg den förtjänar  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man blir brun i skuggan med faktiskt...

Så sant, men nu är man ju en soltörstande :l_sunny: nordbo som kommer ur brunsåsen här hemma och vill vika ut sin vältränade :l_training: bleka kropp på stranden så den får den färg den förtjänar  ;)

:rolling on the floor:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×