Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
qudos

Platser på planet med ett TUI 747

Recommended Posts

Ska flyga med en TUI 747:a till BKK på nyårsafton. På deras hemsida kan man boka platser på planet mot en avgift. Nån som har pejl på vilka platser som är bra? Jag är 190 lång och uppskattar verkligen benutrymme på långdistansflyg...

Lägger med en länk så kan ni se hur det ser ut i planet.

https://secure.paxport.net/tuiflynordic/services.xo

Jag flög med detta plan i januari -07. Vi hade förbokat platserna 15H och 15J. De platserna var superbra, cirka 2 meters benutrymme. Absolut värt priset. Vid rad 23 är toaletterna så där bildas alltid kö.

Flög med dem för ett år sedan och hade då vanlig plats vilket var åt helvette för trångt då jag är 198cm. Flyger med samma bolag om ca 3v och har köpt platserna 24k och 24j. Eftersom min sambo är 162cm o klarar sig med en vanlig "billig" plats gjorde vi så o sparade en sexhundring.

För övrigt var flygresan bra, planet fräscht, bra service och trevlig personal. Det var första gången vi flög charter till thailand o var helnöjda med allt utom just att det var trångt för mina ben. Ok pris för biljetten, non stop ca 10,5h sthlm/bkk och ingen som applåderade vid landning! :D

Jag och mitt resesällskap satt på platserna 1A och 1C. Jättebra platser bra med benutrymme och eftersom det är längst fram så är det inte mycket spring och sånt runt om kring. Lugnt och skönt va det  :good:

Vi var iväg i mars/april

Bokade platserna 8D och 8G i natt. Tyvärr kunde jag inte boka platser i Extra- och Premium-class av någon anledning. Kanske tog dom slut snabbt...  :'(

Och hur mkt av deras policy, med att man inte får använda egna lurar i ljudsystemet ombord, är förankrat i verkligheten?  :pra

Bokade platserna 8D och 8G i natt. Tyvärr kunde jag inte boka platser i Extra- och Premium-class av någon anledning. Kanske tog dom slut snabbt...  :'(

Och hur mkt av deras policy, med att man inte får använda egna lurar i ljudsystemet ombord, är förankrat i verkligheten?  :pra

Vet inte men jag var inne första dagen och då kunde man inte heller beställa det. Tror att det är så att man måste boka direkt när man beställer resan dvs köpa en sådan flygbiljett direkt.

Vet inte men jag var inne första dagen och då kunde man inte heller beställa det. Tror att det är så att man måste boka direkt när man beställer resan dvs köpa en sådan flygbiljett direkt.

Platsen kan man köpa separat tidigast 60 dagar före avresa.

Hasse

Extra- och Premium-class måste bokas hos resebyrån och därefter kan man förboka platser i dessa klasser.

Åkte med detta planet i mars/april satt då på 42d-42g, helt OK! här är det inge bättre benutrymme, men känslan är rymligare då man ej har någon framför sig. Om man åker utan barn skall man "passa sig" för de platserna längst fram i planet, då de placerar barnfamiljer där i 1:a hand. Extra class / Premium bokas via resebyrån, men extra class innebär inge extra benutrymme, bara på "VIP-läktaren"! Jag undrar om inte premium classen kostar närmare 3000:- extra. Planet/service är bra. Trevlig resa! :girl_dance:

Ok, då var det inte så konstigt ändå. Hmm, barnfamiljer längst fram säger du. Det kan ju bli småjobbigt, men jag får nog ta den eventuella smällen för att få lite mer benutrymme. Blir till att tejpa fast hörlurarna i öronen och bara se glad ut...  :cr

Men tror ni att det funkar att köra sina vanliga hörlurar i deras system? Det har aldrig varit ett problem när jag har flugigt inom Europa. ???

Men tror ni att det funkar att köra sina vanliga hörlurar i deras system? Det har aldrig varit ett problem när jag har flugigt inom Europa. ???

Vet att barnens Mp3:or inte alltid har fungerat, de brukar ju säga att "det förstör deras system  :nau", hur mycket sanning det ligger i det vet jag ej. Men o andra sidan kostar ett par lurar 50 spänn! :sunny_bespectacled:

Guest Marcus

Jag å min familj åkte till Thailand förra året med B747 å satt typ på rad 12 eller nåt, i alla fall där planet börjar smalas av där fram, och det var jätte trångt, jag e 189, Sen när vi åkte hem så satt vi strax framför motorn där planet är "rakt" å det var mkt bättre plats där....

Ska förmodligen åka till Thailand igen i jan-08 men då försöka hamna där uppe för att slippa "stöket" som jag uppfattade.

Men i alla fall försök fixa platser där planet är "rakt" om du förstår vad jag menar...

Min plan var ju att det borde vara bra plats eftersom det bara är ett säte framför våra två. Men om dom inkvarterar barnfamiljer där fram så får jag ju se till att byta dom illa kvickt. Hade ju underlättat om dom skrev ut sådan information...  :C

Barnfamiljer bokas ofta in där hela familjen kan sitta tillsammans, vilket inte nödvändigtvis måste vara i den främre delen av planet.

När vi åkte fanns det inte ett enda barn i den främre delen av cabinen varken på ditresan eller hemresan.

Barnfamiljer bokas ofta in där hela familjen kan sitta tillsammans, vilket inte nödvändigtvis måste vara i den främre delen av planet.

När vi åkte fanns det inte ett enda barn i den främre delen av cabinen varken på ditresan eller hemresan.

Sweet, bara att hoppas på samma grej då!  :dan

Guest Sorry

Vet att barnens Mp3:or inte alltid har fungerat, de brukar ju säga att "det förstör deras system  :nau", hur mycket sanning det ligger i det vet jag ej. Men o andra sidan kostar ett par lurar 50 spänn! :sunny_bespectacled:

Då jag tidigare arbetat i kabinen och köra med samma förklaring till passagerare, tröttnade jag efter ett tag och frågade en tekniker vad det egentligen har för betydelse.

Vad jag fick förklarat är att systemet ombord kör med ett lägre ohm-tal för att kunna leverera en bra ljudnivå/kvalitet. Dessa lurar ombord är då anpassade och mer lättdrivna än ett par normala lurar anpassade för 4 el. 8 ohm. Att köra 4 el. 8 ohms lurar ombord förstör då för samtliga som ligger och lyssnar under samma utgång i systemet.

Detta kan jag inte styrka eller bevisa och tenknikern kanske har fel också med för mig, som är tenkiskt intresserad nöjde jag mig med förklaringen.

Trevlig resa!

Det borde ju vara rimligt med ett annorlunda motstånd eftersom systemet ska leverera ljud till 5-600 hundra platser. Aja, får la leta fram ett par lurar från nån tidiage plygresa elelr nåt...  :)

Guest Christian

Hejsan!

Tänkte försöka boka rad 1 när jag åker ner.

Min fråga är då hur bra man ser tvskärmen som sitter på väggen framför i mitten? Är det ok eller nackspärr?

Guest Christian

Jag satt på rad 1 när jag åkte. Lite snett får man ju titta om man sitter längst in vid fönstret men det störde inte tyckte jag i alla fall. Jag tyckte det va helt ok!

:dan

Tackar så mycket för svaret. Eftersom jag inte kan sova på planet så sitter jag ytterst så blir det nog kanon!

2 månader kvar nu, känns som en evighet  :P