Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Mulet väder i Thailand nu

Motsägelser angående vädret!!!

Rekommendera Poster

Hej,

Klart svenskar som skall ner på semester är väderfixerade. Man/de vill ju inte tillbringa solsemestern huttrandes (nåja) inomhus. Sådana dagar är ju ändå delar av den svenska sommaren ofta så bra att bjuda på. :D

Personligen gillar jag regndagar här i Thailand. Det är skönare att jobba och en lite behagligare temperatur. Dock räcker det med någon eller ett par dagar i veckan. Skyfall under längre tid är trist.

Detta var inlägg 2000! Nu skall jag börja skriva lite mer :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit här på Koh Samui nu under två veckor och det har som ni vet regnat en del. För mig som ska vara i Thailand tills mitten av december har det inte gjort så mycket, men om jag hade varit på två veckors chartersemester skulle jag så klart varit galen.... :ch_too

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Usch

Man kan visst göra något åt det. Genom att inte åka. Jag har inte betalat min resa ännu. Kanske får skippa Thailand även om det är drömresan man har planerat :(

Stannar hellre hemma än att åka dit. Har sett hemska bilder där turister badar i vatten som ser brunt/grått ut, och himlen alldeles grå/svart-molnig också. Usch.

Vad kan man köra i Ao Nang/Krabi i sånt här väder liksom. Är man i tex New York så spelar inte vädret lika mycket roll, för det finns grejer att hitta på hela tiden. Men vad fan gör man om det är sånt här väder och man bor i ett hotell på en strand??

Nej USCH....

Har inte sovit på 4 nätter nu, är så orolig för att resan inte ska bli av :(

Men jag köper ingen resa innan jag ser att vädret är på väg att bli bättre. Förra året enligt Phukets väderblog så kom det fina vädret den 10 november. Men då såg oktober lite bättre ut än i år också. Bara att hålla tummarna.................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild från 2 november i fjol. Visst ser det väl hemskt äckligt och kallt ut va? Allvarligt, om du är helt hysterisk vad gäller väder och tycker att din semester är förstörd om det regnar i 15 minuter så ska du inte åka förrän december eller januari. Och vet du - det regnar då med!

Varje månad året om regnar det... Phuket och Thailand har ett tropiskt klimat. Det betyder att det regnar ibland. Sahara rekommenderas för de som inte klarar en vattendroppe.

post-3-14768710620514_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Väder kan aldrig förutspås exakt. Vare sig i Lycksele eller Ao Nang.

Vissa svenska somrar regnar bort, andra år bjuder på sol rakt igenom. Oftast är en kombination.

Samma med regnsäsongen här. Ibland vräker det ner i veckor, andra år är det bara lite småmolnigt och mycket sol. Oftast är det en kombination.

Utan regnet hade inte södra Thailand varit lika vackert som det är idag. Det är trots allt en del regnskog och ett subtropiskt klimat. Ingen öken som i Nordafrika etc.

Just nu mullrar det lite i bergen på Samui och det är ganska grått. Trist som attans för turisterna (och vi som jobbar med turism) men skogen växer så den knakar och grodorna sjunger. Alltid något! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag måndag har vi just nu vid 12.45 en lite mulen himmel,men med möjlighet till både sol o regn tror jag. Vi har hunnit med några droppar regn i dag oxå,men man märker att det har blivit mindre skurar som kommer glesare,de senaste dagarna.

Jodå jag önskar oxå fint/soligt väder, min familj kommer i morgon o de önskar ju oxå sol. Som ni säger med tanke på den svenska sommaren vi hade så är man soltörstare...

MVH Laila från ett Koh Lanta som börjar vakna till med mer o mer turister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Usch

Malee. Gud vad taskig du är, och vrider mina ord dessutom :(

Jag sa att jag har inget emot regn! Så länge som solen lyser. Om det regnar en eller två timmar men himlen ändå är blå och solen lyser kan jag till och med tycka det är skönt!

Men det är stor skillnad på lite regn och när det är KONSTANT MULET...som det är nu!

Här är en bild som är tagen på Railay, här om dagen:

10290637_27789633.jpg

Lite skillnad på det och det här:

012.jpg

Det är alltså inte regnet i sig, utan täcket av mörka moln och kraftiga regn. Både vattnet och himlen såg grått ut på den första bilden.

Dessutom kan du inte jämföra förra året med detta år, då det var finare väder i slutet av oktober förra året. Alltså verkar regnvädret ha dröjt sig längre kvar detta år. Och förra året kom solen på allvar först den 10 november (enligt Phukets väder blog)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Malee. Gud vad taskig du är, och vrider mina ord dessutom :(

Jag sa att jag har inget emot regn! Så länge som solen lyser. Om det regnar en eller två timmar men himlen ändå är blå och solen lyser kan jag till och med tycka det är skönt!

Men det är stor skillnad på lite regn och när det är KONSTANT MULET...som det är nu!

(jag, Malee har klippt ur bilderna)

Det är alltså inte regnet i sig, utan täcket av mörka moln och kraftiga regn. Både vattnet och himlen såg grått ut på den första bilden.

Dessutom kan du inte jämföra förra året med detta år, då det var finare väder i slutet av oktober förra året. Alltså verkar regnvädret ha dröjt sig längre kvar detta år. Och förra året kom solen på allvar först den 10 november (enligt Phukets väder blog)

Du hänvisar till Phukets väderblogg och skriver: Enligt honom så var det pissväder i större delen av november förra året.  Därmed måste jag fråga mig vad pissväder är för dig. Några översatta citat från den blogg du hänvisar till -  som enligt dig bevisar att det var dåligt väder:

4 november: Tittar runt, träden är gröna men det är dimmigt på himlen. Det är något meteorologiskt fenomen som är anledning till dimman. Det har varit så här de tre senaste  dagarna. Min kommentar: det var en dis över ön dessa dagar -  inget regn förutom någon skur ibland, dock ej varje dag. Mycket njutbart och badbart.

6 november: Det var en varm dag med åskväder och regn på kvällen. Min kommentar: Loy Kratong, underbar dag med häftigt åskregn från nio på kvällen tills framåt midnatt.

12 november: Denna november är totalt annorlunda från fjolårets som var orimligt våt. Nu har vi fantastiskt väder! Min kommentar: håller med, november ifjol var väldigt skön.

Hans inlägg senare under månaden talar om SOL i stora mängder. Så - vad är pissväder enligt dig?

Jag hänvisar till verkligheten som jag lever i. Om det i dina ögon är taskigt, så må det vara så. Men vad vrider jag? Som jag ser det  bemöter jag bara dina uppgifter. Min kommentar om Sahara var lätt ironisk, om du tyckte det var taskigt så ber jag om ursäkt.

Men jag ger upp nu - tro vad du vill om vädret för det gör du iaf! Och kanske är det så att det kommer att regna hela november. Kanske är det så att det kommer att vara strålande sol! Inte vet jag, inte vet du och inte vet väderblogggen heller!

Hej då från ett 30-gradigt Phuket med vita moln, där den blå himlen ses lite här och var. Det är även vindstilla och regnbefriat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har följt denna tråd utan att lägga mej i. Är man så orolig för hur vädret är så bör man stanna hemma, eller skjuta upp resan. Valen är alldeles ens egna. (Har vi ett troll måntro?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst nettan1

tre dagar kvar... gud vad härligt det ska bli. Jag tänker inte bli pessimistisk pga vädret, jag är helt övertygad om att det även kommer bli bra dagar. Bara att få komma hemmifrån, varje morgon få sätta sig vid en frukostbufe, härlig massage, och goa bad i regn eller inte:)... och härliga resturang besök på kvällarna. Nä jag ser verkligen fram emot våran resa... sedan om det skulle bli bättre väder så blir det pricken över i. :dan

/Nettan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men herregud... vädret är ju något man inte kan rå över. Dessutom är tropiska oväder häftiga. Och måste jag välja mellan helgrått, regn och +6 grader (Stockholm idag) och helgrått, regn och + 30 grader så vet jag vad jag väljer.

Åk i januari är mitt råd

Mvh

Millan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tre dagar kvar... gud vad härligt det ska bli. Jag tänker inte bli pessimistisk pga vädret, jag är helt övertygad om att det även kommer bli bra dagar. Bara att få komma hemmifrån, varje morgon få sätta sig vid en frukostbufe, härlig massage, och goa bad i regn eller inte:)... och härliga resturang besök på kvällarna. Nä jag ser verkligen fram emot våran resa... sedan om det skulle bli bättre väder så blir det pricken över i. :dan

/Nettan

Håller med, men hoppas solen kommer att skina på dig :viannen_22::sunny_bespectacled::Archie_07:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gittan

Hälsning från Sverige till er meteorologer ang vädret i Thailand Vad ska ni där att göra? Finns ju sol på närmre håll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag håller med. Lite nervöst nu när man ska åka i november och bara hör orden regn regn hela tiden. var i phuket andra halvan av nov 06 då vi super väder så vi hoppas på det denna gången med  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hälsning från Sverige till er meteorologer ang vädret i Thailand Vad ska ni där att göra? Finns ju sol på närmre håll

Var då ???::)

Äh så´na tar man med en klackspark och försvinner ganska snabbt från forumet eftersom de egentligen inte har något här att göra...

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte ner i mitten av november förra året och hade kanonväder i 3 veckor. Totalt 5-6 skurar av skiftande art, som mest 45 min.  :l_sunny:

:Mauridia_29::Mauridia_31::Mauridia_33:

Jippie !!!

Mina barn skulle bli grymt besvikan om det inte var något regn alls...

De fullkomligt ÄLSKAR att dansa nakna.... (nåja i badkläder).... I regnet...

Mixat.....lagom e bäst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gittan

I Sverige har vi nu hög fin luft blå himmel o sol Underbara höstdagar jag inte vill missa Vad vore Sverige utan dessa ibland jobbiga månader  som jan-april Man måste uppleva de jobbiga månaderna för att sen dubbelt uppskatta då våren kommer Ingen gratisresa i världen skulle få mig till Thailand Tidigare år var det Kanarieöarna som svenskar vallfärdade till. Nu är det Thailand

Lev väl där ni är på andra sidan jordkloteti alla fall   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sverige har vi nu hög fin luft blå himmel o sol Underbara höstdagar jag inte vill missa Vad vore Sverige utan dessa ibland jobbiga månader  som jan-april Man måste uppleva de jobbiga månaderna för att sen dubbelt uppskatta då våren kommer Ingen gratisresa i världen skulle få mig till Thailand Tidigare år var det Kanarieöarna som svenskar vallfärdade till. Nu är det Thailand

Lev väl där ni är på andra sidan jordkloteti alla fall     

Ingen som tvingar dig att resa till Thailand. Personligen skulle jag byta alla höstdagar/vinter/vårdagar mot sommardagar om jag bara hade chansen.

Varför skall jag leva väl här när jag kan leva underbart ett par veckor om året i Thailand. Låter nästan som du är lite bitter över att du inte får/kan/har råd att åka .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gittan (gäst)..Har levt dom sista ca: 14 åren...8-9mån i Thailand ..o sommar månaderna i Sverige..och vill F***n inte vara här på vintern.. :rm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×