Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
LOS

Jurister i Sverige (insatta i Thailand)

Rekommendera Poster

Har tittat lite runt på jurister som man kunde anlita till kontakt mm om man skulle köpa boende i Thailand. Har letat, men man får knappast något bra intryck av många.

Vissa, som Thailandjuristerna.com verkar vara ett helt anonymt företag. Visst finns det nummer som de inte svarar på. Sedan letar man efter något registrerat bolagsform på sidan, så hittar man inte heller något.

Var inne på thaikonsult.se som är medlem här, men hittar inget info heller på hemsidan.

Tycker att företag/jurister som har hemsidor borde lista sina meriter och i alla fall uppge sin bolagsform och var bolaget är registrerat. Eller vad tycker ni? Är det kanske folk utan större meriter som startar verksamhet och vill inte uppgifter om sig? 

Finns det andra mer seriösa företag att kolla upp och kanske anlita? Var kan man kolla upp företag om de egentligen finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På deras sida står det ju

Thailand Juristerna is part of BT group of companies with head office Bangkok Thailand.

Thailand Juristerna Sweden is associated with many of the leading law offices in Thailand.

... vilket är ganska intetsägande.

Sedan i deras kontaktadress finns "Thailand Juristerna" som borde vara företgsnamnet, men inte säkert. Vad är det du egentligen vill kolla upp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men vill ju veta vad det är för företaget, om de är registrerade i Sverige eller inte?

Jag vill ju inte lämna över papper och mina angelägenheter till företag jag inte vet något om.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Martin. Bra länk! Kollade thaikonsult på länken du gav:

19 721017-2560 1 Thaikonsult, Bunchuan Wenbap E Firma 14

Hittade på nätet också:

"Thaikonsult, Bunchuan Wenbap

har bildats som enskild firma Av Bunchuan Wenbap för att bedriva juridisk och ekonomisk konsultverksamhet, kontorsservice och översättningsverksamhet samt arrangera bröllop m m.", skrivet på www.lidkopingsnytt.nu

Så knappast intressant för mig om det är samma person som sidan thaikonsult.se. Lägger inte mina pengar på en enskild firma.  :nau

Har också letat på Thailand Juristerna, men hittar inget. Betyder det att det inte finns företag med det namnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också letat på Thailand Juristerna, men hittar inget. Betyder det att det inte finns företag med det namnet?

Det betyder att det finns inget företaget (förutom enskild firma) i Sverige med det namnet. Enskilda firmor behöver inte ha sitt namn registrerat hos bolagsverket. De kan ju vara registrerade i annat land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Har också letat på Thailand Juristerna, men hittar inget. Betyder det att det inte finns företag med det namnet?

Det betyder att det finns inget företaget (förutom enskild firma) i Sverige med det namnet. Enskilda firmor behöver inte ha sitt namn registrerat hos bolagsverket. De kan ju vara registrerade i annat land.

Här en länk till deras svenska hemsida.

http://www.thailandjuristerna.com/kontaktaoss.html

??? ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thaikonsult är registrerat hos Bolagsverket i Sverige. Som många registrerade jurist- och advokatbyråer är Thaikonsult en reg. firma, där ägaren har ett eget personligt ansvar för sin verksamhet.

Adress och telefonnummer finns på Thaikonsults forum under information om verksamheten.

Med bästa hälsningar

Thaikonsult

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thaikonsult är registrerat hos Bolagsverket i Sverige. Som många registrerade jurist- och advokatbyråer är Thaikonsult en reg. firma, där ägaren har ett eget personligt ansvar för sin verksamhet.

Ja, jag har förstått det. Tack för att du svarar, men tyvärr uttåt inger du inte mycket till förtroende med en sida som bygger på ett forum och ett företag som enskild firma.

Dessutom förlitar jag mig inte på advokatfirmor som är enkilda firmor. Det är det minst säkra alternativet om något skulle gå illa vid ärendet. Enskild firma är ok om man vill laga ett staket eller måla huset, men inte när det gäller advokathjälp. Tror att de flesta advokatfirmor inte kör med en sådan bolagsform.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en länk till deras svenska hemsida.

http://www.thailandjuristerna.com/kontaktaoss.html

??? ???

Tack Isaan bo. Har varit där tidigare :)

De svarade inte på telefon. Man vill ju veta lite mer om företaget än det som står på den kontaktsidan. Jag skickar i alla fall inte papper till någon som inte har mer information på sin sida. Var företaget finns, är det registrerat, kontor? Telefonnumret verkar vara på en privatperson, inte företag.

Någon annan som har förslag på advokatfirmor i Sverige som är insatta i Thailändska lagar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mitt_råd

Tycker detta är en intressant diskussion. Att Du anser att ett aktiebolag skulle vara säkrare att anlita än en enskild firma går tvärt emot vad alla rådgivare säger.

Ett aktiebolag startar man om det finns risker i det bolag som man startar för man kan alltid lägga ner bolaget utan att ägarna blir ekonomiskt drabbade. Däremot en enskild firma har ägaren personligt ansvar för verksamheten.

Som noterats tidigare är det många advokater som driver sin verksamhet i just enskildfirma det är ju trots allt den mest vanliga företagsformen i Sverige.

Skulle vara intressant att veta om Du har kollat upp de som säljer huset till dig? Är de registrerade fastighetsmäklare? Som det ser ut just nu är det inte många som säljer hus i Thailand som är registrerade mäklare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker detta är en intressant diskussion. Att Du anser att ett aktiebolag skulle vara säkrare att anlita än en enskild firma går tvärt emot vad alla rådgivare säger.

Ett aktiebolag startar man om det finns risker i det bolag som man startar för man kan alltid lägga ner bolaget utan att ägarna blir ekonomiskt drabbade. Däremot en enskild firma har ägaren personligt ansvar för verksamheten.

Som noterats tidigare är det många advokater som driver sin verksamhet i just enskildfirma det är ju trots allt den mest vanliga företagsformen i Sverige.

Skulle vara intressant att veta om Du har kollat upp de som säljer huset till dig? Är de registrerade fastighetsmäklare? Som det ser ut just nu är det inte många som säljer hus i Thailand som är registrerade mäklare!

Det finns allt för många Svenska bluffbolag i Thailand Varför skall folk alltid anlita svenskar dom trissar ju upp priserna till Svensk nivå Finns massor av bra Thai bolag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×