Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst majjan

Längre visum på plats?

Rekommendera Poster

Gäst majjan

Undrar om det går med advokaters hjälp att få längre visum om man vill stanna och driva en rörelse i Thailand?

Vilket visum skulle det handla om i så fall? Kanske ett 2-3 årigt visum. Är det möjligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det går med advokaters hjälp att få längre visum om man vill stanna och driva en rörelse i Thailand?

Vilket visum skulle det handla om i så fall? Kanske ett 2-3 årigt visum. Är det möjligt?

1 år är max och du ska ha företag eller vara plus 55 (tror ja det är) och ska du jobba ska du ha arbetstillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det går med advokaters hjälp att få längre visum om man vill stanna och driva en rörelse i Thailand?

Vilket visum skulle det handla om i så fall? Kanske ett 2-3 årigt visum. Är det möjligt?

1 år är max och du ska ha företag eller vara plus 55 (tror ja det är) och ska du jobba ska du ha arbetstillstånd.

Plus 55 år vad har du fått det ifrån!

Plus 50 gäller och 800000 tusen på banken eller 65000 i månaden i pension om du skall ha ett års visa

Men om du skall öppna någon business gäller andra regler gå in och titta på thaivisa.com där står allt det du vill veta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det går med advokaters hjälp att få längre visum om man vill stanna och driva en rörelse i Thailand?

Vilket visum skulle det handla om i så fall? Kanske ett 2-3 årigt visum. Är det möjligt?

1 år är max och du ska ha företag eller vara plus 55 (tror ja det är) och ska du jobba ska du ha arbetstillstånd.

Plus 55 år vad har du fått det ifrån!

Plus 50 gäller och 800000 tusen på banken eller 65000 i månaden i pension om du skall ha ett års visa

Men om du skall öppna någon business gäller andra regler gå in och titta på thaivisa.com där står allt det du vill veta

Verkar vara höjt till 55 numera , och nu är det enbart månadsinkomst som gäller

om jag inte missat något:

( Månadsinkomsten skall vara minimum 20000 baht för pensionärer från 60 år+ ELLER minimum 55000 baht för förtid/sjukpensionärer mellan 55-59år.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändska ambassaden har hyffsad koll...

Non-Immigrant Visum:

A. Non-Immigrant Visum 90 dagar ( Enkel inresa )

Utfärdas för 90 dagar. Möjligheten av förlängning får man själv kontakta migrationpolisen i Thailand.

Ansökningsavgift SEK 400 per person.

Gäller endast pensionärer/förtid pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+ eller de som är gifta med Thailändska medborgare.

Tilllagda dokument utöver grundkrav :-

1. Pensionärer/förtid pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+, krävs följande dokument :-

* Inkomstuppgift från försäkringskassan

( Månadsinkomsten skall vara minimum 20000 baht för pensionärer från 60 år+ ELLER minimum 55000 baht för förtid/sjukpensionärer mellan 55-59år.)

2. De som är gifta med Thailändska medborgare, krävs följande dokument :-

* Kopia på vigselsbevis

* Kopia på makans Thai IDkort/Thaipass.

B. Non-Immigrant Visum 1 år ( Flera inresor )

Utfärdas för 1 år med flera inresor och varje inresa får man stanna max. 90 dagar. Möjligheten av förlängning får man själv kontakta migrationpolisen i Thailand.

Ansökningsavgift SEK 1000 per person.

Gäller endast pensionärer/förtid pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+ eller de som är gifta med Thailändska medborgare.

Tilllagda dokument utöver grundkrav :-

1. Pensionärer/förtid pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+, krävs följande dokument :-

* Inkomstuppgift från försäkringskassan

( Månadsinkomsten skall vara minimum 20000 baht för pensionärer från 60 år+ ELLER minimum 55000 baht för förtid/sjukpensionärer mellan 55-59år.)

* Personbevis

2. De som är gifta med Thailändska medborgare, krävs följande dokument :-

* Kopia på vigselsbevis

* Kopia på makans Thai IDkort/Thaipass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det går med advokaters hjälp att få längre visum om man vill stanna och driva en rörelse i Thailand?

Vilket visum skulle det handla om i så fall? Kanske ett 2-3 årigt visum. Är det möjligt?

1 år är max och du ska ha företag eller vara plus 55 (tror ja det är) och ska du jobba ska du ha arbetstillstånd.

Plus 55 år vad har du fått det ifrån!

Plus 50 gäller och 800000 tusen på banken eller 65000 i månaden i pension om du skall ha ett års visa

Men om du skall öppna någon business gäller andra regler gå in och titta på thaivisa.com där står allt det du vill veta

Jag minns inte, läst eller hört, men för mig skiter det i vilket då jag har nästan hela nuvarande liv 2 tills dess  ;)

Men nu verkar det som om jag kanske hade rätt ändå med tankte på GoEast info från ambassaden. det är väl som allt annat,,,,lite olika beriende på hur när och var  :glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj, det var mer krångligt och invecklat än jag hade trott.

:) då har du med andra ord precis börjat fundera på detta antar jag....

Jag tror fortfarande det är krångligare än vad du tror även nu  :sv

Vad är det för plan eller dröm ni har? nyfiken....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändska ambassaden har hyffsad koll...

Non-Immigrant Visum:

A. Non-Immigrant Visum 90 dagar ( Enkel inresa )

Utfärdas för 90 dagar. Möjligheten av förlängning får man själv kontakta migrationpolisen i Thailand.

Ansökningsavgift SEK 400 per person.

Gäller endast pensionärer/förtid pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+ eller de som är gifta med Thailändska medborgare.

Tilllagda dokument utöver grundkrav :-

1. Pensionärer/förtid pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+, krävs följande dokument :-

* Inkomstuppgift från försäkringskassan

( Månadsinkomsten skall vara minimum 20000 baht för pensionärer från 60 år+ ELLER minimum 55000 baht för förtid/sjukpensionärer mellan 55-59år.)

2. De som är gifta med Thailändska medborgare, krävs följande dokument :-

* Kopia på vigselsbevis

* Kopia på makans Thai IDkort/Thaipass.

B. Non-Immigrant Visum 1 år ( Flera inresor )

Utfärdas för 1 år med flera inresor och varje inresa får man stanna max. 90 dagar. Möjligheten av förlängning får man själv kontakta migrationpolisen i Thailand.

Ansökningsavgift SEK 1000 per person.

Gäller endast pensionärer/förtid pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+ eller de som är gifta med Thailändska medborgare.

Tilllagda dokument utöver grundkrav :-

1. Pensionärer/förtid pensionärer/sjukpensionärer som fyller 55 år+, krävs följande dokument :-

* Inkomstuppgift från försäkringskassan

( Månadsinkomsten skall vara minimum 20000 baht för pensionärer från 60 år+ ELLER minimum 55000 baht för förtid/sjukpensionärer mellan 55-59år.)

* Personbevis

2. De som är gifta med Thailändska medborgare, krävs följande dokument :-

* Kopia på vigselsbevis

* Kopia på makans Thai IDkort/Thaipass.

Jag snackar om ett års visa Retirement pensionärs visa  alltså du får ett år åt gången utan att behöva åka ut ur landet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Long Stay Retirement visum. Non Immigrant O-A,

Multiple re-entry.

Detta visum söks i Sverige.

Det som behövs är följande:

Pass ( Passet måste vara giltigt i minst 1 år)

3 ex. Ifyllda ansökningsblanketter (application form for visa).

1 st. Person Data formulär ( kan laddas ner från hemsidan – se Formulär för Personuppgifter )

Intyg som visar månadsinkomst överstigande 65000 Baht eller banktillgodohavande mer än 800 000 Baht eller en blandning däremellan. Självklart skall dokumenten vara på engelska och stämplade och signerade av respektive utfärdare.

Intyg från Rikspolisstyrelsen. Utdrag ur belastningsregistret.

Blankett på engelska finns på polisstationerna eller

www.polisen.se Myndigheter ligger i Kiruna.

Intyget skall vara legaliserat hos UD.

Läkarintyg på engelska som säger att man inte har några smittsamma sjukdommar (Leprosy, Tuberculosis, Drug Addiction, Elephantiasis and Third step of Syphilis)

Personbevis. Erhålles hos skattemyndigheten ( Engelska)

3 st. nytagna och välliknande fotografier. Passtorlek går bra.

Avgift 1000 kr.

Ett REK (rekommenderat) svarskuvert frankerat med aktuellt porto, när ansökan görs via post.

Förlängning 1 år

Ansöknignsformulär samt fotografi. Ansökan om förlängning kan lämnas till Immigration i Thailand.

Blankett: http://www.thaiembassy.se/consular/application%20longstay.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst majjan

Ja, men jag är inte 50  :-[

Så det finns inga chanser att stanna 2-3 år och driva något om man inte är gammal eller gift med en thai?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna svara på din fråga krävs mer info om din situation. Det finns en mängd olika visum beroende på vad man ska göra i Thailand.

I ditt fall, av det du skriver, antar jag att det visum som är aktuellt för dig är ett Non-B, plus arbetstillstånd.

Om du ska starta företag här gäller kort att du måste ha 2 miljoner satsat kapital per utlänning som jobbar i företaget.

Du måste även ha 4 thailändare anställda per utlänning.

Du måste ha minst 50,000 i månadslön.

Men för att kunna ge ett bättre svar krävs som sagt mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna svara på din fråga krävs mer info om din situation. Det finns en mängd olika visum beroende på vad man ska göra i Thailand.

I ditt fall, av det du skriver, antar jag att det visum som är aktuellt för dig är ett Non-B, plus arbetstillstånd.

Om du ska starta företag här gäller kort att du måste ha 2 miljoner satsat kapital per utlänning som jobbar i företaget.

Du måste även ha 4 thailändare anställda per utlänning.

Du måste ha minst 50,000 i månadslön.

Men för att kunna ge ett bättre svar krävs som sagt mer info.

De där med 4 thai anställda är väl inget krav för att kunna få ett års non b?

De e väl bara för att få det per automatik eller?

Saker ÄR krångliga här, men går att lösa.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna svara på din fråga krävs mer info om din situation. Det finns en mängd olika visum beroende på vad man ska göra i Thailand.

I ditt fall, av det du skriver, antar jag att det visum som är aktuellt för dig är ett Non-B, plus arbetstillstånd.

Om du ska starta företag här gäller kort att du måste ha 2 miljoner satsat kapital per utlänning som jobbar i företaget.

Du måste även ha 4 thailändare anställda per utlänning.

Du måste ha minst 50,000 i månadslön.

Men för att kunna ge ett bättre svar krävs som sagt mer info.

De där med 4 thai anställda är väl inget krav för att kunna få ett års non b?

De e väl bara för att få det per automatik eller?

Saker ÄR krångliga här, men går att lösa.  ;)

Om du ska starta eget företag och vara anställd är det det som krävs.

Skall du anställas av ett företag som redan finns, är det det som gäller.

Nu pratar jag om ettårsförlängning av ett Non-B.

Det går säkert att fiffla till sig ett multiple entry Non-B på annat sätt, men då tvingas du ju lämna landet var tredje månad.

En sak till jag glömde; det går att fixa ett Non Immigrantvisum i landet numer, oavsett vad du kom hit på för visum. Man behöver alltså inte längre söka på en ambassad.

Fortfarande lite nyfiken på hur du löst det hela Endoo. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på thaivisa.com  där får du svar på allt om visum och arbetstillstånd och liknande frågor

Får du provision av George? Eller du kanske ÄR George? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det går med advokaters hjälp att få längre visum om man vill stanna och driva en rörelse i Thailand?

Vilket visum skulle det handla om i så fall? Kanske ett 2-3 årigt visum. Är det möjligt?

Det verkar som det är något av en begreppsförvirring på det här spåret. Det går INTE att för nytt eller förlängt VISUM inne i Thailand. Visum söker man och erhåller på en thailändsk ambassad eller konsulat utanför Thailand.

Det man kan söka i Thailand är ett FÖRLÄNGT UPPEHÅLLSTILLSTÅND, vilket inte är ett visum. Det är en stor skillnad på ett visum och ett förlängt uppehållstillstånd.

1. Med s.k. multiple-entry visa kan man under visumets giltighetstid resa in och ut ur Thailand som man behagar.

2. Med ett förlängt uppehållstillstånd MÅSTE man söka s.k. RE-ENTRY PERMIT innan man reser ut ur Thailand annars förlorar man tillståndet.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som det är något av en begreppsförvirring på det här spåret.

[...]

Det är en stor skillnad på ett visum och ett förlängt uppehållstillstånd.

Lycka till. Jag har gett upp i denna fråga för länge sedan.

För gemene man är allt visum, tom visumfria 30 dagar är ett visum.

Jag håller tummarna för dig att du ska klara denna utbildningsfråga bättre än jag. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×