Guest Majjan Report post Posted December 25, 2006 God fortsättning på er alla får man önska så här juldagen! Har läst att det finns 10% muslimer i Thailand. Ser man det och påverkas av detta i större grad? Som böner och speciella lagar? Vi har varit i Marocko tidigare och tyvärr sett att religionen sätter upp vissa barriärer mellan våra kulturer som gör att vi vill inte åka dit igen. Vi kände att vi inte passade in där. Hur är det i Thailand? Share this post Link to post Share on other sites
Guest Pär Report post Posted December 25, 2006 Jag vet inte riktigt men tror skillnad finns i Bangkok och i söder där de strider. Share this post Link to post Share on other sites
Laila 0 Report post Posted December 25, 2006 Hejsan På Koh Lanta har vi ca 96% muslimer och på denna ö känner vi inte av det som någon nackdel i allafall. Jag kan ju bara uttala mig för egen del,men "våra" muslimer på Lanta är ett mycket tolerant folk. Visst hör vi böneutropen 5 ggr/dag om vi är i minaretens närmaste omkrets,men det är ändå ett positivt inslag i öbilden. Allas religion känns axepterad av varandra o det känns att det är en fin harmoni oss alla emellan..... Längre söder ut på fastlandet är det inte det samma,det vet jag. MVH Laila Share this post Link to post Share on other sites
engard 0 Report post Posted December 25, 2006 Även i Ao Nang o Krabi är majoriteten muslimer men som Laila skriver märks det inte så mycket på det sättet som du beskriver. Däremot ju längre söderut du åker desto mera. Också om du tar dig till de syd-östra delarna vilket ju från UD´s håll varnas för. I Satun (sydligaste staden i Thai, vid gränsen t malaysia) fanns inga "leende Thai" som vi vant oss vid förut. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Pär Report post Posted December 25, 2006 Är muslimerna på Lanta och Krabi inte så fundamentala muslimer? Share this post Link to post Share on other sites
Laila 0 Report post Posted December 25, 2006 Hej Nä,jag vill väl säga att på Koh Lanta håller väl de rättrogna på sitt utövande,men på något sätt så är alla i harmoni med varandra o alla verkar axeptera varandras religion o det är inga problem att leva sida vid sida och även att man till viss del deltager i varandras firanden....känns mycket bra måste jag säga. En skön stämning med andra ord MVH Laila Share this post Link to post Share on other sites
Guest Klas Report post Posted December 25, 2006 Intressant det där. Varför kommer man övernes på Lanta men inte i de södra delarna? Share this post Link to post Share on other sites
Laila 0 Report post Posted December 25, 2006 Jag vet inte men jag tror att det delvis har att göra med att ön har alltid haft mycket blandning av folkslag där och att man enats o hållt samman.Fråga mig inte hur man har kunnat det,men så är det. Det ligger säkert mycket annat oxå bakom som inte jag kan redogöra för. Men man märker en helt annan mentalitet bara man kommer neråt Trang hållet på fastlandet och "värre" ju längre söder ut man kommer i landet... MVH Laila Share this post Link to post Share on other sites
Martin 0 Report post Posted December 26, 2006 Måste nog hålla med Lila. Visst ser man att Lantabor är i stora drag muslimer, men man märker inte av religionen speciellt mycket. Avsaknaden av "livliga" barer är nog en konsekvens av detta, men jag saknar inte det så mycket. Share this post Link to post Share on other sites
Malee 0 Report post Posted December 30, 2006 Intressant det där. Varför kommer man övernes på Lanta men inte i de södra delarna? På Lanta går inte militären in med kulsprutor och söker igenom deras hem... Problemen i de södra delarna har pågått under mycket lång tid. Området tillhörde Malasia en gång i tiden, så det anses från muslimskt håll att de är ockuperade. Detta var det kort-korta förklaringen - det är en mycket inflammerad situation och tillkrånglad politik som finns bakom det hela. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Wissemannen Report post Posted December 30, 2006 De tre sydliga provinserna vill bryta sig ur Thailand. Därför krigar dem. /Wissemannen Share this post Link to post Share on other sites
Guest Majjan Report post Posted December 31, 2006 Oj, vad många svar. Det hade jag inte väntat mig. Jag anser också att södra Thailand verkar speciellt i och med deras konflikter. Share this post Link to post Share on other sites