Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Martin

Thailand för vaccinerade

Recommended Posts

Detta kommer från Jordenresor:

Thailändska regeringen godkände den 30 mars 2021
på mötet i Economic Management Center (BEC) de nya riktlinjerna för utländska turister i Phuket. Enligt förslaget från Thailands turistmyndighet (TAT) kommer de att öppna för utländska turister som är fullt vaccinerade.Information om barn/ungdomar som inte är vaccinerade kommer senare.

Från april 2021 
Thailand kommer att ta emot vaccinerade turister i de sex viktigaste turistområdena: Phuket, Krabi, Phang Nga, Koh Samui, Chonburi (Pattaya) och Chiang Mai.
Karantän på hotellet i 7 dagar krävs (minskat antal dagar)

Kvartal 3 (juli - september 2021) 
Phuket:
Ingen karantän för turister som fått hela dosen vaccin och har ett negativ testresultat för COVID-19. De måste då flyga direkt till Phuket och testa sig vid ankomst. Man måste vara i Phuket minst 7 dagar innan avresa till andra områden. Resenärer kommer att behöva  till exempel ett vaccincertifikat och en spårningsapplikation.
Krabi, Phang Nga, Koh Samui, Chonburi (Pattaya) och Chiang Mai:
Karantän på hotellet i 7 dagar 

Kvartal 4 (oktober - december 2021) 
Phuket, Krabi, Phang Nga, Koh Samui, Chonburi (Pattaya) och Chiang Mai
Ingen karantän för turister som fått hela dosen vaccin Och har negativ testresultat för COVID-19. De måste då flyga direkt till Phuket, och testa sig negativt vid ankomst. Resenär måste vara i pilotområdet minst 7 dagar innan de kan resa till andra områden. Resenärer kommer att behöva till exempel ett vaccincertifikat och en spårningsapplikation.

Kvartal 1, 2022 (januari och framåt)
Öppnar hela  landet för inresa utan karantän

Gäller ännu detta som står för kvartal 1-4? Försöker leta efter det senaste som är beslutat om resor till Thailand (Phuket) men blir väldigt förvirrad av olika uppgifter? Vet någon vart det står aktuell information om detta? Vi har bokat resa med Turkish Airlines 16 dec till Phuket (via Istanbul) och hoppas det kan bli av? 

Det går att resa nu! Men det stora problemet tycker jag att min hemförsäkring och kortförsäkring inte hjälper om man blir covid 19 smittad .Hur länge UD avråder resor?så är det så.Men hoppas att dom släpper det gäller till 1SEP.

6 timmar sedan, MR.Big säger:

Det går att resa nu! Men det stora problemet tycker jag att min hemförsäkring och kortförsäkring inte hjälper om man blir covid 19 smittad .Hur länge UD avråder resor?så är det så.Men hoppas att dom släpper det gäller till 1SEP.

Jo det är avrådan från UD just nu (får se vad som händer efter 1 sept). Det jag undrar över är om det gäller vad som står om kvartal 1-4? Som det ser ut enligt texten (kvartal 4) så måste vi stanna i Phuket 7 dgr på Sha + hotell innan vi förflyttar oss? Phuket är inte vår favoritplats men vi måste ju anpassa oss till vad som gäller givetvis. Är helt inställd på att resan kanske inte blir av och vi försöker hålla oss informerade så gott det går.................. Hoppas så innerligt att detta virus skall avta och att det går ner till låg spridning.