Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
thaikonsult

11 grupper av människor får flyga till Thailand, idag.

Rekommendera Poster

11 grupper av människor får flyga till Thailand, idag.

Thailands turismmyndighet och Thailändska luftfartsmyndigheten har utfärdat ”Meddelande om villkor för flygplan som är tillåtet att ange Thailand version 3.

UPPDATERING: CAAT har listat 11 grupper av thailändska och icke-thailändska medborgare (utlänningar) som får ta sig in i Thailand. Grupperna består av följande ...

(1) Thailändska medborgare.

(2) Personer med undantag eller personer som betraktas, tillåtas eller inbjudas av premiärministern eller chefen för ansvariga personer ansvariga för att lösa nödsituationer.

(3) Personer på diplomatiska eller konsulära uppdrag eller under internationella organisationer eller företrädare för utländska regeringar som utför sina uppgifter i kungariket, inklusive deras make, föräldrar eller barn.

(4) Transportörer av nödvändiga varor som omedelbart återlämnas efter färdigställelse (last).

(5) Besättningsmedlemmar som är skyldiga att resa till kungariket på ett uppdrag och har ett angivet datum och tid för återkomst.

(6) Icke-thailändska medborgare som är make, föräldrar eller barn till en thailändsk medborgare.

(7) Icke-thailändska medborgare som har ett giltigt intyg om permanent uppehållstillstånd i kungariket eller tillstånd att få bosätta sig i kungariket, inklusive deras make eller barn.

(8) Icke-thailändska medborgare som har ett arbetstillstånd eller har fått tillstånd från myndigheter att arbeta i kungariket, inklusive deras make eller barn; eller utländska arbetare eller de som har fått tillstånd.

(9) Icke-thailändska medborgare som är studenter vid utbildningsinstitutioner godkända av thailändska myndigheter, inklusive elevernas föräldrar eller vårdnadshavare, med undantag för studenter vid icke-formella utbildningsinstitutioner enligt lagen om privata skolor.

(10) Icke-thailändska medborgare som är i behov av medicinsk behandling i Thailand och deras deltagare (medicinsk behandling för Covid-19 ingår inte).

(11) Icke-thailändska medborgare som får ta sig in i kungariket under en särskild överenskommelse med ett främmande land eller har fått tillstånd av statsministern - som alla måste hålla sig till kungarikets förebyggande och kontroll av smittsamma sjukdomar.

CAAT har tidigare meddelat att innehavare av Thailand Elite Card också kan återvända till Thailand.

Kontakta den Thailändska Ambassaden före du planerar att resa till Thailand.

Mvh Roffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu verkar det inte så hoppfullt, då regeringen verkar prioritera virusbekämpning framför turism, så att säga. Men vi får väl hålla tummarna...

Här på turistorterna är det öde och jag tycker synd om alla taxi-, affär- hotell- och restaurangägare, samt deras dess anställda osv. Många har fått fly till fastlandet i jakt på jobb och mat på bordet. Chaweng (bara ett exempel) är en spökstad och varje dag blir fler ställen skyltade till salu, eller till uthyrning. Tom 7-Elevenbutikerna går i konkurs. :( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, MR.Big said:

Hej CT

Hur tror du som boende I Thailand att framtiden ser ut för landet och folket?

Då det social skyddsnätet verkar vara minimalt ? 

Trots detta jäkla virus har Thailand upplevt en högkonjunktur under lång tid som gynnat de flesta grupper. Men framtiden känns oviss, pga en rad faktorer. En av de största faktorerna är att denna gynnsamma ekonomiska trend nu är bruten, och att arbetslösheten ökar och BNP sjunker. Världsbanken pratar om minst 5% i minskad BNP, detta år.

Här på turistorterna är det som sagt en smärre katastrof för folk och håller det i sig i ett halvår till vette tusan hur det går. Dessbättre finns det en hel del solidaritet och förståelse i släkter, företagare och bland vänner. Fastighetsägare halverar hyror och vissa lånar ut pengar till låg eller noll ränta osv...

Jag personligen har haft en jädrans tur, men även vi känner naturligtvis av konsekvenserna av covid-19. Frugan jobbar nu hos en revisor och fick se sin lön halverad. Men å andra sidan så har hon ett jobb! Jag har sedan länge sålt av de flesta av mina Thailandsajter så jag slipper iaf gråta blod pga noll intäkter via dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info vi får hoppas att någon form av vaccin så folk får möjligheter att resa så det blir lite fart på turist industrin.Hoppas att man kan komma dit tidigare men 1år är väl inte otroligt. Tyvärr får man längta till det fixar sig!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Phatthalung säger:

Vill inte vara negativ, men vad jag hört, så kan man nog glömma Thailand som turistmål minst ett år framåt. Skulle inte det stämma, så är det så klart bara bra

Vart har du hört det? "Tipsen" jag läst har inte hintat åt det hållet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är bara snacket från mina thaivänner, både i Sverige och Thailand. Jag vet att de har stora problem, och att det kanske mörkas en del när det gäller covid 19. Jag hoppas så klart att det ska vara okey att åka så snart som möjligt. Men jag kan säga att vi inte planerat för Thailand denna vinter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, känns tråkigt, men det är nog bara att glömma Thailand denna vinter. Tycker det känns ännu tråkigare för de som livnär sig på turismen och kanske inte hade det så gått ställt innan det hör skiten. Mycket värre för dem, än vi ställer in Thailandsresan denna vinter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ett par svenska bekanta som sitter/suttit i karantän på hotell i Thailand.

Men som sagt, det blir nog förhållandevis få turister utländska här i jul och vinter. Min gissning är att det inte ens når upp till en procent av 2019 års siffror, såvida de fortsätter med karantänskrav osv. Beklämmande för de med turistrelaterad business naturligtvis. Fler och fler ställen (restauranger, barer, massagesalonger, hotell, affärer, tatueringsstudios, apotek osv) går under eller är till salu.

Kanske är ett tillgängligt vaccin den enda lösningen på detta problemet?! Jag tycker mer och mer lutar mot det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tydligen är det uppdaterade regler beträffande turistvisum till Thailand. Man skall kunna uppvisa motsvarande 500.000 baht (som funnit på kontot i minst sex månader) för att beviljas visum. Det kan förvisso vara så att detta är någonting tillfälligt som enbart gäller under covid?! Man får väl uppdatera sig framöver...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2020-11-12 på 01:13, Captain Thailand säger:
Tydligen är det uppdaterade regler beträffande turistvisum till Thailand. Man skall kunna uppvisa motsvarande 500.000 baht (som funnit på kontot i minst sex månader) för att beviljas visum. Det kan förvisso vara så att detta är någonting tillfälligt som enbart gäller under covid?! Man får väl uppdatera sig framöver...
 

Men detta gäller enbart turistvisum tänker jag, inte Non o Immigrant samt spouse. Märkligt att de kräver detta samtidigt som det krävs en Covid - försäkring  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, Pelikanen said:

Men detta gäller enbart turistvisum tänker jag, inte Non o Immigrant samt spouse. Märkligt att de kräver detta samtidigt som det krävs en Covid - försäkring  

Som jag förstått det är denna regel nu borttagen. Dock är det bara något jag såg via ThaiVisa, så helt hundraprocentigt säker är jag inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×