Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
leendetslind

Koh Samet - stränder/högvatten och hotelltips

Recommended Posts

Hej!

Planerar nästa resa och funderar att lägga några dagar på Koh Samet. Varit runt en del i Thailand tidigare men aldrig på denna ö. Sitter och läser på lite grann och vill gärna ha era tankar kring vilken strand man ska välja. Gärna motivering varför och svar utifrån mina frågor nedan, smaken är ju alltid som ....

Läste någonstans att det vid högvatten inte blir så mycket strand kvar, gäller det alla stränder eller är några bättre? Och det beror väl självklart när vi är där, högvattnet varierar ju.

Samtidigt vill vi uppleva den fina sand som Koh Samet är känd för, vilken är finast/vitast/mest finkornig? 

Om man vill ha lugnt på dagen men gärna ha närhet till lite liv och rörelse kvällstid, vilken strand är bäst då?

Finns det hyfsad snorkling direkt från strand någonstans? 

Något specifik hotelltips? Spanat in Samed villa resort, ser väldigt mysigt ut. 

Ha det gott!

Linda

Åh Koh Samet är en ljuvlig ö! Vi bodde på Vong deun beach på ett hotell som hette vimarn samet om jag inte minns fel fast det verkar ha bytt namn? Oavsett inget superbra hotell trots att vi hade bungalow frontbeach med fantastiskt läge. Frukosten var kass bl.a. Men vi såg massa fina hotel utmed stränderna när vi strosade från strand till strand. Så mitt tips är att läsa massa recensioner. Hög o låg vatten är inget jag minns tydligt men det var nog lite skillnad när jag tänker efter.  Tror vi fick lägga oss längre upp eftersom tiden gick på dagen. Hm vad man glömmer.. 

På Vong deun stranden lades det ut massa kuddar på stranden på kvällarna och det var väldigt mysigt att sitta där och ta en drink :).  Det görs det säkert på fler stränder. Rätt så lugnt här på kvällarna, det kördes en hel del vattenskoter på dagarna i viken. Såå kul :). Sanden är helt otroligt fin. Man kan som sagt strosa från strand till strand. Ha gärna med skor eftersom man får gå lite på klippor emellan vissa stränder. Så oavsett vilket hotell ni väljer får ni uppleva den vita ljuvliga sanden. Vi kunde snorkla vid sidorna på stranden. Barnen såg nåt stort svart som simmade nära mig när jag snorklade och fick panik. Undrar va det var haha. Hoppas ni hittar nåt bra ställe!