Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Jag och frugan bygger hus

Rekommendera Poster

Vi vill ha våra betongväggar med lite ”loft style” inomhus. Jag gillar den lite ruffiga looken. Dock innebär detta betydligt mer jobb än jag hade tänkt mig från början. Mest för att jag inte riktigt är nöjd med utseendet på dekorationsbruket, men det fixar jag med lite slipning och vaxning. 

Byggfirman utförde steg 1-3, jag själv kör steg 4-5 och en annan hantverkare steg 6. Just nu är jag på steg 4:

1. Putsning med bruk

2. Bredspackling och slipning

3. Applicering av mörkgrå dekorationsbruk

4. Handslipning av väggarna med två sorters slippapper

5. Applicera ett tunt lager vax med polermaskin

6. Installera golv- och taklister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, Phatthalung said:

Det där blir ju riktigt bra. Där kommer ni trivas

Tack!

Jo jag tror verkligen det med. Inte minst när vi rensat upp och börjat få till en uteplats och begynnande trädgård. Självklart finns det ett par saker som jag nog hade gjort annorlunda om jag hade vetat det jag vet nu då, men på det stora hela är jag faktiskt toppennöjd.

I dag börjar en kille montera de två IKEA-köken. Själv skall jag fortsätta slipa lite väggar, men bara en timme eller så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köken är halvvägs klara nu. De ser bra ut tycker jag.

 

Jag har varit usel på att fota den senaste tiden, men så här kommer merparten av innerväggarna se ut, innan vi behandlar dem med vax och adderar tak- och golvlister.

82FBEFBC-7340-401D-B9A8-57B228D657FE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är på jakt efter en snickare som kan spika upp våra golv- och taklister. Det bästa priset vi fått hittills är 15.000 baht exklusive material. Vi bestämde oss slutligen för trälister som vi köper och lackar själva. Det kommer att krävas att hantverkaren har en spikpistol avsedd för betong (tex gasdriven) för att få dessa på plats.

Det verkar så gott som omöjligt att hitta någon som fixar motsvarande jobb för en fastställd timlön (även en relativt hög sådan), utan man får ett fast pris för hela arbetet, efter att de har inspekterat alla rum. Föga förvånande egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/13/2019 at 7:01 PM, MR.Big said:

Alltid svårt att få tag i bra hantverkare till Rätt pris !! Men kul att se det är på målrakan!!!

Ja verkligen!

Den första juni flyttar vi in. Det är så gott som spikat nu. Med viss reservation för eventualiteter bortom vår kontroll. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, Annelie S said:

Va fint det blir! :)Snart dax för inflytt då. 

Tack!

Jo, nu är det är bara fyrtio dagar kvar. Vi skulle kunna flytta in redan detta månadsskifte, men vi vill nog att själva byggfirman har lämnat innan. Vi kommer anlita två-tre hantverkare även efter inflytten, men det kommer inte innebära några egentliga problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minutes ago, MR.Big said:

Hur när är det till stranden ser ni havet?

Det är ca 200 meter till stranden och havet, men lite längre i realiteten eftersom man inte ”kan” gå fågelvägen.

Man kan skymta havet från balkongen tror jag, men nä, det är inte havsutsikt. Huset är beläget på flackt lågland (se bilden).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, MR.Big said:

Känns som man kan leva med LÅNGA 200meter:connie_running:Ska bli kul att se vad som blir i trådgården? so far so god!!!

Tack!

Från och med idag har jag faktiskt som ambition att avvara två timmar om dagen att fixa med hus, uteplats och trädgård. Jag har väldigt lite erfarenhet av trädgårdsarbete, men insett att YouTube är min kompis här, precis som när det gällde med husbygget och diverse hantverk. Det finns så väldigt mycket duktiga människor som tipsar om allt möjligt i sina filmer. Antalet likes kontra dislikes är ofta en indikator om hur ”seriös” adressaten är. ;)

Smidigast vore det naturligtvis att anlita en trädgårdsmästare och/eller landskapsarkitekt, men dels gillar jag att försöka fixa en hel del själv och dels har väl väl huset och markköpen gjort att vår ekonomi är lite ansträngd nu. Vi har försökt finansiera allt via sparande och löpande inkomster från våra jobb, men ett litet banklån (bara på ca 15% av totalkostnaden) har det trots allt blivit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårt kök är verkligen "Fifty Shades of Gray" för tillfället. Omkring 75% av det är nu färdigt, men det är redan fullt fungerande. Spisen har både gas- och elplattor. Vi kommer att byta ut köksblandaren senare (den följde med vasken, men känns lite vek).

SX730_76.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte hänt så mycket utvändigt, men vi har i varje fall börjat städa upp runt huset så vi inom två månader skall kunna börja bygga uteplatsen. Luftkonditioneringen kommer vi dölja med buskar etc.

SX730_78.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/5/2019 at 4:02 PM, Annelie S said:

Vilket härligt liv att få bo i Thailand. Inte utan att jag blir lite avis. Kul att följa ditt bygge! Älskar Koh Samui:) Världens sötaste flygplats? 

Tack!

Jo, Jag tycker att Samui Airport behöll sin charm även efter ”uppdateringen” för ett (ganska stort) antal år sedan. Tyvärr är väl prisena inte lika ”gulliga”. Samui-Phuket måste ju kvalificera som en av världens dyraste inrikesresor, i förhållande till sträckan?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×