Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
evaeja

Öppna bankkonto i Thailand

Recommended Posts

Med rätt kontakter går det att öppna bankkonto i Pattaya. Min kontakt tar 2500 baht för servicen sen vill banken ha 1000 baht för visakort och internetbank. Enda som behövs är passet.

Det verkar som om det blivit svårare på sistone, men jag öppnade konto 2010 hos SCB på Lanta (med turistvisum), och då krävdes endast passet och en adress, samt en insättning på 500 THB. Jag fick använda, och gör fortfarande, adressen till resorten där jag bodde. Någon post verkar de dock aldrig skicka ut, som årsbesked t.ex, jag har iaf inte fått vetskap om det i så fall. Jag fick också ett betalkort (mastercard) som jag kan ta ut pengar på både i Thailand och Sverige, men med en limit om 20 000 THB/dag.

Det verkar dock godtyckligt om man kan få ett konto eller inte, oavsett bank, visumform och husböcker i diverse färger...

Ni som öppnat ett bankkonto i Thailand, hur gör ni för att skicka pengar dit? Kör ni en klassisk banköverföring och accepterar att de svenska storbankerna tar några %?

Använder ni t.ex TransferWise? Såg att de var billigast för att överföra 10000 SEK när jag gjorde en snabb googling och tittade här. Eller använder ni någon mer nischad/thailands-specifik leverantör?