Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Roobert92

Långtidsboende i Thailand

Recommended Posts

Hej på er!

Jag går rakt på sak - Jag drömmer om att bo i Thailand i ca 3 månader nästa år, nån gång inom perioden februari - maj. Jag har ingen gigantisk erfarenhet av Thailand utan har bara varit på Koh Lipe (åkte båt från Malaysia som var huvudresmålet).
Så ni som har mer erfarenhet, vilka ställen skulle ni tipsa om? Jag är öppen för förslag, men är inte i något större behov av de allra turistigaste eller vildaste ställena. Jag dricker inte alkohol så jag söker inget partyställe. Jag hittade ett billigt boende i Hua Hin, men när jag kollade runt så lät det som att många som inte rekommenderade de, så jag känner mig lite vilsen.

Jag undrar också hur man kan gå till väga för att hitta ett långtidsboende.Går det att anordna en deal med hotell eller är det att hyra lägenhet/hus som gäller? Finns det någon bra sida på internet ni vet om? Mina enda kriterier är att de finns Wi:fi. Desto billigare desto bättre, behöver inget flott.

Tacksam för svar! :)

Edited by Roobert92

Du kanske bör komplettera med lite mer info. Vill du bo nära havet eller ute på landsbygden? Ska det vara ett ställe där det finns turister? Har du ngn idé om vad du vill göra om dagarna osv. Hur stor budget har för hela den tänkta perioden

Edited by M_Olsson

7 timmar sedan, M_Olsson säger:

Du kanske bör komplettera med lite mer info. Vill du bo nära havet eller ute på landsbygden? Ska det vara ett ställe där det finns turister? Har du ngn idé om vad du vill göra om dagarna osv. Hur stor budget har för hela den tänkta perioden

Jag vill bo iallafall i närheten av havet så man kan ta sig dit på ett hyfsat smidigt sätt. Och det är okej om det finns turister, men jag vill kunna behålla känslan av att det fortfarande är thailand och inte ett "Mini Sverige". Luddigt svar, men jag vill helt enkelt inte bo på de allra största turistorterna.
Anledningen till att jag vill flytta är att jag för närvarande kan bo vart jag vill du jag pluggar distanskurser, så några timmar varje dag kommer jag lägga på studier, resterande timmarna kommer jag vara ute med min kamera, njuta av solen, kulturen, folket. Kommer vara ganska stationerad på den orten jag befinner mig på i veckorna sen göra lite utflykter på helgerna. Min budget är inte färdigräknad ännu, men söker inget lyxigt utan tänker leva ganska snålt så även jag vill klara mig på en relativt liten budget.

Hua Hin är ett jättebra ställe att slå sig ner på. Dels är det billigt, även med thailändska mått. Sen ligger det bra till om du vill utforska andra delar av Thailand (nära till Bkk och flygplats, nära till öarna i gulfen mm).

Dessutom är det inte en jätteliten ort, utan det mesta du behöver finns på plats.

Det finns säkert de som inte gillar Hua Hin, men iom att du ska vara där i ca 3 månader så tröttnar de flesta rätt snabbt på små guldkorn.

Jag tycker din plan för vad du ska göra passar utmärkt för Hua Hin.

Edited by Snoken

Hej jag är lite nyfiken på om du kommit iväg till Thailand, jag kan faktiskt rekommendera Jomtien också, ligger jämte Pattaya, relativt billigt och går att få tag i billigt boende, inte långt att ta sig till Koh Laarn (båt från Pattaya), Koh Samet, Koh Chang är inte så farligt långt heller. Finns mycket att se och uppleva i och runt Pattaya också, inte bara barer och tjejer.