Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
JennieH

Koh Chang vs Koh Lanta

Rekommendera Poster

Hej! Efter flera år av Thailandsabstinens ska jag äntligen åka dit igen. Har dock fått huvudbry runt våra resplaner och vill gärna ha tips från er erfarna Thailandsresenärer. Ger en kort bakgrund. Vi (2 vuxna, 2barn 8 & 11) ska åka 2 veckor slutet av mars - april. Ursprungsplanen var  Koh Samed, för sina fina stränder och närhet till Bkk, men efter en hel massa googlande har jag insett att det är väldigt dyrt att bo där. Vi har några krav på vår lista,  väldigt strandnära, pool, några beachresturanger i närheten och ett seveneleven eller liknande hyfsat nära. Utifrån prisbilden bestämde vi oss för att åka till Koh Chang istället. MEN.. efter idogt googlande och tittande på bilder osv så får jag inte riktigt "feeling" för Koh Chang. Stränderna ser lite tråkiga ut, smala och grusiga, vattnet ser inte så klart ut. Ge mig gärna motargument, vet ju att många älskar Koh Chang! Vi har tidigare varit på Koh Lanta (och 1g Ko Lipe) flera gånger och trivs otroligt bra där.  Det också det jag jämför med såklart. Vi tyckte det kändes tråkigt att åka dit en fjärde gång, men det kanske måste bli det för att få i söker? Vi har då bott på Klong Dao och norra delen av Long beach. Åker vi igen vill vi bo söderöver på ön och tar gärna emot tips om bra boenden. Vi vill ha ok standard men det behöver inte vara lyx. Så, vad säger ni erfarna resenärer. Lanta eller Chang, och vart på respektive ö isfall? Tack förhand!

//Jennie

Redigerad av JennieH
felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt Koh Chang som omväxling. Ni har nog redan sett det mesta runt Lanta antar jag.

Vi bodde på Kai Bae beach på KB Resort (i ett familjerum) och trivdes utmärkt. Mysig by och ok strand. Inte stenigare än Klong Dao var. Vi var också där runt påsklovet.

White sand hade finare strand men som by var där omysigt, en bred gata med ganska mycket trafik.

Här kommer lite bilder både från Kai Bae vid KB Resort och en snorkelutflykt samt en strand längst söderut på Koh Chang. 

 

Koh Chang 2013 058 Kai Bae - Kopia.JPG

Koh Chang 2013  018 Kai Bae - kopia.JPG

Koh Chang 2013 049 Kai Bae (3) - Kopia.JPG

Koh Chang 2013 168 (22) Snorkelutflykt med Mr Khai. - kopia.JPG

Koh Chang 2013 168 (13) - kopia.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att WSB runt KC Grande är riktigt fin. KC Grande passar bra för barnfamiljer. Kan inte riktigt hålla med vicky om att gatan genom WSB skulle vara särskilt bred. I så fall att gatan på Koh Lanta runt Klong Dao en "motorväg" ;)

Kai Bae är annars också ett bra alternativ, vi bodde i samband med andra resan på AWA. Bra hotell men inte ngn bra strand direkt vid hotellet. Stranden är bättre runt KB Resort, men inte alls i samma klass som WSB runt KC Grande. 

Eftersom ni ska vara borta 2 veckor kan ni ju alltid testa att bo på olika ställen på Koh Chang, eller kombinera med Koh Mak/Koh Kood. Är ni riktigt "modiga" skulle ni kanske våga testa Hard Rock Hotel i Pattaya, riktigt bra hotell för familjer. Länkar till 2 st reseberättelser när vi kombinerat Koh Chang & Pattaya. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg centrum vid WSB ut för oss, men vi vara bara i det här området där vårt hotell låg (kräkhotellet Kacha, har de fått ordning på kräksjukan där nu tro?). Så för oss vara WSB omysigt. Det kanske ser annorlunda ut en bit bort?

 

Koh Chang 2013 168 (72) White sand beach - kopia.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gatan är ju som sagt trafikerad, men trafiken flyter ganska så långsamt genom de centrala delarna av öns olika hotellområden. KC Grande ligger i norra delen av WSB och finns på bägge sidor om vägen. Stranden där är fin och det är möjligt att gå längs stranden för att sedan komma till restauranger som ställer ut bord och stolar på kvällen. 

I början på klippet så ligger KC Grande. 1:55 in i klippet passeras Kacha, ökänt för att vid tillfällen orsakat magsjuka hos många gäster. KB Resort ligger ju en liten bit bort från öns huvudgata och på vis kommer man ju bort från detta om man önskar. Finns flera fortsättningsklipp som visar övriga delar av Koh Chang. 

Vägen vid Klong Dao på Koh Lanta är ju inte särskilt charmig heller. :D

https://www.google.se/maps/@7.6373732,99.0338869,3a,75y,195.98h,75.63t/data=!3m7!1e1!3m5!1sG7JJHGZEJclN002fg5bdUQ!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DG7JJHGZEJclN002fg5bdUQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D106.313416%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ko Chang är riktigt fint. Men vi undviker WSB så mycket det går. Gick det komma söderut utan att åka genom WSB skulle vi göra det. WSB är fullt med ryssar, fulla ungdomar, nasare och mycket trafik. Även extremt mkt fylla och fest på helgerna då många ungdomar hittar dit. För mig påminner det om en blandning av Bangla road och Benidorm. Men det finns ju de som gillar det oxå.

Söderut finns det dock många guldkorn, och med ett lite lugnare tempo. Senast bodde vi längst söderöver på Chivapuri. Det var rena paradiset med närhet till Bang Bao och boende på stranden.

Dock är väl inte Ko Chang billigast i Thailand, men jämfört med Ko Lanta är det nog inte så stor skillnad.

Men som sagt, undvik WSB. Kan vara intressant för en dagstur, inte mer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×