Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
whyyou

Vilket är det bästa kortet för uttag i ATM i Thailand?

Rekommendera Poster

För några år sedan var ICA-bankens Visa-kort förmånligt att använda när man tog ut pengar i Thailand i ATM.

Men sedan dess har dom höjt avgifterna så nu är dom inte alls bäst längre. Lika dåliga som alla andra - tyvärr.

Är det någon som vet vilket kort som gäller om man vill slippa avgifter och valutapåslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Roddehus säger:

Jag använder mig av Bank Norwegian Visakort. 

Verkar helt OK.

Jag läser att

Kortet har ingen årsavgift. Varuköp med kortet är avgiftsfria och om du reser till utlandet tar vi inte heller några avgifter om du tar ut kontanter i en bankomat.

https://www.banknorwegian.se/Kreditkort/Info

Sen som alltid så kanske det finns något minstilt om  valutaväxlingsavgivt eller dylikt. Men än så långt har jag inte hittat något. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, whyyou säger:

Verkar helt OK.

Jag läser att

Kortet har ingen årsavgift. Varuköp med kortet är avgiftsfria och om du reser till utlandet tar vi inte heller några avgifter om du tar ut kontanter i en bankomat.

https://www.banknorwegian.se/Kreditkort/Info

Sen som alltid så kanske det finns något minstilt om  valutaväxlingsavgivt eller dylikt. Men än så långt har jag inte hittat något. :)

https://www.banknorwegian.se/Kreditkort/Priser   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt detta i några år nu.

En annan fördel är att allt man betalar med kortet ger dig cashpoints, som används för att hel- eller delbetala flygresor med Norwegian. 

Har precis använt lite cashpoints till en flygresa tur/retur Paris för hela familjen :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Roddehus säger:

Har använt detta i några år nu.

En annan fördel är att allt man betalar med kortet ger dig cashpoints, som används för att hel- eller delbetala flygresor med Norwegian. 

Har precis använt lite cashpoints till en flygresa tur/retur Paris för hela familjen :)

 

 

Men som synes ovan så tar de 1,75 % i växlingsavgift vid uttag i bankomat utomlands. Så gratis uttag är det inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norwegian-kortet är inte helt gratis. Det är en valutaväxlingsavgift men det är billigare än många andra. 

Här är några exempel på kostnader för SkandiaBankens Visa-kort och IcaBankens MasterCard (med och utan kredit). 

Beroende på hur mycket man tar ut i ATM så varierar den totala årskostnaden. Men den är hela tiden lägre för Norwegian än för både IcaBanken och SkandiaBanken. Så det verkar vara ett ganksa bra alternativ.

Finns det ännu bättre kort?

  Typ av kort Månads avgift Års avgift Uttagsavgift ATM Valuta Växling Avgift Årskostnad vid uttag av 10.000 kr i ATM utomlands Årskostnad vid uttag av 20.000 kr i ATM utomlands Årskostnad vid uttag av 50.000 kr i ATM utomlands
SkandiaBanken Visa 20 kr 240 kr 0 kr 1,65% 405 kr 570 kr 1 065 kr
IcaBanken Bankkort MasterCard 25 kr 300 kr 0 kr 1,25% 425 kr 550 kr 925 kr
IcaBanken BankkortPlus MasterCard 27 kr 324 kr 0 kr 1,25% 449 kr 574 kr 949 kr
NorwegianBank MasterCard 0 kr 0 kr 0 kr 1,75% 175 kr 350 kr 875 kr
Redigerad av whyyou

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Coop Medmera Mer. Det man ska komma ihåg är att uttag som sker och som därmed belastar krediten inte är räntefria. Räntan räknas då från den dag som pengarna tas ut. För att komma runt detta bör man sätta in pengar på kortet innan avresa utomlands. Sedan kan de tas ut gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Mats75 säger:

Angående Coop Medmera Mer. Det man ska komma ihåg är att uttag som sker och som därmed belastar krediten inte är räntefria. Räntan räknas då från den dag som pengarna tas ut. För att komma runt detta bör man sätta in pengar på kortet innan avresa utomlands. Sedan kan de tas ut gratis.

Nej, det är räntefri kredit upp till 54 dagar. Men det är ju heller inte fel att sätta in pengar i förväg om man vet med sig att man har lätt för att glömma att betala räkningar i tid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, hille säger:

Nej, det är räntefri kredit upp till 54 dagar. Men det är ju heller inte fel att sätta in pengar i förväg om man vet med sig att man har lätt för att glömma att betala räkningar i tid...

Är du säker? På alla andra kort jag kollat på så är det ränta från dag 1 på just kontantutag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Jimmieboy säger:

Är du säker? På alla andra kort jag kollat på så är det ränta från dag 1 på just kontantutag.

Läser detta: " I de fall kontantuttag eller kontantuttag i samband med köp, i delar eller i sin helhet görs mot krediten, utgår skuldränta på hela kontantuttaget från uttagsdagen till dess att uttaget betalats in i sin helhet."

https://www.coop.se/globalassets/1.-bank/villkor/2017-07-01/villkor-coop_mer_juli-2017.pdf

 

Senaste versionen på villkorsdokumentet. Så, som Jimmieboy säger så gäller räntefri kredit ej på kontouttag som belastar kredit. 

Redigerad av Mats75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Mats75 säger:

Läser detta: " I de fall kontantuttag eller kontantuttag i samband med köp, i delar eller i sin helhet görs mot krediten, utgår skuldränta på hela kontantuttaget från uttagsdagen till dess att uttaget betalats in i sin helhet."

https://www.coop.se/globalassets/1.-bank/villkor/2017-07-01/villkor-coop_mer_juli-2017.pdf

 

Senaste versionen på villkorsdokumentet. Så, som Jimmieboy säger så gäller räntefri kredit ej på kontouttag som belastar kredit. 

Jag läste Maries länk ovan och där står det att det är räntefritt i 54 dagar. Kan ju förstås vara en gammal länk alt att det gäller olika kort, de har ju flera alternativ

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma kort. Det finstilta (texten som jag hittade) visar att det ej är räntefritt vid kontantuttag som belastar kredit. Det nämner Coop inte direkt på sidan som Marie länkar till. Räntefria krediten är alltså endast för köp med kortet. Men det passar mig perfekt. Jag har detta kortet och sätter alltid in extra pengar så det är "plus" på kontot inför resor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×