Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM

Recommended Posts

5 timmar sedan, hans_einemo@hotmail.com säger:

Hej!  I december funderar på att ta mig från koh Lanta till koh chang för prova dyk där. Någon som vet bästa säätet o ta mig dit? Flyger helst inte då jag är flygrädd och räcker med resa ToR Thailand

Ngn särskild anledning till att du ska resa och dyka just vid Koh Chang? Dykingen är mkt bättre utanför Koh Lanta. 

1 timme sedan, hans_einemo@hotmail.com säger:

Ok. Bara hört om att det är bra där. Förslag på annat? Vill ha lite fler alternativ. Startar på Phuket med sol och bad sedan Koh Lanta och sedan  ?

Hans

Är du ute efter dykning, så är du på rätt ställe från början.

Bästa dykningen har du utanför och norr om Phuket (Khao Lak) med Similan och Surin islands mm. Kräver nästan dykbåt med övernattning, men är världsklass på dyksajterna där.

I närheten av Koh Lanta har du ju Hin Muang och Din Daeng, riktigt bra med valhajsmöjligheter.

Visst går det att dyka runt Koh Chang, men det är ganska grunt och inte särskilt utmanande. Dock är det inte så mkt dykare där, så ofta är det ingen trängsel i vattnet.

Och smart att undvika flyg om du dyker mkt. Inget kul ställe att få dykarsjuka på, det är långt mellan tryckkamrarna.

Edited by Snoken

Koh Haa utanför Lanta ska vara bra. Ingen idé att besöka Similans när du ändå har så pass bra dykning vid Lanta. Det är inte alls lika bra på Similans längre, korallerna är bleka och det tar som sagt ganska lång tid att komma dit. Vill du ändå resa vidare så satsa på Koh Lipe.  Riktigt bra dykning runt Lipe.

Edited by M_Olsson

Similan är alltid värt ett besök om man har 4 dagar över och vill göra många dyk.

Var där senast mars 2016 och det var fantastiskt.

Det var extra roligt att se att antalet manta har ökat dom senaste åren, första 2 dagarna hade vi manta hela tiden.