Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
TJ66

Finnair VS Turkish business?

Rekommendera Poster

Funderar på vinterns resa,tänkte slå till med Business class för första gången :-)

söker runt lite på Momondo och hittar priser på ca 14500:- ToR Göteborg-Bangkok med Finnair och Turkish, avresa November, Hemresa sista Jan eller 1 Feb

Har flygit med Finnair i economy ett par ggr tidigare och varit nöjd

Är det någon/några som skulle ge tips vad som e till fördel/nackdel med dessa 2 bolag i Business ?

Blir ju ett stop i Helsingfors med finnarna

och ett i Istanbul med Turkish

Så vad skulle ni välja ?

Tack på förhand !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att du blir nöjd med båda 2. Har rest med båda i ekonomi och egentligen är jag nog mest nöjd med Turkarna. Men då dom inte har Ekonomi Comfort har det blivit Finnair på sista tiden.

Har rest några gånger på BKK-IST i Business (använt bonuspoäng) och varit mycket nöjd.
Dessutom är det ju lite längre stop i Istanbul. Men Turkarnas Lounge är riktigt bra. 

Sedan har ju Finnarna haft lite olika restider på hemresan då man tidigare kört 09:00 resp 11:00 (ca) och det passar ju en del men inte mig. Tycker om nattflyg där jag kan sova + att för Turkarna som avgår 23:30 (ca) är det ju lättare att ta sig till Bangkok på resdagen.
Finnair ändrar ju detta nästa vinter så det blir hemresa 23:30 istället för 11 planet (11 planet går dessutom vissa dagar)

Sedan får man ju mat på GOT-IST vilket man ju inte får på GOT-HEL

Så båda har för och nackdelar. 

Jag hade nog valt Turkarna. 

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att du blir nöjd med båda 2. Har rest med båda i ekonomi och egentligen är jag nog mest nöjd med Turkarna. Men då dom inte har Ekonomi Comfort har det blivit Finnair på sista tiden.

Har rest några gånger på BKK-IST i Business (använt bonuspoäng) och varit mycket nöjd.
Dessutom är det ju lite längre stop i Istanbul. Men Turkarnas Lounge är riktigt bra. 

Sedan har ju Finnarna haft lite olika restider på hemresan då man tidigare kört 09:00 resp 11:00 (ca) och det passar ju en del men inte mig. Tycker om nattflyg där jag kan sova + att för Turkarna som avgår 23:30 (ca) är det ju lättare att ta sig till Bangkok på resdagen.
Finnair ändrar ju detta nästa vinter så det blir hemresa 23:30 istället för 11 planet (11 planet går dessutom vissa dagar)

Sedan får man ju mat på GOT-IST vilket man ju inte får på GOT-HEL

Så båda har för och nackdelar. 

Jag hade nog valt Turkarna. 

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att du blir nöjd med båda 2. Har rest med båda i ekonomi och egentligen är jag nog mest nöjd med Turkarna. Men då dom inte har Ekonomi Comfort har det blivit Finnair på sista tiden.

Har rest några gånger på BKK-IST i Business (använt bonuspoäng) och varit mycket nöjd.
Dessutom är det ju lite längre stop i Istanbul. Men Turkarnas Lounge är riktigt bra. 

Sedan har ju Finnarna haft lite olika restider på hemresan då man tidigare kört 09:00 resp 11:00 (ca) och det passar ju en del men inte mig. Tycker om nattflyg där jag kan sova + att för Turkarna som avgår 23:30 (ca) är det ju lättare att ta sig till Bangkok på resdagen.
Finnair ändrar ju detta nästa vinter så det blir hemresa 23:30 istället för 11 planet (11 planet går dessutom vissa dagar)

Sedan får man ju mat på GOT-IST vilket man ju inte får på GOT-HEL

Så båda har för och nackdelar. 

Jag hade nog valt Turkarna. 

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att du blir nöjd med båda 2. Har rest med båda i ekonomi och egentligen är jag nog mest nöjd med Turkarna. Men då dom inte har Ekonomi Comfort har det blivit Finnair på sista tiden.

Har rest några gånger på BKK-IST i Business (använt bonuspoäng) och varit mycket nöjd.
Dessutom är det ju lite längre stop i Istanbul. Men Turkarnas Lounge är riktigt bra. 

Sedan har ju Finnarna haft lite olika restider på hemresan då man tidigare kört 09:00 resp 11:00 (ca) och det passar ju en del men inte mig. Tycker om nattflyg där jag kan sova + att för Turkarna som avgår 23:30 (ca) är det ju lättare att ta sig till Bangkok på resdagen.
Finnair ändrar ju detta nästa vinter så det blir hemresa 23:30 istället för 11 planet (11 planet går dessutom vissa dagar)

Sedan får man ju mat på GOT-IST vilket man ju inte får på GOT-HEL

Så båda har för och nackdelar. 

Jag hade nog valt Turkarna. 

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att du blir nöjd med båda 2. Har rest med båda i ekonomi och egentligen är jag nog mest nöjd med Turkarna. Men då dom inte har Ekonomi Comfort har det blivit Finnair på sista tiden.

Har rest några gånger på BKK-IST i Business (använt bonuspoäng) och varit mycket nöjd.
Dessutom är det ju lite längre stop i Istanbul. Men Turkarnas Lounge är riktigt bra. 

Sedan har ju Finnarna haft lite olika restider på hemresan då man tidigare kört 09:00 resp 11:00 (ca) och det passar ju en del men inte mig. Tycker om nattflyg där jag kan sova + att för Turkarna som avgår 23:30 (ca) är det ju lättare att ta sig till Bangkok på resdagen.
Finnair ändrar ju detta nästa vinter så det blir hemresa 23:30 istället för 11 planet (11 planet går dessutom vissa dagar)

Sedan får man ju mat på GOT-IST vilket man ju inte får på GOT-HEL

Så båda har för och nackdelar. 

Jag hade nog valt Turkarna. 

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter några timmars övervägande blev det Business med Finnarna ;-)
dom har ju som sagt haft nerresor där man åker på eftermiddan från Helsingfors och landar tidigt på morgonen i Bangkok, och hemresan tidigt på morgonen och anländer Sverige på kvällen,men denna gång fann jag avgångar strax innan midnatt på båda vägarna från Helsingfors resp Bangkok,vilket passar mig bättre,då blir det ju lite tid i deras lounger som man kan utnyttja maximalt
Sedan kollade jag lite på youtube och det såg ut som Turkarnas business såg mer ut som premium economy (iallafall på videon Istanbul-Stockholm)jag kollade in,kanske är annorlunda i dag ?
förvisso är väl business på Göteborg-Helsingfors inte heller mycket till business,men det är ju en kortare resa
Bokade säte 2A på nervägen och 2L på hemresan ,
Nån som vet hur man ser vilken flygplanstyp man flyger med,kollar jag på seatguru så får jag 3 olika varianter,och när jag valde säte vid bokningen så såg det inte samma ut som på A350 Seatmap där alla säten är enkelsäten,vilket det inte visade när jag bokade/valde säte vid bokningen
Frågan om det är deras nya A350 XWB, hittar inte så mycket info mer än att det står nått på Finnairs seatmap sida att vissa flygplanstyper tas i bruk under 2017

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade helt klart valt Turkish. Efter att kollat runt lite på filmer på youtube känns dom helt klart bäst. Skönt att samla poäng i star alliance med sen verkar deras loung bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, TJ66 säger:

Efter några timmars övervägande blev det Business med Finnarna ;-)
dom har ju som sagt haft nerresor där man åker på eftermiddan från Helsingfors och landar tidigt på morgonen i Bangkok, och hemresan tidigt på morgonen och anländer Sverige på kvällen,men denna gång fann jag avgångar strax innan midnatt på båda vägarna från Helsingfors resp Bangkok,vilket passar mig bättre,då blir det ju lite tid i deras lounger som man kan utnyttja maximalt
Sedan kollade jag lite på youtube och det såg ut som Turkarnas business såg mer ut som premium economy (iallafall på videon Istanbul-Stockholm)jag kollade in,kanske är annorlunda i dag ?
förvisso är väl business på Göteborg-Helsingfors inte heller mycket till business,men det är ju en kortare resa
Bokade säte 2A på nervägen och 2L på hemresan ,
Nån som vet hur man ser vilken flygplanstyp man flyger med,kollar jag på seatguru så får jag 3 olika varianter,och när jag valde säte vid bokningen så såg det inte samma ut som på A350 Seatmap där alla säten är enkelsäten,vilket det inte visade när jag bokade/valde säte vid bokningen
Frågan om det är deras nya A350 XWB, hittar inte så mycket info mer än att det står nått på Finnairs seatmap sida att vissa flygplanstyper tas i bruk under 2017

 

Såg nu att du redan bokat. PÅ sträckan Göteborg - Helsingfors är det flera olika plan. Vissa turer är endast proppellerplan. Planet jag åkte med var iaf ingen separat del för buessness utan alla platser såg exakt likadana ut.

PLanet mellan Helsingfors och Bangkok är ju nästan helt nya Airbus 350 (1 år gammalt) vilket kan jämställas med Dreamlinern. Jag gillade dock dreamlinern bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Jimmieboy säger:

Såg nu att du redan bokat. PÅ sträckan Göteborg - Helsingfors är det flera olika plan. Vissa turer är endast proppellerplan. Planet jag åkte med var iaf ingen separat del för buessness utan alla platser såg exakt likadana ut.

PLanet mellan Helsingfors och Bangkok är ju nästan helt nya Airbus 350 (1 år gammalt) vilket kan jämställas med Dreamlinern. Jag gillade dock dreamlinern bättre.

Tror det var ganska länge sedan jag åkte med propeller plan från GBG men ibland kör dom sina Embraer 190 men dessa är ju inte propeller plan. Och ibland kör dom A319-321. 

Sedan kör dom ibland A330 på hel-bkk då dom fortfarande inte fått alla sina A350. Och vad jag sett så var det just A330  på denna midnattsflight på dom jag kollade senast . 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, TJ66 säger:

Efter några timmars övervägande blev det Business med Finnarna ;-)
dom har ju som sagt haft nerresor där man åker på eftermiddan från Helsingfors och landar tidigt på morgonen i Bangkok, och hemresan tidigt på morgonen och anländer Sverige på kvällen,men denna gång fann jag avgångar strax innan midnatt på båda vägarna från Helsingfors resp Bangkok,vilket passar mig bättre,då blir det ju lite tid i deras lounger som man kan utnyttja maximalt
Sedan kollade jag lite på youtube och det såg ut som Turkarnas business såg mer ut som premium economy (iallafall på videon Istanbul-Stockholm)jag kollade in,kanske är annorlunda i dag ?
förvisso är väl business på Göteborg-Helsingfors inte heller mycket till business,men det är ju en kortare resa
Bokade säte 2A på nervägen och 2L på hemresan ,
Nån som vet hur man ser vilken flygplanstyp man flyger med,kollar jag på seatguru så får jag 3 olika varianter,och när jag valde säte vid bokningen så såg det inte samma ut som på A350 Seatmap där alla säten är enkelsäten,vilket det inte visade när jag bokade/valde säte vid bokningen
Frågan om det är deras nya A350 XWB, hittar inte så mycket info mer än att det står nått på Finnairs seatmap sida att vissa flygplanstyper tas i bruk under 2017

 

På flyger IST-GOT är det bättre Bussines säten än Finnair har på GOT-HEL. Men som vanligt på Europa flyg är det ju inte liggsäten där. 

På IST-BKK så är det däremot riktiga liggsäten . 

När det gäller dessa midnattsflyg som Finnair kör åt båda hållen (Går strax före midnatt från HEL resp BKK) så är det på dom flesta jag kollat fortfarande A330. Och dom Bussines sätena är inte riktigt i klass med dom i A350  resp Turkarnas A330/340/B777 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kanske för sent nu men vi har åkt med både Turkish och Finnair i business. Turkarna vinner ju på deras helt fantastiska lounge, men när det gäller flygtider så är finnarna bättre. Komforten är likvärdig (på de flyg vi åkt med) och båda har god mat (!) och fantastisk service. Loungen i Helsinki suger, men då är man ändå så nära hemma så det funkar. Flygtiden är ju kortare totalt. När vi flög så hade båda bolagen lie-flat bed, vilket är übernice. Vi har alltid gillat Turkarna, även i economy, som vi flugit med flera gånger men jag skulle idag välja Finnarna varje dag i veckan med tanke på vad Erdogan pysslar med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, mippson säger:

Hej! Kanske för sent nu men vi har åkt med både Turkish och Finnair i business. Turkarna vinner ju på deras helt fantastiska lounge, men när det gäller flygtider så är finnarna bättre. Komforten är likvärdig (på de flyg vi åkt med) och båda har god mat (!) och fantastisk service. Loungen i Helsinki suger, men då är man ändå så nära hemma så det funkar. Flygtiden är ju kortare totalt. När vi flög så hade båda bolagen lie-flat bed, vilket är übernice. Vi har alltid gillat Turkarna, även i economy, som vi flugit med flera gånger men jag skulle idag välja Finnarna varje dag i veckan med tanke på vad Erdogan pysslar med. 

Angående flygtiderna så är det ju inviduellt va man gillar. Jag föredrar Turkish flygtider alla dagar i evckan framfört med Finnairs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Jimmieboy säger:

Angående flygtiderna så är det ju inviduellt va man gillar. Jag föredrar Turkish flygtider alla dagar i evckan framfört med Finnairs.

På vilket sätt menar du att Turkish har bättre flygtider gentemot Finnair "alla dagar i veckan", gissar på att du menar att du föredrar en mellanlandning i Istanbul är bättre, för annars är ju flygtiderna avseende avgång och ankomst i princip identiska,(nåja det skiljer max nån timma) som jag kan se.

båda bolagen har avgång från Landvetter på förmiddagen/eftermiddagen och ankomst vid  ca 09:30/14:45 i Bangkok

och Avgång strax innan midnatt från Bangkok och ankomst på Landvetter på morgonen nästa dag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt med bägge bolagen och turkarna går numera fetbort, aldrig mer med deras griniga personal, gamla flygplan och tråkiga mellanlandning, Åkte med Finnarna i vintras, Alldeles nytt A 350 plan, sovstol, trevlig personal, enda nackdelen är morgonflyget från Suwwan, men ok en natt i Bangkok är inte helt fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, TJ66 säger:

På vilket sätt menar du att Turkish har bättre flygtider gentemot Finnair "alla dagar i veckan", gissar på att du menar att du föredrar en mellanlandning i Istanbul är bättre, för annars är ju flygtiderna avseende avgång och ankomst i princip identiska,(nåja det skiljer max nån timma) som jag kan se.

båda bolagen har avgång från Landvetter på förmiddagen/eftermiddagen och ankomst vid  ca 09:30/14:45 i Bangkok

och Avgång strax innan midnatt från Bangkok och ankomst på Landvetter på morgonen nästa dag.

Ja i sånna fall är de ju same same. När jag flög förra året hittade jag dock bara avgångar på morgonen så man typ missade frukosten på hotellet.

Planet var ju dock riktigt nice och gött med wifi =)

Är det samma pris väljer jag Turkish men är Finnair mer än 500 billigare väljer jag dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu sökt runt om vilken flygplanstyp det verkligen är som flyger Helsingfors-Bangkok-Helsingfors

På min bokning står det A330-300

men kollar jag på Youtube så finns det sedan nästan ett år sedan tillbaka videos som sägs flyga A350 Helsingfors-Bangkok

Kontaktade Finnair, och dom kan inte själva säga vilken typ det flygs med ?

Lite mörkrädd blir man om dom inte själva vet vilka typer dom flyger med,

Eller kan det va så att dom blandar och ger beroende på vad för typ som är ledig att flyga med för stunden?

För nog ska det väl ändå vara ganska självklart vilken typ som flygs på den flygningen,Eller ?

Sedan fick jag till svar att wifi håller på att installeras på långdistansflyg på deras gamla A330 och ska enligt dom vara klart installerat till sommaren i år

så hoppas iallafall på det, lite coolt att sitta och surfa 10000möh ;-) ,är väl inte heller helt vanligt på långflygen mig veterligen, flög Thai förra året dom hade då inte den möjligheten,Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, TJ66 säger:

Har nu sökt runt om vilken flygplanstyp det verkligen är som flyger Helsingfors-Bangkok-Helsingfors

På min bokning står det A330-300

men kollar jag på Youtube så finns det sedan nästan ett år sedan tillbaka videos som sägs flyga A350 Helsingfors-Bangkok

Kontaktade Finnair, och dom kan inte själva säga vilken typ det flygs med ?

Lite mörkrädd blir man om dom inte själva vet vilka typer dom flyger med,

 

Är det så att det står i Biljettsystemet att man flyger A330 så blir det säkert så. 

Under denna vinter är det ju 2 avgångar per dag . Dessa avgår ca 09 resp 11 från Bangkok. 
På denna linje är det ju så att för en t/r som typ den som vänder kl 09 inte klarar 2 vändningar + resan T/r hel-bkk på 24 timmar. Utan planen  växlingskör med en annan lite kortare linje (som Indien och New York).  Så  för dagen 2 avgångar per dag är det alltså 4 plan involverade.
Finnair har idag 10 A350 i drift + 8 A330. Dessutom har man ett antal A350  på order. När alla dessa A350 är levererade kommer alla A330 att säljas.

Med denna data som grund har man idag 3 A350 och 1 A330 på linjen till Bangkok. Detta innebär att 09 planet alltid (om dom inte har tekniska problem och sätter in reservplanet som är en A330) är A350 men det som avgår 11 från Bangkok varvas A350 och A330.

Nästa år lägger man ju till en avgång som vänder runt 23 på kvällen. Och så tar man bort ca hälften av veckans avgångar på 11 planet. Detta innebär i praktiken att behöver 5 flygplan för linjen till Bangkok men man planerar inte att plocka in fler A350 på denna linjen utan det blir ytterligare en av A330 som tas in där när den plockas bort från en annan linje med nästa A350.

Så med andra ord är det troligt att det bara blir A330 på den turen som vänder i Bangkok runt 23-24 på kvällen.

Sedan kan det ju alltid bli ändringar.  Airbus har ju sin plan på leveranser men det kan bli ändringar där åt ena eller andra hållet. Det kan bli förseningar. Eller så blir det avbokningar från andra kunder som gör att Finnair får snabbare leverans om dom vill.

hf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2017-03-17 at 8:36 AM, Jimmieboy said:

Angående flygtiderna så är det ju inviduellt va man gillar. Jag föredrar Turkish flygtider alla dagar i evckan framfört med Finnairs.

Ja, så klart! Det jag menade med flygtider är den totala flygtiden inkl. mellanlandning. Finnair är ju snabbare och speciellt på hemvägen tycker jag att det är lite väl långt med nästan 11 timmar till Istanbul, några timmars väntan och sedan ytterligare 3,5 timme innan man är hemma på Arlanda. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, mippson said:

Ja, så klart! Det jag menade med flygtider är den totala flygtiden inkl. mellanlandning. Finnair är ju snabbare och speciellt på hemvägen tycker jag att det är lite väl långt med nästan 11 timmar till Istanbul, några timmars väntan och sedan ytterligare 3,5 timme innan man är hemma på Arlanda. :)

Har man tid kan ju annars åka in till Istanbul! Vi flög Athens - Manchester via Istanbul för några år sen med ett 23.5 timmars "byte". Helt perfekt för en dag i Istanbul! Istanbul är härligt!

Sämst var Turkish så hypade business lounge i Istanbul! Plus i kanten för omelett kock men det enda i övrigt att äta till frukost var panini och några ostbitar, inget större bekymmer om man hade flyget business men vi flög apklass och kom bara in för att jag var star guld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×