Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
mongofluff

Boka inrikesflyg

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har koll på om det är praktiskt att boka inrikesflyg mellan Bangkok och Phuket när man befinner sig på flygplatsen i Bangkok, istället för att boka hemifrån redan nu? Jag har nämligen två flyg att välja emellan, och den första har väldigt lite marginal till att hinna med, och den andra är 5 timmars väntetid. Pest eller kolera. Så jag undrar om det är bättre att vänta tills vi har landat och boka då, när vi har mer koll på tiden, eller om platserna ofta tar slut? Vi reser i slutet på februari.
Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De råd jag läst här tidigare och våra egna erfarenheter är att de billiga biljetterna tar slut först. Så vi köper i förväg, i god tid innan avresa. Om du väntar till dess ni landat måste du också vara beredd på att biljetterna för den dagen kan vara slut och ni då måste övernatta i Bangkok (hur stor risken är vet jag inte) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så 3 bolag kör linjen.

Om jag vore du hade jag gått in och kollat vad en biljett idag kostar och räknat på liknande pris den dagen du ska åka.

 

Har provat de du tänker på. Slutade med väntetid för att komma med ett plan där de enda platserna som fans inte var första klass

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Suvarnabhumi finns ju som sagt Thai och Bangkok Airways som flyger inrikes. Finns ju även Thai Smile och även VietjetAir, bägge dessa verkar även flyga från Suvarnabhumi och har koppling till Thai Airways.

https://www.thaismileair.com/en

http://www.vietjetair.com/Sites/Web/en-US/Home?_ga=1.268001358.1729218971.1485758895

Från Don Muang finns det i alla fall tre bolag att välja:

http://www.lionairthai.com/en/

http://www.nokair.com/nokconnext/aspx/Index.aspx

http://www.airasia.com/ot/en/home.page?cid=1

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airlines_of_Thailand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Egentligen är inte priset det viktigaste, det är mer en längtan av att komma fram så snabbt som möjligt. Då är det värt att lägga några hundra extra per person. Men jag tror jag lyssnar på det allmänna rådet och köper biljetter i förväg så att jag inte blir tvungen att vänta extra länge pga att platserna tar slut. Och förstaklass känns lite väl lyxigt. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, mongofluff säger:

Tack för alla svar!

Egentligen är inte priset det viktigaste, det är mer en längtan av att komma fram så snabbt som möjligt. Då är det värt att lägga några hundra extra per person. Men jag tror jag lyssnar på det allmänna rådet och köper biljetter i förväg så att jag inte blir tvungen att vänta extra länge pga att platserna tar slut. Och förstaklass känns lite väl lyxigt. ;)

Får man fråga varför ni tar omvägen via bangkok när så många bolag landar direkt på phuket?.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aeroflot och Qatar flyger reguljärt till Phuket, dock med ett byte i hemlandet men man slipper Suvvan. Har även sett att ibland blir det bara någon hundring dyrare om man bokar med Thai till Krabi/Phuket via BKK, jämfört med att bara boka Bangkok , värt att kolla om man ändå har slutdestination där nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, LantaMas säger:

Aeroflot och Qatar flyger reguljärt till Phuket, dock med ett byte i hemlandet men man slipper Suvvan. Har även sett att ibland blir det bara någon hundring dyrare om man bokar med Thai till Krabi/Phuket via BKK, jämfört med att bara boka Bangkok , värt att kolla om man ändå har slutdestination där nere.

Ja då blir det ju ändå byte eftersom dom inte går direkt från Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Jimmieboy säger:

Ja då blir det ju ändå byte eftersom dom inte går direkt från Sverige.

Thai flyger direkt till Phuket, dock via Bkk på väg hem.  Direkt på torsdag och lördag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, M_Olsson säger:

Thai flyger direkt till Phuket, dock via Bkk på väg hem.  Direkt på torsdag och lördag. 

Precis. den avgången brukar ju dock vara dyrare när ja kollat.. Finns ju i vilket fall som helst otroligt mycket mer att välja på om man flyger via Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-02-01 på 10:37, Jimmieboy säger:

Är ju typ bara charter som åker direkt till Phuket.

Ber om ursäkt om jag var otydlig.menar att det är lättare att ta mellanlandningen i ex doha och få väskor m.m. hela vägen.

Något som är svårt i bangkok utan boka flyg med samma bolag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har rest på detta sätt förut, senast för ett år sen. Jag gillar att inte vara bunden till en plats, så att flyga från Bangkok blir rätt smidigt då eftersom inrikesflyg är såpass billigt där. Då kan man välja var man vill vara under semester och inte behöva hålla sig till Phuket under hela tiden. Och sist var det inga problem alls med inrikesflyg och incheckning. Hoppas att det flyter på lika bra nu! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, mongofluff säger:

Jag har rest på detta sätt förut, senast för ett år sen. Jag gillar att inte vara bunden till en plats, så att flyga från Bangkok blir rätt smidigt då eftersom inrikesflyg är såpass billigt där. Då kan man välja var man vill vara under semester och inte behöva hålla sig till Phuket under hela tiden. Och sist var det inga problem alls med inrikesflyg och incheckning. Hoppas att det flyter på lika bra nu! :)

Sist jag var på phuket gick det inrikes flyg till bla. Bangkok?.

Dock verkar ju personen som ställde frågan säker på att han/hen ska till phuket så varför mellanlanda i bangkok då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag som ställer frågan, och frågan var om det går bra att boka inrikesflyg på BKK eller om det är bättre att boka innan.
Jag ska till Phuket, men var jag ska sen vet jag inte. Det tar jag som det kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, svaret har kommit redan, men mina erfarenheter:

- boka hemifrån. ju tidigare, ju billigare.

- flyger du till BKK med t.ex. Thai, rekommenderar jag att ta Thai vidare. Smidigare med bagage och allt, Visst lite dyrare, men kan löna sig om man vill vara bekväm. Samma gäller om du flyger med annat bolag inom Star Alliance.

- ha bra framförhållning med tiderna. Flygen kan vara sena in till BKK, så att ha 1 timme mellan flygen är inte bra. Det finns köer i passkontrollen om du inte har bara en transfer. Reser du med bolag som inte ingår i samma "klubb", som Star Alliance, måste du oftast hämta ut väskorna och checka in de igen. Rekommenderar minst 2,5 timme mellan flygen.

- samma sak hem, där är det ännu viktigare att ha god om tid mellan flygen, helst 3-4 timmar. Man vill ju inte missa flyget hem. Jag hatar att flyga från Phuket/Krabi/Samui och till BKK, samt hem på samma kväll. Tar gärna några nätter i Bangkok, då jag vet då att jag endast måste ta taxi/tåg till flygplatsen och risken att missa flyget minskar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×