Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gudrunskan

Varning för att gå barfota på stränder

Rekommendera Poster

Hej!
Precis hemkommen efter 3½ vecka i Thailand.
Spenderade 1 av dessa på Koh Lanta, Klong Dao Beach.
När vi åkte därifrån drabbades jag och mitt resesällskap av kliande blåsor under fötterna. JAg i hålfötterna och hon i tårna...
Efter någon dag började det ringla sig utåt från utslagen. Uppsökte läkare i Thailand som sa att det var Hakmask.
Detta får man från bland annat genom att larver som finns i hundavföring tränger upp i huden och lever runt.
Sjukt obehagligt.
Fick behandling 16300 baht / person på plats. Latjo! De skar i våra fötter och behandlade med maskmedicin lokalt och rengjorde. Satte antibiotikadropp förs på sjukhus men på natten kom de till hotellrummet och gav oss drop :-) och sedan antibiotika och maskmedicin i tablettform i en vecka....
Tog 4 dagar innan larverna dog. Så sjukt obehagligt att ha levande varelser i fötterna!! Och ont och kliande var det också.
Förstörde lite resten av semestern då man inte kunde bada mer...
På Klong Dao Beach kryllade det ju av hundar så jag är 99% säker på att det var där vi drabbades.
Jag kommer ALDRIG gå barfota på stranden i Thailand i fortsättningen, kommer införskaffa plasttofflor och rekommenderar er att göra samma!

15741206_1344275585624924_4629352524473926415_n.jpg

15822855_1262033477223761_5595499522279273407_n.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch va obehagligt. Tur att ni fick bra hjälp. Jag steg för ett antal år sedan på ett armeringjärn på khao lak stranden. Det hade varit storm och då hade det kommit från gammalt skrot från Tsumamin. Järnet for djupt in i fotsulan, hoppade upp och landande en gång till på samma vassa järn:4_joy: Tuppade nästan av...

Som tur fick jag utmärkt vård på en klinik som putsade såren och satt nya dränar varje kväll. En annan kvinna jag träffade vid kliniken hade inte samma tur. Hon hade stigit på ett grillspett på Nang niang marknaden. Blivit förd till en annan klinik som sytt ihop sticksåret. Nästa dag var hela benet infekterat. Som tur fick de det under kontroll på den andra kliniken.

Dethär har inte heller hindrat mej från att gå barfota men jag tackade då högre makter att det var jag som fick lida varje kväll i 7 dagar och inte våra söner.

Redigerad av vårsol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen fyy. Vi ska just dit nästa månad...men är detta ett allmänt problem där eller var detta en olycklig slump? Man tycker ju att det skulle varnas till allmänheten om detta om det vore vanligt? 

Betalde reseförsäkringen behandlingen förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag inte hört talas om detta tidigare ville jag upplysa om det.
Sedan kan man ju ta emot informationen och strunta i det om det inte påverkar en själv. Men någon kanske blir glad av varningen tänkte jag.

Enligt läkaren jag träffade är det här vanligt där det finns mycket hundar. Hon har behandlat många turister för samma.
Vi upptäckte ju detta när vi kom tillbaka till Khao Lak efter vår vecka på Koh Lanta och läkaren vi träffade arbetade på Bangkok Medical Center i Khao Lak men även i Phuket om jag förstod henne rätt.
Så det finns nog lite överallt där det finns just hundar på stränderna...

Jag lade ju ut 16300 baht på plats och anmälde skadan till IF igår där jag har hemförsäkringen.
Idag fick jag besked om att 4614 SEK minus självrisk kommer att utbetalas de närmaste dagarna.
Nu får vi hoppas mitt resesällskap får samma smidiga behandling av sitt försäkringsbolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har drabbats av samma sak...men bara en gång trots många många års resande i sydostasien. Tyckte inte att det var så farligt, bortsett från att det kliade nåt jävulskt. Vad som är viktigt att nämna är att denna typ av hakmask inte fortplantar sig hos människan. Så, nej jag vill inte uppleva det igen men det hindrar mig inte från att fortsätta att gå barfota på stränderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där drabbade mig i Tanzania för många år sedan. Gick med den i foten i över ett halvår (pga inkompetent sjukvård, ingen här i Dalarna förstod vad det var) och masken blev längre och längre och vi blev nästan lite kompisar till slut innan jag äntligen fick några tabletter från Frankrike som tog livet av masken på några dagar.

På Lanta som jag gått barfota många månader har jag dock aldrig drabbats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ändå inte någon nyhet att man kan få hakmask på stränderna i Thailand. Har haft det några gånger, och visst kliar det under fötterna rätt så ordentligt. Men det självutläker och blir bra. Har aldrig betalat en baht för detta problem i Thaland. Det är klart att Thai vill behandla detta och är experter när det kommer in pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×