Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
fialisastina

Viktigt att tänka på, tips?

Rekommendera Poster

Hej! 

Vi är fyra barn och fyra vuxna som åker första gången till Thailand i februari. Det känns som hundra saker att tänka på, vad har jag glömt?

1. Vaccination? Hepatit, något mer?

2. Visum? 30 dagar turistvisum får man per automatik va? Vår resa är 15 dagar. Dvs inga blanketter eller liknande som måste förberedas innan (förutom biljett och giltigt pass :-) )?

3. Vi landar i Krabi och ska först till Koh Lanta. Bör vi förboka en minibuss eller är det lika enkelt att haffa en på flygplatsen? Tips om bolag isåfall, och kanske acceptabelt pris?

4. Vi tänker åka Lanta -> Phi Phi -> Ao Nang. Synpunkter på rutten? 

5. Är det smart att köpa kontantkort där nere för att kunna ringa och boka tex båttransfer och liknande eller är det bortkastade pengar?

6. Vad är ert bästa råd till en Thailandsförstagångsresenär? =D

Mvh Fialisastina

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Det kommer nog bli toppen.

1. Är ni grundvaccinerade för övrigt, så räcker det nog.

2. Är inget riktigt visum, men du har rätt i att ni får stanna i 30 dagar vid inresa via flyg (om ni är svenska medborgare). Det enda ni behöver fylla i är immigrationskortet, men det får ni av flygvärdinnorna på flyget.

3. Vet ej. Var länge sen jag gjorde den trippen.

4. Låter logistiskt rätt. Jag skulle dock inte stanna för länge på Phi Phi. Det är ganska mkt folk på liten yta. Men en del gillar det.

5. Det är smart. Köp flera så kan ni ringa till varandra till låga kostnader.

6. Ha ett öppet sinne. Allt blir inte alltid som man tänkt. Och ha tålamod. Och undvik att bli arga och konfrontera när nåt blir fel. Även om ni har rätt, så är det inte socialt accepterat att på samma sätt som i Sverige påpeka vem som har rätt och fel. Men ni ska ju givetvis inte bli "trampade på", välj dock era strider omsorgsfullt.

Lycka till på resan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Hepatit förutom grundskyddet

2. Kolla att er reseförsäkring i hemförsäkringen gäller och har avbokningsskydd mm

3. Eftersom ni är 6 personer i familjen så skulle jag boka en egen minivan, bl a för att slippa jaga en tillräckligt stor bil när jag kommer fram och är trött, men också för att slippa åka med någon "idiot-chaufför" . Jan kan rekommendera Lanta Diver (www.lantadiver.com) som har duktiga chaufförer och där kan du också boka bilbarnstol om du behöver till nåt av barnen. Apple Travel är ett annat bolag som sköter transfer. 

4. Phi Phi bara för max  2 nätter, gör så lite resor som möjligt när ni bara stannar 15 dgr. Allt resande tar tid. Hoppas ni tänker stanna på Lanta så länge som möjligt. Där finns det mesta som en barnfamilj gillar och ni hinner även slappna av. Det är enkelt att göra utflykter runtom på ön, som är ca 3 mil lång, och du hittar även öde stränder där om du vill.

5. Ja, vi använder thailändska kontantkort främst för att kommunicera mellan varandra i familjen och surfa billigt om vi inte hittar nån wi-fi. Du köper ett turist-sim för 60 bht och uppåt, så har ni bara olåsta telefoner med er så är det enkelt. 

Däremot behöver ni sällan ringa för att boka nåt. Leta upp närmaste resebyrå, oftast vid huvudvägen, så fixar de alla bokningar och ni vet att det funkar med hämtningar mm. Det blir ingen språkförbistring.

6. Stressa inte, låt er landa både med värme och tidsskillnad, tillåt er att njuta av de härliga stränderna och den goda maten. Ta dagen som den kommer också, så att ni inte har bokat upp er helt och hållet. Gör en snorkelutflykt till Koh Rok (utgår från Lanta, hämtning vid stranden närmast ert hotell) eller följ med Lanta Divers dykbåt på snorkeltur (om era barn är tillräckligt simkunniga)

Glöm inte myggnät ifall ni har barnvagn med er. Smörj er med myggmedel så fort det börjar närma sig solnedgång.

Ät middag på en restaurang vid strandkanten och sitt kvar och njut av stjärnorna och vågorna, titta på nån eldshow mm mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha tillit och lite tålamod.

Thailändarna är otroligt bra på att lösa saker och på logistik.

Bestämmer man en tid med någon dyker den upp, ibland lite sent, men den kommer.

Slappna av och ha en härlig resa!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Snoken, Cleo och Vicky för era kommentarer och tips!

Vi har preliminärt tänkt 6 nätter på Lanta först, för att få vara på samma ställe och landa som ni säger.

Sedan 3 nätter Phi Phi. Har också förstått att det är lite livat så vi har bokat ett lite mer avlägset hotell. Barnen är i mellanstadieåldern och tycker nog mest att det är skoj med liv och rörelse. 

Avslutar med fyra nätter i Ao Nang för att kanske shoppa lite och vara nära Krabi flygplats för hemresan. 

Myggnät för barnvagn är ju inget vi behöver men jag funderar på om man ska ha med något att kunna hänga upp vid behov? Finns väl bra resemyggnät har jag läst nånstans? Någon som har tips om bästa myggmedlet?

Tack för tips om transfer, kanske är bra att förboka det då :)

I övrigt har vi inte tänkt att förboka massa utflykter eller liknande utan vi får väl se vad vi orkar göra i värmen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Myggnät är nog inget ni behöver om ni bor på lite bättre hotell med AC. :)

På 7/11 finns flera sorters myggmedel att köpa . Om ni vill ha med hemifrån är det väl Mygga som gäller.

Ha en härlig resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj, 

Min första resa till Koh Lanta var ett 6 dagars stopp innan vi for vidare vilket jag sedan ångrade! Mitt tips är att stanna längre där och skippa Phi Phi eller ta en dagstur dit! Vår upplevelse blev att vi knappt han landa och njuta av ön innan vi var påväg därifrån. Risken är att ni kommer hem från Thailand utan att ha kunnat koppla av och uppleva,  utan mest varit påväg någon annanstans och inte hunnit med att landa ordentligt och njuta av platsen ni besöker. 

Myggmedlen där har vi tyckt är de mest effektiva, till barnen har vi kört Johnssons mosqito oil eller nått liknande. 

Trevlig resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska ha lite blandad standard på boendena (har förbokat genom Agoda men allt är avbokningsbart) Så är lite osäker på om det finns myggnät överallt, men det kanske det gör? 

Mimo- Hm, blir lite osäker.. En del skriver att Lanta är överskattat och inte så vackert och en del bara ÄLSKAR det. Vi får se om vi funderar om, jag tackar för din åsikt oavsett :-) Man vill ju inte stressa, samtidigt har jag gjort vansinnigt många charterresor till ett enda ställe, och önskar att denna blir lite mer av ett äventyr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, fialisastina säger:

Vi ska ha lite blandad standard på boendena (har förbokat genom Agoda men allt är avbokningsbart) Så är lite osäker på om det finns myggnät överallt, men det kanske det gör? 

Mimo- Hm, blir lite osäker.. En del skriver att Lanta är överskattat och inte så vackert och en del bara ÄLSKAR det. Vi får se om vi funderar om, jag tackar för din åsikt oavsett :-) Man vill ju inte stressa, samtidigt har jag gjort vansinnigt många charterresor till ett enda ställe, och önskar att denna blir lite mer av ett äventyr. 

Ofta blir det vad man gör det till. Lyssna på er egen magkänsla hur ni vill ha det.

Jag tycker ni hade en bra balans i ursprungsplanen, och har ni aldrig varit på Phi Phi så kan ni åtminstone bocka av den ön, dessutom ger det en annan upplevelse att stanna några dagar än att ta en dagstur. Och det går ju alltid att flytta på sig i förtid om ni inte trivs, men då är det ert eget beslut.

Min egen åsikt är att det kan vara kul att se flera ställen på semestern, känns som det blir lite längre då med fler upplevelser. Men det kan nog vara trevligt att ha sin uppbokade solstol också, alla är vi olika.

Redigerad av Snoken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att inte vara beroende av bara ett bankkort. Vi har alltid ett Visa och ett Mastercard. För många år sedan så hittade vi ingen ATM i Bang Saphan som tog Mastercard utan vi fick åka tillbaka till hotellet Ban Krut och hämta vårt Visa. Dessutom så kan ju något bli avmagnetiserat och stulet. Spärra också korten för internetköp och för köp i utlandet när ni inte använder korten. (Fast det gäller att gå in på nätet och låsa upp det innan man tar ut pengar eller handlar. (Det glömde vi en gång och det tog en stund innan vi kom ihåg att vi hade låst det!!!)
Ha inte för mycket pengar på kortet, utan ha ett sparkonto att kunna gå in på nätet och överföra pengar från innan ni går och tar ut i automaten. Och så spärra det sen genast efteråt om ni inte direkt ska använda det till att betala med.
Ha också kopior på passen med er.

Mygg ja, Usch. Ha inte fönster och dörrar öppna. Tyvärr så har ju ofta städpersonalen det när de städar. Brukar spraya rummet efteråt, stänga och genast gå därifrån några timmar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Snoken säger:

Ofta blir det vad man gör det till. Lyssna på er egen magkänsla hur ni vill ha det.

Jag tycker ni hade en bra balans i ursprungsplanen, och har ni aldrig varit på Phi Phi så kan ni åtminstone bocka av den ön, dessutom ger det en annan upplevelse att stanna några dagar än att ta en dagstur. Och det går ju alltid att flytta på sig i förtid om ni inte trivs, men då är det ert eget beslut.

Min egen åsikt är att det kan vara kul att se flera ställen på semestern, känns som det blir lite längre då med fler upplevelser. Men det kan nog vara trevligt att ha sin uppbokade solstol också, alla är vi olika.

Tack! Ja jag tror det blir bra som vi tänkt. Jag har ju också läst en del helt galna resplaner som innefattat varenda ö mellan Koh Chang och Koh Lipe, och förstått att man åtminstone ska hålla sig till en region om man bara har 2 veckor =D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, skruttan säger:

Se till att inte vara beroende av bara ett bankkort. Vi har alltid ett Visa och ett Mastercard. För många år sedan så hittade vi ingen ATM i Bang Saphan som tog Mastercard utan vi fick åka tillbaka till hotellet Ban Krut och hämta vårt Visa. Dessutom så kan ju något bli avmagnetiserat och stulet. Spärra också korten för internetköp och för köp i utlandet när ni inte använder korten. (Fast det gäller att gå in på nätet och låsa upp det innan man tar ut pengar eller handlar. (Det glömde vi en gång och det tog en stund innan vi kom ihåg att vi hade låst det!!!)
Ha inte för mycket pengar på kortet, utan ha ett sparkonto att kunna gå in på nätet och överföra pengar från innan ni går och tar ut i automaten. Och så spärra det sen genast efteråt om ni inte direkt ska använda det till att betala med.
Ha också kopior på passen med er.

Mygg ja, Usch. Ha inte fönster och dörrar öppna. Tyvärr så har ju ofta städpersonalen det när de städar. Brukar spraya rummet efteråt, stänga och genast gå därifrån några timmar.
 

Tack för extremt bra tips om passkopior, kort och myggmedel! :-) Bra idé att föra över majoriteten av reskassan till sparkontot, man vill ju helst slippa skimning och liknande otyg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 9 november 2016 på 16:28, fialisastina säger:

 

Mimo- Hm, blir lite osäker.. En del skriver att Lanta är överskattat och inte så vackert och en del bara ÄLSKAR det. Vi får se om vi funderar om, jag tackar för din åsikt oavsett :-) Man vill ju inte stressa, samtidigt har jag gjort vansinnigt många charterresor till ett enda ställe, och önskar att denna blir lite mer av ett äventyr. 

Första gången imponerade inte Lanta oss direkt, men vi kände att vi inte riktigt hade upplevt ön på våra 6 dagar och åkte tillbaka resan efter och det ångrade vi inte :) 

Har man inte tid att utforska ön så missar man lite av Lantas charm, vi tog oss tid åka runt på ön andra resan och upptäckte små pärlor långt söder ut. Både restauranger och stränder som var fantastiska . Vi gillar att bo på Klong dao, gillar närheten till Saladan och barnen älskar strandlivet där. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×