Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
bigge56

Att vara pensionär i Thailand

Rekommendera Poster

Frågan är höra med er som som bor som pensionärer i thailand hur ni klarar er ekonomiskt och vad man gör varje dag för att må bra , skulle vara kul att få lite info eftersom jag köpt lägenhet i Jomtien och blir pensionär om 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

spännande

undrar hur det ser ut i Thailand om 5 år ?  undrar vad växelkursen är ?

läste om en pensionär som fick ut 12000 kr i pension, efter bahten blivit dyrare får han i praktiken ut 8-9000 kr men i baht

så inte så roligt att få en standardsänkning  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, M_Olsson säger:

Hellre 47 000 bath i Thailand än 12 000 kronor i Sverige om jag skulle välja. 

Särskilt om boendet redan är betalt.

Det som kan stjälpa kalkylerna är kanske försäkringen om det planeras att stanna längre än 45 dagar i taget. Det kan äta upp en stor del av pensionspengarna isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Snoken säger:

Särskilt om boendet redan är betalt.

Det som kan stjälpa kalkylerna är kanske försäkringen om det planeras att stanna längre än 45 dagar i taget. Det kan äta upp en stor del av pensionspengarna isf.

Då måste jag få flika in att det FINNS försäkringar som medger 60 dagars utlandsvistelse utan tillägg. :8_laughing:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2016‎-‎11‎-‎05 på 09:23, marie säger:

Då måste jag få flika in att det FINNS försäkringar som medger 60 dagars utlandsvistelse utan tillägg. :8_laughing:

Det hjälper ju knappast längre pensionsboende, men du har ju helt rätt. En del bolag kör med 60 dagar, värt att kolla upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bott i Thailand större delen av året sedan 2012,är pensionär och 65 år i år(tog ut min pension när jag var 61).Jag tycker inte att försäkringen är så väldigt dyr jag betalar cirka 800:- i månaden och lever så mycket billigare här än i Sverige så den utgiften klarar jag utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med försäkringar om man bor heltid? Hört nåt om att om man har en åkomma innan man åker så får täcker inte försäkringen det om det förvärras, stämmer det? Eller kan man ta en extra försäkring för att täcka även sånt? 

Mina föräldrar ska ska kanske flytta och mamma har kol och pappa har bland annat ett lindrigt hjärtfel. De är 70 och 75 år om det oxå påverkar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2016-11-13 på 23:04, the wife säger:

Hur funkar det med försäkringar om man bor heltid? Hört nåt om att om man har en åkomma innan man åker så får täcker inte försäkringen det om det förvärras, stämmer det? Eller kan man ta en extra försäkring för att täcka även sånt? 

Mina föräldrar ska ska kanske flytta och mamma har kol och pappa har bland annat ett lindrigt hjärtfel. De är 70 och 75 år om det oxå påverkar. 

Försäkringarna här nere blir raskt mycket dyrare när man passerat 60, och skall man nyteckna vid 70 eller 75 år som i Ert fall, så blir det en dyr grej faktiskt.. Det skulle nog kanske inte vara så lyckat att flytta ner  i den åldern, om dom inte har en hel hög med stålar på banken, att leva upp de sista åren i sina liv..

Glegolo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träna, viktigt inte bli förslappad, lär dig språket så blir det mindre ensamt, bra rutiner som frukost ,hälsa, inte för mycket alkohol. Skaffa intressen som gör livet kul, en del läser böcker, andra hänger på barer, en parabol med Sweden tv eller vad kanalen kallas kanske är bra,åk. Runt lite, te.x Angkor, Ko Chang om du bor i Jomtien. Mvh Renoo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta me f*n om inte bare med kvinnlig fägring är både trevligare och mysigare än gaybarer. Nu är jag visserligen ingen tvestjärt men har väl fel i detta också eftersom man blev direkt påhoppad när man kom ny till detta ""eminenta"" forum.

För övrigt är det väl upp till var och en vad denne inhandlar, om det sedan är för invärtes eller utvärtes bruk, kort eller långsiktigt;D

Forumet för inbördes beundran:21_kissing_closed_eyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, nyvaken säger:

Ta me f*n om inte bare med kvinnlig fägring är både trevligare och mysigare än gaybarer. Nu är jag visserligen ingen tvestjärt men har väl fel i detta också eftersom man blev direkt påhoppad när man kom ny till detta ""eminenta"" forum.

För övrigt är det väl upp till var och en vad denne inhandlar, om det sedan är för invärtes eller utvärtes bruk, kort eller långsiktigt;D

Forumet för inbördes beundran:21_kissing_closed_eyes:

Vad i tråden svarade du på ?.

Inget påhopp utan en undran.

Tror faktiskt ingen hoppar på dig för att du är ny, utan för att du ibland kan ha ganska kontroversiella åsikter.

 

Ett forum är ju till för att diskutera dessa och då får du ta att en del inte tycker som dig och vill uttrycka sig.

 

Själv tycker jag det är skit kul att du är här och skriver, även om jag inte alltid håller med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan man fråga sig;D

Trodde i min enfald att det var i denna tråd någon "pellejöns" skrivit något nedvärderande om s.k. horbarer.

Baren blir väl till det man själv gör den till.

Är ny och har lite svårt att hänga med i svängarna. men från det ena till det andra vilken uppfattning har ni om 64 åringen i Las Vegas - han om någon är väl en terrorist ???t  eller bara en självmordsmördare eller en knäppskalle  - helt vanlig jänkare i klass med Trump.

Händer det i Sverige klassas det  som ett terroristbrott, framförallt om skytten inte är svensk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-05 på 15:53, nyvaken säger:

Ja det kan man fråga sig;D

Trodde i min enfald att det var i denna tråd någon "pellejöns" skrivit något nedvärderande om s.k. horbarer.

Baren blir väl till det man själv gör den till.

Är ny och har lite svårt att hänga med i svängarna. men från det ena till det andra vilken uppfattning har ni om 64 åringen i Las Vegas - han om någon är väl en terrorist ???t  eller bara en självmordsmördare eller en knäppskalle  - helt vanlig jänkare i klass med Trump.

Händer det i Sverige klassas det  som ett terroristbrott, framförallt om skytten inte är svensk

Ok håller med om barer till 100%.

Har en kompis som är tillsammans med en bar ägare i thailand.

Åkte dit tidigt en kväll med barnen för lite grillning och ett par öl när de var små.

Kommentarerna från charter svenskarna som gick förbi var inte nådiga.

 

Ang skjutningen har hag hängt med ganska dåligt men i mina ögon bör det absolut klassas som terrorist brott.

Men hängt med för dåligt för att kunna kommentera.

 

Dock anser jag utöya och trollhättan massakern även dem är terror handlingar och där var gärningsmännen vita.

Ber om ursäkt för att tråden spårat ur lite.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är pensijoner och bor i Thailand hela året . Jag är gift med Thai kvinna som också är pensijoner  .

Vi lever bra på 1000 Baht för dagen och resten av pensijon pengarne setter jag i banken , som är min sjukförsäkring .

De goda livet som pensionär i Thailand , vi reser mycket rundt i Thailand och jag stortrives her i paradiset .

Bild av aktiviteter i Bangsaen Chonburi .

P1010055 (1).JPG

P1010066 (1).JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som bosatt i Thailand må vi leva ekonomisk , och om du blir sjuk , gå inte på privata hospital , som är mycket dyra , vist du betaler notaen .

Jag är på sjukhus varje tredje månad för mitt hjärta , en check som tar ungefär 4 timmar och jag betaler med hjärtmedisin för 3 månar 6piller för dagen og lege Skr cirka 400,-   Och här är inga vänting och dom pratar engelska .  Burapha Universitet Hospital Bangsaen 

 

Burapha hospital.jpg

63183267.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här bor jag i Thailand i en stad som heter Bangsaen  og ligg i Provinsen Chonburi Och här har jag köpt ett hus som ligg  100 meter

från Bangsaen beach  Detta är en semesterort för thailändare och här bor det också ca 500 svensker her i Bangsaen.

14992061_1408614222497158_4589280923155110181_n.jpg

15016254_1408613795830534_1982887819055089814_o.jpg

15027650_1408614419163805_8072775246994662605_n.jpg

54555222.jpg

Bangsaen Beach 21.jpg

Bangsaen Beach 22.jpg

Bangsaen Beach 2017.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pensionär i Thailand är det tre saker som är viktig . Helsa , bostad och pengar .

Att ta hand om sin helsa hela livet borde vara sjölvklart for alla , och vara aktiv och promenera en tur för dagen är sjölvklart .

Bostad är det många nya lägenheter inredda till 5000 Baht per månad , vilket är centralt belaget . En middag på Thai Restaurang är

billig i Thailand , se foto  " En fläskkottelt med poratis  60 Baht  ca skr 20.- 

 

Ett års Visum  O-A  for dig som är 50 +   Du kan ha en kombination , till exempel pension på Skr 14.000 pr månad pluss  Skr 60.000 på Banken

Att ha ett års visum är mycket billigare för pensionärar .

P1100156.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjukførsäkring i Thailand  . Jag tecknade en trafickförsäkring för 3 år sedan i Bangkok Bank 

Og min fru tittar på det och med små Thai skrift står det att den gäller inte för motorcykel .

Så den är värdilös och blir avslutas .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjukförsäkring i Thailand 

Om du är över 40 år er priset på sjukförsäkring av det internationale företaget AXA till

en pris av USD 233.- pr månad . Men när du fyller 80 år , stiger priset till USD 1334 pr månad . Dette er ett belöp dei fleste svenskar inte kan betala . Och dessutom har denne försäkring 

en egendel på USD 5600.-  

Företaget BUPA har försäkring 

Om du är 80 år måste du betala USD 2803.-. pr månad för en försäkring .

Sett pengarne i Banken och ha din egen försäkring är mycket betre 

Och gå inte på privata Hospital i Thailand dom är 90% dyrere en komunala hospital .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekonomi i Thailand .  Det finns många svenskar som bor 6 månader per år i Thailand och 6 månader i sverige . Och om du har din

fru med dig , kommer det att bli dyrt . Du måste betala hyra i Sverige och Thailand , sjukvårdförsäkring 6 måner i Thailand . och 

resa för 2 stycken . Och med alt kommer det med en extrakostnad på Skr 100 tusen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×