Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
aehn

Datorer Thailändska kontakter

Recommended Posts

Har Thailändska datorer som jag tänkt använda i Sverige, men de har Thailändska kontakter, 3 pinnar med jord, någon som har erfarenhet av detta?

Borde finnas adaptor från Thailändskt till Svenskt? Eller hur har ni gjort som köpt elektronik och använder i Sverige?

41 minuter sedan, aehn säger:

Har Thailändska datorer som jag tänkt använda i Sverige, men de har Thailändska kontakter, 3 pinnar med jord, någon som har erfarenhet av detta?

Borde finnas adaptor från Thailändskt till Svenskt? Eller hur har ni gjort som köpt elektronik och använder i Sverige?

billigt å funkande klipp av sladden på med en jordad eller ojordad stickpropp

1 timme sedan, pontiac säger:

billigt å funkande klipp av sladden på med en jordad eller ojordad stickpropp

Nja, känns sådär att klippa av sladden, men visst, om ingen annan lösning fungerar så...

3 minuter sedan, n1an säger:

Köp en multi adapter som funkar i hela världen finns på clas ohlsson, varuhus mm

http://www.clasohlson.com/se/Reseadapter-SKROSS-World-to-Europe-USB/36-6232

Är det inte Svenskt till Thai?

Eller går det att köra omvänt också?

Det är det jag behöver, alltså Thai till Svenskt.

4 minuter sedan, aehn säger:

Nja, känns sådär att klippa av sladden, men visst, om ingen annan lösning fungerar så...

Är det inte Svenskt till Thai?

Eller går det att köra omvänt också?

Det är det jag behöver, alltså Thai till Svenskt.

Står att det är från världen till EU. För dig som vill använda utländska apparater i EU :)

Skulle inte heller klippa sladdarna på en data....Riskokaren ok men inte datan

16 minuter sedan, n1an säger:

Står att det är från världen till EU. För dig som vill använda utländska apparater i EU :)

Ah tack, missade länken, men där står att den har anslutning "Apparater från Australien, England, Europa, Italien, Kina, Schweiz och USA " Men får hoppas att det kanske går att köra Thai också även om det inte står något om det där.

23 timmar sedan, n1an säger:

Varför då? Strömmen till datorn är den samma som till riskokaren från uttaget i väggen.

56 minuter sedan, mankan89 säger:

Varför då? Strömmen till datorn är den samma som till riskokaren från uttaget i väggen.

Fast på min data så sitter det nån stor svart box ( omvandlare???) mellan datorn och elkontakten... Antar att den fyller nån funktion

På ‎2016‎-‎10‎-‎24 på 17:21, aehn säger:

enklast vore nog att byta kontakt , inte så svårt

På 2016-10-25 på 19:56, n1an säger:

Fast på min data så sitter det nån stor svart box ( omvandlare???) mellan datorn och elkontakten... Antar att den fyller nån funktion

Ja det är ju själva strömadaptern som omvandlar spänningen från vägguttaget till typ 19V likspänning beroende på vad det är för dator.

Den svarta klumpen skall naturligtvis vara kvar det är ju bara kontakten som skall in i väggen som skall bytas. Fas, nolla och skyddsjord , inga konstigheter.

På en del modeller går det att byta ut sladden från klumpen som på bilden nedan. (Hmm det gick tydligen inte att lägga in någon bild. Trodde det var något som skulle fungera bättre med det nya forumet.)

Edited by mankan89

21 timmar sedan, mankan89 säger:

Ja det är ju själva strömadaptern som omvandlar spänningen från vägguttaget till typ 19V likspänning beroende på vad det är för dator.

Den svarta klumpen skall naturligtvis vara kvar det är ju bara kontakten som skall in i väggen som skall bytas. Fas, nolla och skyddsjord , inga konstigheter.

På en del modeller går det att byta ut sladden från klumpen som på bilden nedan. (Hmm det gick tydligen inte att lägga in någon bild. Trodde det var något som skulle fungera bättre med det nya forumet.)

När du förklarar så känns det ju självklart att det går att göra så :) 

NI pratar nog nu om PC laptops, och jag har en sådan också, och där måste man, om man nu skall klippa sönder kabeln, göra det mellan kontakten och den svarta omvandlaren kan jag tänka.

Men annars har jag några desktop Macar, och de har bara kablar som sitter fast i själva datorn, så strömomvandlingen sker inuti datorn.  

Men är inte så sugen på att klippa sönder dessa kablar.

Tycker det borde finnas någon slags kontakt-adaptor liknande den n1an länkade till i tidigare inlägg. Den kanske fungerar, eller inte, osäkert då den inte nämner att den passar Thailändska kontakter specifikt.

Så gott som alla datorer levereras med två olika kontakter, det du gör är att kolla vilket märke du har på datorn, ringer tillverkaren i Sverige säger, tjena har ni en kontakt för Sverige jag har tappat bort min. 

Om inte det funkar då köper du bara det som någon skrev från Claes Ohlsson, så är det löst. Du behöver inte klippa något du behöver bara stoppa i saker i rätt hål.