Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Monka

Planerar första resan!

Recommended Posts

Vi har inte beställt någon resa utan planerar att åka längre fram, månader som vi kan åka är november eller december (början av månaden), november brukar vara granska trist här hemma men lite ostabilt vädermässigt i Thailand? vill också ha lite tips på vart man ska åka vi är 4 vuxna varav 2 döttrar på 22, 20 år. Känns ju lite tryggt första gången att boka charter, men man kan väl förmodligen få bättre priser om man bokar själv antar jag, är matpriserna på restaurang eller liknande fortfarande billiga?

Många frågor på en gång, men det är ju så kul att planera :)

Hälsar Monka

I november-dec fungerar det mesta bra, förutom Koh Samui med omnejd som har sin sämsta period. 

http://www.selectiveasia.com/thailand-holidays/weather/november

Vill ni ha det enkelt så bokar ni charter och kanske flyger till Phuket alt Krabi. Runt Phuket har ni många alternativ beroende på vad ni vill ha. Föredrar lugnet så boka ngt i Khao Lak eller Koh Lanta. 

Annars blir ofta både billigare och lite roligare (i alla fall enligt mig) att sy ihop resan själv och boka flyg och hotell separat. Hotell kan ni enkelt boka på sawadee.com eller exempelvis Agoda, Booking osv. 

Redan under våren ser man oftast olika kampanjer för t.ex. Thai för just flyg fram till mitten av december eller liknande. Det brukar vara riktigt bra priser, så det brukar inte vara problem med att få flyg till rätt pris.

Ja, charter skall man inte titta ner på. Det är bekvämt ibland om man känner sig osäker, men friheten med att boka själv är också bra, speciellt om man vill se 2-3 ställen under sin resa. Att ta sig från Phuket till Koh Lanta eller Krabi är enkelt med minibuss eller färja. Bokas dagen innan på en lokal resebyrå, men blir hämtad och hanterad som ett paket. Det är oftast en "väloljad turistmaskin", en beprövad metod under alla år av turism i området. Som med allt annat, även charter, skall man alltid kontrollera avbokningsmöjligheter och datum om man bokar själv, speciellt för hotell, då billiga flygbiljetter brukar oftast inte vara avbokningsbara om man inte tecknat till en sådan försäkring vid bokningstillfället - kontrollera gärna då vad som gäller för försäkringen och villkoren av när och varför man får boka av.

Har för mig att Finnair har någon kampanj ( eller hade nyligen) fick ett mail för en vecka eller två sedan om du vill prova att boka reguljärt, visst kan då vara bekvämt med charter men själv tjänade jag nästan 10 000 SEK på att boka flyg och hotell mot vad jag skulle betalt för exakt samma resa men charter under nov/dec . Som Martin säger finns det ofta kampanjer på våren och jag har för mig att Finnair brukar ha en i början på året också. 

I slutet på November brukar vädret vara ganska stabilt på västkusten när jag har varit där, åker själv den 24 november i år. Krabi regionen med Ao nang och Koh Lanta och alla underbara öar är fantastiska och kan nog passa oavsett ålder. :) Mellanlandar ni i Bangkok så passa på att stanna några nätter, det är en fantastisk stad och shoppingen är bäst där tycker jag. 

Mvh M

On 2016-10-24 at 6:55 PM, Smelly said:

Kan någon som varit på Koh Jum berätta lite mer om den lilla ön? Är det något att åka till för en familj på två vuxna och två barn(5,8)? 

Hej, ja vad vill du veta? Det är en lugn ö där man mest slappar och kanske åker på en liten moppeutflykt. Nästan ingen trafik på ön. Många olika sorters boenden beroende på vad ni är ute efter, dock inga stora hotellkomplex. Det finns ingen bankomat eller liknande så kontanter bör tas med. Finns möjlighet nu för tiden att ta ut på kort via små växlingskontor, men det är högre kurs än på fastlandet. Det finns tre byar, baan Jum, baan Ting ray och baan Pu, men det är endast i Jum som det "händer nåt". Där finns ett antal små restauranger, ett par butiker som säljer kläder, strandprylar mm (Lily's är bäst!) men att kalla det en stad är att ta i ordentligt - det är en liten gata, det tar väl ca 5 minuter att gå från början till slut. :) Som sagt, till Jum åker man om man vill slappa, njuta, relaxa. Befriande fritt från strandförsäljare (finns kanske några förstås), skräddare, speed boats och vattenskoters mm. Det är bra att veta att lokalbefolkningen till stor del är muslimer och man bör visa respekt genom att inte gå omkring för lättklädd på vägen/i "stan". Badkläder bärs på stranden, annars tar man på sig nåt över. Vi åker dit för tionde gången i december  :D