Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Johan1983

Göra en ny gul husbok

Rekommendera Poster

Jag hade en gul husbok som dessvärre försvann (stulen).

Jag skulle vilja göra en ny. Hur skall jag gå till väga?

Jag är gift med en Thailändsk medborgare men av skäl som jag inte kan gå in på så kommer inte hon att kunna medverka och hjälpa till. Ej heller hennes släktingar.

Jag har kopia på husboken. Jag har även ett giltigt Thailändskt körkort med samma ID nummer som i husboken. Jag kommer att resa med Non Imm O

1. Måste jag besöka den Amphoe som har skrivit ut den gula boken eller går det bra med vilken som?

2. Vad behöver jag för att få en ny gul husbok? Vilka papper behövs?

3. Finns det någonstans jag kan vända mig för att få hjälp? Kanske en översättare som följer med till Amphoe och pratar med dom?

4. Jag ska vara i Thailand 2016-10-23 till 2016-11-07

Hinner jag fixa detta?

Snälla, undvik kommentarer som "du behöver inte en gul husbok". Jag vet redan när jag behöver och inte behöver husboken :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så svårt att göra en ny husbok?

Finns det något Amphoe som jag kan besöka i Bangkok för att snabbt åtgärda mitt problem?

Jag har redan genomgått hela processen en gång. Jag hoppas att det går snabbare nu :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet?

Som svensk kvinna är jag grymt nyfiken på vad detta är ? Aldrig hört talas om gul husbok..... Snälla berätta vad är det?

Det är en bok som visar att du är skriven på en adress i Thailand.

Man kan använda den när man tar Thailändskt körkort istället för att hämta papper på immigration. Man kan även använda den om man vill skaffa Thailändskt bankkonto.

Den gör allt lite smidigare skulle jag vilja säga.

Läs mer här:

http://www.thailawonline.com/en/property/thai-house-book-yellow-and-blue.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mest nyfiken på vad som är i görningen när varken fru eller släktingar kan hjälpa till...

Måste du vara så konspiratorisk?

Det kan vara så enkelt som att jag bara har tid att besöka staden under dagen och att om jag besöker min frus thailändska släktingar bara över dagen så blir dom väldigt besvikna. Om jag besöker hembyn så räknar dom med att jag ska stanna i flera veckor. Samt att bjuda in hela byn att få hälsa på mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet?

Som svensk kvinna är jag grymt nyfiken på vad detta är ? Aldrig hört talas om gul husbok..... Snälla berätta vad är det?

Det är en bok som visar att du är skriven på en adress i Thailand.

Man kan använda den när man tar Thailändskt körkort istället för att hämta papper på immigration. Man kan även använda den om man vill skaffa Thailändskt bankkonto.

Den gör allt lite smidigare skulle jag vilja säga.

Läs mer här:

http://www.thailawonline.com/en/property/thai-house-book-yellow-and-blue.html

Tack :)

Som ett leg med andra ord typ :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara ägaren till den blå boken som kan hämta ut en gul bok. Så om det är din fru som äger den blå boken så lär nog hon vara tvungen att närvara.

Nej, det gör hon inte.

Det är en släkting till henne.

Är du säker på att det gäller även om man redan har blivit tilldelad en gul bok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet?

Som svensk kvinna är jag grymt nyfiken på vad detta är ? Aldrig hört talas om gul husbok..... Snälla berätta vad är det?

Det är en bok som visar att du är skriven på en adress i Thailand.

Man kan använda den när man tar Thailändskt körkort istället för att hämta papper på immigration. Man kan även använda den om man vill skaffa Thailändskt bankkonto.

Den gör allt lite smidigare skulle jag vilja säga.

Läs mer här:

http://www.thailawonline.com/en/property/thai-house-book-yellow-and-blue.html

Tack :)

Som ett leg med andra ord typ :)

Snarare ett personbevis :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×