Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
kurreburre

Bästa flygrutten och flygbolaget när man reser med små barn

Rekommendera Poster

I början på januari ska vi och en annan barnfamilj åka till Koh Lanta och vara borta en månad. Så nu måste vi boka flyg (och boende såklart). Vi har flugit långflygningar förut, även med barn. Vår äldste som kommer vara 4 1/2 år är jättelätt att resa med men vår yngsta som fyller 3 år i april är lite svårare att underhålla och somnar och sover inte lika lätt som storebror.

Vi tänker att det är bäst att flyga på em/kväll för att det är större chans att de sover och sover länge då. Något mer som är bra att tänka på?

Är det smidigast med en kort + en lång flygning, en flygning nonstop eller två "kortare" med Emirates?

Vi flyger från Köpenhamn.

Vi funderar också på alternativet via Hong Kong ist för Bangkok, någon som har gjort det? Vi tänker oss att stanna en natt i "storstan" på ditvägen innan vi reser vidare till Lanta. Och 2-3 nätter på hemvägen och passa på att "se storstan".

Vilket är bäst att ta sig till Koh Lanta från, Puketh eller Krabi?

Fler bra tips mottages gärna 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direkt med Thai, är ni oroliga för att den minsta ska ha svårt för att sova, hör då i så fall med bvc så ordnar de något avslappnande (lugnande).

Ytterst sällan det är några problem med barn på flyget, annorlunda är det med fulla eller illaluktande vuxna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Flyg till Krabi om ni vill ha smidigare resa till koh lanta! 1,5h-2h i taxi istället för 4-6h ifrån Phuket

Och hur är det med båt? Vår äldste blir väldigt lätt åksjuk så jag tänker att båtvägen kanske är bättre för honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara åkt båt 1 gång ifrån Phuket! Aldrig ifrån Krabi, så det vet jag inget om! Men jag hade tagit taxi ändå! Det är ju lättare att bli åksjuk i en båt än bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Flyg till Krabi om ni vill ha smidigare resa till koh lanta! 1,5h-2h i taxi istället för 4-6h ifrån Phuket

Och hur är det med båt? Vår äldste blir väldigt lätt åksjuk så jag tänker att båtvägen kanske är bättre för honom.

Postafen fungerar bra.

http://www.doktorn.com/artikel/%C3%A5ksjuka-hos-barn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början på januari ska vi och en annan barnfamilj åka till Koh Lanta och vara borta en månad. Så nu måste vi boka flyg (och boende såklart). Vi har flugit långflygningar förut, även med barn. Vår äldste som kommer vara 4 1/2 år är jättelätt att resa med men vår yngsta som fyller 3 år i april är lite svårare att underhålla och somnar och sover inte lika lätt som storebror.

Vi tänker att det är bäst att flyga på em/kväll för att det är större chans att de sover och sover länge då. Något mer som är bra att tänka på?

Är det smidigast med en kort + en lång flygning, en flygning nonstop eller två "kortare" med Emirates?

Vi flyger från Köpenhamn.

Vi funderar också på alternativet via Hong Kong ist för Bangkok, någon som har gjort det? Vi tänker oss att stanna en natt i "storstan" på ditvägen innan vi reser vidare till Lanta. Och 2-3 nätter på hemvägen och passa på att "se storstan".

Vilket är bäst att ta sig till Koh Lanta från, Puketh eller Krabi?

Fler bra tips mottages gärna 😃

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=11495.0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direktflyg måste la vara det helt klart bästa. Är ju start å landning som kan vara jobbigast.

Har du själv flugit mycket med barn?

Jag har för mig att Qatar skall börja med flyg till Krabi, så jag föreslår det, med två jämnlånga flygningar med mellanlandning i Doha. Perfekt avfärd från Köpenhamn vid niotiden på kvällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direktflyg måste la vara det helt klart bästa. Är ju start å landning som kan vara jobbigast.

Har du själv flugit mycket med barn?

Jag har för mig att Qatar skall börja med flyg till Krabi, så jag föreslår det, med två jämnlånga flygningar med mellanlandning i Doha. Perfekt avfärd från Köpenhamn vid niotiden på kvällen.

Nej de har ja inte gjort. Men om jag hade haft barn hade ja ju hellre gått på ett plan å varit framme efter 9-10 timmar än att hålla på med mellanlandningar osv.

Det är ju iaf oftast vid start och landningar som små barn brukar gråta mest. Ont i öronen kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har årligen flugit med barnen Kalmar - Koh Samui, detta sedan barnen var 1 respektive 3 år. Alltid flugit med Thai. De som har tagit det lättast har varit barnen.

Vi har hela tiden varit noga med att minimera väntetiden vid flygplansbyten, just den väntetiden kan annars vara det mest besvärliga.

När väl kidsen annars fått sin stol och gjort sig hemmastadda har ALLT varit lugnt :laugh:

En kort väntetid i Doha kan vara helt ok men sitta där i flera timmar blir nog jobbigt för envar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direktflyg måste la vara det helt klart bästa. Är ju start å landning som kan vara jobbigast.

Har du själv flugit mycket med barn?

Jag har för mig att Qatar skall börja med flyg till Krabi, så jag föreslår det, med två jämnlånga flygningar med mellanlandning i Doha. Perfekt avfärd från Köpenhamn vid niotiden på kvällen.

Nej de har ja inte gjort. Men om jag hade haft barn hade ja ju hellre gått på ett plan å varit framme efter 9-10 timmar än att hålla på med mellanlandningar osv.

Det är ju iaf oftast vid start och landningar som små barn brukar gråta mest. Ont i öronen kanske?

Nja, att barnen blir ledsna pga ont i öronen vid start och landning är inte det stora problemet, det går över. (Våra barn lider dock inte av det problemet) Kruxet är att barn typ mellan 1 och 4 år är rastlösa och gillar inte att sitta still någon längre stund. Och de yngsta barnen är också svåra att roa och hålla nöjda på en plats som ett trångt flygplan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direktflyg måste la vara det helt klart bästa. Är ju start å landning som kan vara jobbigast.

Har du själv flugit mycket med barn?

Jag har för mig att Qatar skall börja med flyg till Krabi, så jag föreslår det, med två jämnlånga flygningar med mellanlandning i Doha. Perfekt avfärd från Köpenhamn vid niotiden på kvällen.

Det låter ju bra! Det ska vi kolla upp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har årligen flugit med barnen Kalmar - Koh Samui, detta sedan barnen var 1 respektive 3 år. Alltid flugit med Thai. De som har tagit det lättast har varit barnen.

Vi har hela tiden varit noga med att minimera väntetiden vid flygplansbyten, just den väntetiden kan annars vara det mest besvärliga.

När väl kidsen annars fått sin stol och gjort sig hemmastadda har ALLT varit lugnt :laugh:

En kort väntetid i Doha kan vara helt ok men sitta där i flera timmar blir nog jobbigt för envar.

Så länge de trivs och är nöjda är det helt klart bäst att vara på ett och samma ställe och komma fram direkt :) Och långa väntetider orkar inte ens vi vuxna med. Det är mer om de blir rastlösa, då kan det kännas bra att veta att man bara har ett par timmar kvar och sen får de komma av och springa av sig lite och man får en nystart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ofta flugit med Finnair mes barnen, kort flygtur till Finland och bara en kort väntan eller ingen alls innan man är i luften igen med bara drygt 9 timmar kvar 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat båda varianterna med Junior. De två första gångerna hade vi byte i Doha/Dubai då vi tänkte att det skulle vara skönt att komma av lite. Dålig idé, det blir väldigt bökigt med säkerhetskontroller och väntan. I somras flög vi direkt med Thai och det var verkligen värt extraslantarna.

http://tastelikechicken.se/2015/november/men-en-fot-i-business-class-2.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Direktflyg måste la vara det helt klart bästa. Är ju start å landning som kan vara jobbigast.

Har du själv flugit mycket med barn?

Jag har för mig att Qatar skall börja med flyg till Krabi, så jag föreslår det, med två jämnlånga flygningar med mellanlandning i Doha. Perfekt avfärd från Köpenhamn vid niotiden på kvällen.

Har sett på dessa flygningar, värkar smidigt med direkt Doha-Krabi :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ingen verkligen ingen har länkat till denna tråd  :D

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=11495.0

Förlåt Kurreburre, kunde inte låta bli  :angel:

Jodå, jag har läst (inte hela tråden dock). Inget råd vi tänker ta åt oss. Äldsta sonen på drygt 4 år har redan flugit många gånger och även ett par långflygningar, det har gått jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har rest 3 ggr nu med våra barn. 4:e resan bokad till Lanta i Feb.

Första ggn charter till Lanta med apollos direktflyg till Krabi.

Andra ggn tog vi flygstolar på fritidsresor till Lanta direktflyg till krabi.

Tredje ggn Finnair till Lanta/Krabi, mellanlandning Helsinki.

Denna gång blir det Qatar o mellanlandning Doa och sen krabi/Lanta.

Jag rekomenderar verkligen direktflyg med bra flygtider (nattflyg) om möjligt. 

Nu är våra kidz 6 & 8 så dom sitter mest med sina iPad, men när dom var mindre är helt klart nattflyg bra då man slår ihjäl typ 5-6 timmar på att sova.

Vi värdesatte även flygbolag där man kunde sitta 2+2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill dina barn verklingen till thailand?

:dan

Vi har åkt via Doha från Köpenhamn med barn.

Funkar utmärkt.

Finns liten lekplats på flygplatsen med.

Båt från Phuket är knöligt med byte på phiphi.

Fin tur annars men blir nog tråkigt för era barn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ingen verkligen ingen har länkat till denna tråd  :D

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=11495.0

Förlåt Kurreburre, kunde inte låta bli  :angel:

Jo den var länkad lite tidigare 😜

Men vi länkade i onödan eftersom dessa barn är rutinerade barnresenärer  ::);)

Kan annars rekomendera att läsa hela tråden eftersom den ger många goda garv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har rest 3 ggr nu med våra barn. 4:e resan bokad till Lanta i Feb.

Första ggn charter till Lanta med apollos direktflyg till Krabi.

Andra ggn tog vi flygstolar på fritidsresor till Lanta direktflyg till krabi.

Tredje ggn Finnair till Lanta/Krabi, mellanlandning Helsinki.

Denna gång blir det Qatar o mellanlandning Doa och sen krabi/Lanta.

Jag rekomenderar verkligen direktflyg med bra flygtider (nattflyg) om möjligt. 

Nu är våra kidz 6 & 8 så dom sitter mest med sina iPad, men när dom var mindre är helt klart nattflyg bra då man slår ihjäl typ 5-6 timmar på att sova.

Vi värdesatte även flygbolag där man kunde sitta 2+2

Tack för bra tips! Att flyga över natten känns prio. Speciellt när det gäller den yngsta som inte somnar så lätt annars.

Har inte tänkt på det där med 2+2. Spontant har vi nog tänkt ta ett fyra-säte, men det är kanske bättre att dela på oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har rest 3 ggr nu med våra barn. 4:e resan bokad till Lanta i Feb.

Första ggn charter till Lanta med apollos direktflyg till Krabi.

Andra ggn tog vi flygstolar på fritidsresor till Lanta direktflyg till krabi.

Tredje ggn Finnair till Lanta/Krabi, mellanlandning Helsinki.

Denna gång blir det Qatar o mellanlandning Doa och sen krabi/Lanta.

Jag rekomenderar verkligen direktflyg med bra flygtider (nattflyg) om möjligt. 

Nu är våra kidz 6 & 8 så dom sitter mest med sina iPad, men när dom var mindre är helt klart nattflyg bra då man slår ihjäl typ 5-6 timmar på att sova.

Vi värdesatte även flygbolag där man kunde sitta 2+2

Tack för bra tips! Att flyga över natten känns prio. Speciellt när det gäller den yngsta som inte somnar så lätt annars.

Har inte tänkt på det där med 2+2. Spontant har vi nog tänkt ta ett fyra-säte, men det är kanske bättre att dela på oss.

2+2 är riktigt bra, mkt bättre än att sitta 4 st i mitten och inte kunna se ut. Barnen närmast fönstret så att man själv lätt kan komma till toaletten eller plocka med ngt i bagagehyllan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har rest 3 ggr nu med våra barn. 4:e resan bokad till Lanta i Feb.

Första ggn charter till Lanta med apollos direktflyg till Krabi.

Andra ggn tog vi flygstolar på fritidsresor till Lanta direktflyg till krabi.

Tredje ggn Finnair till Lanta/Krabi, mellanlandning Helsinki.

Denna gång blir det Qatar o mellanlandning Doa och sen krabi/Lanta.

Jag rekomenderar verkligen direktflyg med bra flygtider (nattflyg) om möjligt. 

Nu är våra kidz 6 & 8 så dom sitter mest med sina iPad, men när dom var mindre är helt klart nattflyg bra då man slår ihjäl typ 5-6 timmar på att sova.

Vi värdesatte även flygbolag där man kunde sitta 2+2

Tack för bra tips! Att flyga över natten känns prio. Speciellt när det gäller den yngsta som inte somnar så lätt annars.

Har inte tänkt på det där med 2+2. Spontant har vi nog tänkt ta ett fyra-säte, men det är kanske bättre att dela på oss.

2+2 är riktigt bra, mkt bättre än att sitta 4 st i mitten och inte kunna se ut. Barnen närmast fönstret så att man själv lätt kan komma till toaletten eller plocka med ngt i bagagehyllan.

Precis! 2+2 för att då kan barn sitta längst in, o även typ sova mot fönster med ben över ditt knä.

Sen blir det inte slagsmål heller! ;)

Man kan även byta, så att barnen sitter en stund brevid varandra o vi vuxna får lite egen tid om möjligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×