Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
diseledvin

knäppskallarnas julafton börjar i dag

Rekommendera Poster

Tänker du på 1000 bananer som firar eller högtidshåller dom döda liksom vårt allhelgona så var det ju ganska plumpt. Men den trodde jag bara fanns i nordöstra Isaan och möjligtvis i delar av Kambodja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se. Originalfestivalen, Tesakan Gin Jay (‘festival for eating vegan’), med dess 10 "regler" som kan följas lite som man vill, har inget med de som sticker sig med svärd, knivar eller vapen genom kinderna.

Detta tillägg (troligen från en hinduisk festival) som kallas  "maa song" är för att ge skydd mot vissa andar....

Här i Bangkok är det en härlig festival med massa god mat, vackra tempeldekorationer, drakdans, kinesisk opera....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår jag dig rätt dt?

Stoppar dom saker genom kinderna för att få skydd från onda andar?

Så vitt jag har förstått det och fått det förklartat det för mig. Sen är de tio reglerna för de vanliga firarna lite konstiga också, men men. allt ju relativt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

precis de bilderna jag letade efter Tack jimmieboy

bilderna är väl från en blogg "Thailands västra rövhål"

har för mig jag skrev ett inlägg här för 3 år sen om

festivalen när jag nyss kommit till Krabi med  natt tåg/buss

flera hundra kanske tusen gick genom stan utklädda många piskade sig själv blodiga på ryggen ögonvitorna rullade de såg allmänt ut att vara i extas/ påtända

väldigt många räckte ut tungan och skar sig med rakblad på tungan så blodet sprutade och sen såg de vansinniga ut och spottade blod

och som jag fattade det var det de med stark kinesisk anknytning som medverkade

dvs nått som kommer från kina 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under den här kinesiska festivalen tillbes de nio kejsargudarna. Den firas under nio dagar i oktober och manar till en strikt vegetarisk kost och avhållsamhet. Detta är en tid för rening av både kropp och själ, samt för att visa gudarna imponerande kraftprov. Några exempel är allvarlig kroppsstympning, genom ansiktspiercing med knivar och svärd, och att gå på glödande kol i grupp. Stora parader med människor i vitt går runt på gatorna, och en del medlemmar går in i en trance och uppträder för folksamlingarna. När det är dags att stilla hungern finns ett fantastiskt utbud av vegetarisk mat, som gör festivalen till en ren njutning för den som inte äter kött!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×