Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Trixi

Åka tåg i Thailand?

Recommended Posts

Vi ska till Hua Hin men vill gärna se lite av landet och funderar på att resa med tåg en dag, bara för att se lite mer än staden o badstränder. Ska vara borta 3 veckor. Något särskilt resemål som rekommenderas nära Hua Hin? Är det lätt att köpa tågbiljett eller är det som i Sverige att man måste köpa via kortautomat etc?

Det finns två alternativ om du vill resa med tåg till Hua Hin. Endera kan du resa från Hua Lampong där du har olika klasser att välja på. Eller från Thonburi varifrån det endast går 3:e klass tåg. Själv tycker jag att det senaste alternativet är rätt trevligt. Det är mestadels thai som reser med det tåget, komforten är inget att skryta med men det vandrar försäljare med mat, dryck och frukt för en billig penning (obs, thaimat) fram och tillbaks genom tåget under hela resan. Biljettavgiften var under 60 bath/person sist jag reste (februari i år). Biljetter går endast att köpa på stationen.

Från Hua Lamphong finns det tåg med bättre komfort men naturligtvis dyrare. Åker ni på en vardag och inte under nån thaihelg så brukar det funka att köpa biljett på stationen samma dag. Det går även att boka tåg på nätet men de måste hämtas ut inom en viss tid på 7/11 så det går inte att boka så långt i förväg (ska kolla om jag hittar igen länken dit).

Tågen är långsamma i Thailand och det är inte alls säkert att det går fortare att ta sig fram med det dyrare tåget. Mötesplatserna är få så är något tåg framför försenat så blir tågen bakom också försenade...Räkna med att det blir åtminstone en timmes försening.

Bor ni i den "moderna" delen av Bangkok så är det lätt att ta sig till Hua Lamphong med tunnelbana ev kombinerad med Skytrain. Vill ni till Thonburi är det Skytrain ev kombinerat med tunnelbana som gäller och sedan båt plus en promenad alt MCtaxi eller taxi. Självklart går det även att ta en vanlig taxi till båda stationerna.

Tidtabell, obs att "Bangkok"=Hua Lamphong och Thonburi står separat. Samt att det är fjolårets tidtabell, men tiderna brukar inte ändras i någon större utsträckning (i alla fall inte under de senaste 20 åren ;) )

http://www.railway.co.th/home/images/content/home/srt/timetable/southlinetxt.asp?lenguage=Eng

Vi åkte på en dagstripp t/r till Petchaburi när vi var i Hua Hin för en massa år sedan. Vi åkte tredje klass och jag minns att vi blev rätt uttittade av övriga passagerare  :laugh: Ett kul minne.

Bor ni i Hua Hin så är det enklast att gå till järnvägsstationen och köpa biljett. 3:e klass kan endast köpas samma dag men 2:a klass kan man köpa dagen innan. Är det bara en dagstur eller vill ni kanske stanna borta någon natt?

För en dagstur så är pelle77:s förslag Petchaburi ett bra resmål. Vill ni stanna borta en eller flera nätter så rekommenderar jag Ban Krut.