Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Johan1983

Fröer i Bangkok

Recommended Posts

Jag har intresse av att köpa fröer för att odla exempelvis thailändska grönsaker.

Finns det någon bra affär som säljer fröer i Bangkok?

Grönsaker går ju bra i svenskt klimat eftersom man sår på våren och skördar samma år.

Finns på de större varuhusen, typ Big C. Går också att i hitta lokala affärer/marknader som säljer lite av varje men då i något område där det mest bor Thai och inte i de turisttätaste områdena.

Jag brukar köpa hem och odla thaibasilika av olika slag, det går bäst i krukor som får stå ute och tas in när frosten kommer (om det finns nåt kvar) Den klarar även ganska kalla perioder som vi kan ha här i mellannorrland på sommaren och fortsätter att växa långt in på hösten.

Odlar också sticklök, koriander och långbönor i trädgårdslandet.

Sticklöken växer långsamt men är tålig. Koriandern får man sätta i omgångar, den blommar tidigt pga de ljusa nätterna och sedan blir den inte så smakrik. Den fröar också av sig själv så man har frön till nästa år.Går att odla i kruka inomhus året om men smakar inte lika mycket som på sommaren.

Långbönorna är väl inte de lättaste...man måste plantera dem inne och sätta ut dem när det blir varmt...passar bäst i växthus för de är köldkänsliga.Går dock att täcka över med duk också.

Man kan också ta med sig knölar från galangal och sätta i landet.

Det känns som att Thailand inte riktigt har affärer som blomsterlandet och plantagen.

Det känns som att Thailand har en jordbrukskultur såsom vi hade på 1800 talet där man kultiverar och förökar på egen hand.

Finns det några fröer som är unika i Thailand och som inte går att hitta i Sverige?

Galanga var en bra idé. Den hittar jag inte så ofta färsk. Det går ju inte att odla fryst Galanga.