Johan1983 0 Report post Posted September 22, 2016 Jag tänkte köpa en resväska i Thailand och fylla den med 20kg ätbart som inte finns i Sverige. Finns det något som ni alltid köper när ni är i Bangkok? Förutom färsk jackfruit som jag aldrig har sett i Sverige så tänkte jag köpa saker som håller lite längre. Har ni några tips? Share this post Link to post Share on other sites
hille 2 Report post Posted September 22, 2016 Tamarinder i socker, chili och salt är ju ett måste Några papayafrukter Nån currypasta som jag inte får tag på här hemma En tjock bukett med kaffirlimeblad Thaigodis av olika slag Jag handlar mycket mindre nu än jag gjorde förr, jag lagar min thaimat själv och det mesta går ju att få tag på i Sverige numera Share this post Link to post Share on other sites
tom_yam 16 Report post Posted September 22, 2016 Currypasta håller jag med hille om. Köpte själv hem ett par halvkilo kryddor en gång från en marknad. Efter nåt halvår frodades djur/insekterna i båda. Synd eftersom båda var väldigt goda Share this post Link to post Share on other sites
hille 2 Report post Posted September 22, 2016 Currypasta håller jag med hille om. Köpte själv hem ett par halvkilo kryddor en gång från en marknad. Efter nåt halvår frodades djur/insekterna i båda. Synd eftersom båda var väldigt goda Det är därför jag köper frön istället Share this post Link to post Share on other sites
Evert 2 Report post Posted September 22, 2016 Akta dig för att köpa hem färska kryddor, de möglar innan du hinner vända dig om. Väl torkade kan klara sig en kortare tid men frys in dem så har du till nästa resa. Share this post Link to post Share on other sites
Johan1983 0 Report post Posted September 22, 2016 Tamarinder i socker, chili och salt är ju ett måste Några papayafrukter Nån currypasta som jag inte får tag på här hemma En tjock bukett med kaffirlimeblad Thaigodis av olika slag Jag handlar mycket mindre nu än jag gjorde förr, jag lagar min thaimat själv och det mesta går ju att få tag på i Sverige numera Jag såg att blomsterlandet sålde en krukväxt som var kaffir lime. Kanske ett hett tips om man gillar thaimat :-) Brukar du ta med mogen eller omogen papaya? Vilket Thaigodis brukar du ta med? Tamarind i socker, är det färsk tamarind? En sak som jag kunde tänka mig är en rejäl påse med färska tamarind. det får man ju inte varje dag i Sverige Share this post Link to post Share on other sites
hille 2 Report post Posted September 25, 2016 Papaya = omogen, till sallad...går ju förstås att köpa i Sverige också men mycket dyrare så varför inte ta med sig lite när man ändå är där. Kaffir lime - ja, man kan få tag på en planta i Sverige med. Men kräver nog någon form av uppvärmt uterum alt växthus. Thaigodis = olika chips som bara finns där, t.ex. såna där chipsaktiga krumelurer med krabbsmak, Kopiko, tamarinder i olika varianter, saltade bönor/ärtor mm Share this post Link to post Share on other sites
Jimmieboy 37 Report post Posted September 25, 2016 Min fru brukar alltid köpa med sej en extra väska med 20-30 kg mat... Frågan är ju dock hur mycket egentligen man sparar på att köpa med sej från Thailand? Det mesta finns ju att köpa här i Sverige om man bor i en stad med asiatbutik. Share this post Link to post Share on other sites
hille 2 Report post Posted September 26, 2016 Min fru brukar alltid köpa med sej en extra väska med 20-30 kg mat... Frågan är ju dock hur mycket egentligen man sparar på att köpa med sej från Thailand? Det mesta finns ju att köpa här i Sverige om man bor i en stad med asiatbutik. Själv köper jag som sagt bara det som är svårt att få tag i där jag bor. Eller det som jag kan spara en slant på. Share this post Link to post Share on other sites
Johan1983 0 Report post Posted September 28, 2016 Själv så planerar jag ju inte att köpa ris eller nudlar Jag planerar att endast köpa saker som är jättedyra i Sverige eller omöjliga att få tag på Share this post Link to post Share on other sites