Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sisaket

Reseförsäkringen -falsk trygghet

Rekommendera Poster

Många reser iväg och tror att reseförsäkringen gäller och får ett bokstavligt chockartat uppvaknande på Bangkok Hospital där ambassadpersonalen kastar åt dig en tryckt T-shirt med

"skickapengar.nu" och önskar dig lycka till. :cr

Jag själv har en svår kronisk sjukdom. Fylld av onda aningar att jag kunde bli utan försäkring under min kommande tre-månaders resa om det gäller, så företog jag mig att bli min egen "djävulens advokat" och kontaktade mitt försäkringsbolag för att få ett medicinskt förhandsbesked.

Det visade sig att jag är den första personen i det här landet som kontaktat dem om ett förhandsbesked!

Det tog mig en månad att få förhandsbeskedet av mitt svenska försäkringsbolag då förfrågan var helt unik och de fick skapa rutiner för detta.... antal samtal med deras experter och försäkringsläkare och bollande mellan försäkringsbolaget och assistansbolaget Falck Global Assistance. De senare är konkurrenten till SOS International.

Observera!!! Reseförsäkringen gäller inte om du kontaktat sjukvård och sökt vård/behandling 3 månader innan avresa, oavsett orsak! punkt slut! MEN då jag nu i förskott i samråd har gjort en medicinsk utredning så godkände de mig och det trots att jag ofta går på sjukhuskontroller. Jag har fått ett fribrev där de godkänner min kroniska sjukdom och blir jag försämrad i den så att jag kräver vård/sjukresa hem så betalar de!

Detta är helt unikt och jag kan inte nog stressa er som har en grundsjukdom att kontakta ert försäkringsbolag innan resan. För, allvarligt, ingen tror väl att de skulle godkänt mig efteråt i sjuksängen på Bangkok Hospital?

Nu gör de faktiskt det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många reser iväg och tror att reseförsäkringen gäller och får ett bokstavligt chockartat uppvaknande på Bangkok Hospital där ambassadpersonalen kastar åt dig en tryckt T-shirt med

"skickapengar.nu" och önskar dig lycka till. :cr

Jag själv har en svår kronisk sjukdom. Fylld av onda aningar att jag kunde bli utan försäkring under min kommande tre-månaders resa om det gäller, så företog jag mig att bli min egen "djävulens advokat" och kontaktade mitt försäkringsbolag för att få ett medicinskt förhandsbesked.

Det visade sig att jag är den första personen i det här landet som kontaktat dem om ett förhandsbesked!

Det tog mig en månad att få förhandsbeskedet av mitt svenska försäkringsbolag då förfrågan var helt unik och de fick skapa rutiner för detta.... antal samtal med deras experter och försäkringsläkare och bollande mellan försäkringsbolaget och assistansbolaget Falck Global Assistance. De senare är konkurrenten till SOS International.

Observera!!! Reseförsäkringen gäller inte om du kontaktat sjukvård och sökt vård/behandling 3 månader innan avresa, oavsett orsak! punkt slut! MEN då jag nu i förskott i samråd har gjort en medicinsk utredning så godkände de mig och det trots att jag ofta går på sjukhuskontroller. Jag har fått ett fribrev där de godkänner min kroniska sjukdom och blir jag försämrad i den så att jag kräver vård/sjukresa hem så betalar de!

Detta är helt unikt och jag kan inte nog stressa er som har en grundsjukdom att kontakta ert försäkringsbolag innan resan. För, allvarligt, ingen tror väl att de skulle godkänt mig efteråt i sjuksängen på Bangkok Hospital?

Nu gör de faktiskt det....

Det där är ju naturligtvis inte sant med eller utan punkt slut. Självklart blir min reseförsäkring inte ogiltig för att jag sökt vårt för att exempelvis skurit mig i fingret. Har du en känd diagnos som man behöver söka vård för på sin resa kan man säker få problem med ersättning oavsett om man sökt vård något annat inom 3 månader eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många reser iväg och tror att reseförsäkringen gäller och får ett bokstavligt chockartat uppvaknande på Bangkok Hospital där ambassadpersonalen kastar åt dig en tryckt T-shirt med

"skickapengar.nu" och önskar dig lycka till. :cr

Jag själv har en svår kronisk sjukdom. Fylld av onda aningar att jag kunde bli utan försäkring under min kommande tre-månaders resa om det gäller, så företog jag mig att bli min egen "djävulens advokat" och kontaktade mitt försäkringsbolag för att få ett medicinskt förhandsbesked.

Det visade sig att jag är den första personen i det här landet som kontaktat dem om ett förhandsbesked!

Det tog mig en månad att få förhandsbeskedet av mitt svenska försäkringsbolag då förfrågan var helt unik och de fick skapa rutiner för detta.... antal samtal med deras experter och försäkringsläkare och bollande mellan försäkringsbolaget och assistansbolaget Falck Global Assistance. De senare är konkurrenten till SOS International.

Observera!!! Reseförsäkringen gäller inte om du kontaktat sjukvård och sökt vård/behandling 3 månader innan avresa, oavsett orsak! punkt slut! MEN då jag nu i förskott i samråd har gjort en medicinsk utredning så godkände de mig och det trots att jag ofta går på sjukhuskontroller. Jag har fått ett fribrev där de godkänner min kroniska sjukdom och blir jag försämrad i den så att jag kräver vård/sjukresa hem så betalar de!

Detta är helt unikt och jag kan inte nog stressa er som har en grundsjukdom att kontakta ert försäkringsbolag innan resan. För, allvarligt, ingen tror väl att de skulle godkänt mig efteråt i sjuksängen på Bangkok Hospital?

Nu gör de faktiskt det....

Det är klart att försäkringen gäller om det nya vårdfallet inte har nåt med det man sökt vård för innan. Den som gett dig annat besked pratar i nattmössan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att nu pratat med en reseskadereglerare på ett försäkringsbolag så ska jag förtydliga...

Scenario 1:

Du skär dig i fingret innan avresan och söker vård. Under resan så bryter du ett ben. Reseförsäkringen täcker benskadan.

Scenario 2: Ditt vårdade finger ger dig en infektion eller blodförgiftning under resan. Reseförsäkringen täcker inte vårdbehovet då det är relaterat till skadan innan resan.

Scenario 3: Du har en kronisk sjukdom ex Diabetes, njursvikt, hjärtsvikt mm. Försäkringen täcker inte vårdbehov relaterat till detta om du inte kan visa att sjukdomen är stabil. Detta utreds mellan dig och ditt försäkringsbolag. Ex om du har instabil diabetes och riskerar allvarligt tillstånd under resan. Det var detta jag menade med mitt inlägg; att få din kroniska bakomliggande sjukdom utredd INNAN resan, då du annars är i ett dåligt förhandlingsläge när det väl inträffat. (uppenbarligen var inte din sjukdom tillräckligt stabil kan bolaget då anföra. Vad sätter man mot det?).

Men har du blivit "clearad" så gäller försäkringen ändå, då bolaget har godkänt den kalkylerade risken.

Jag uttryckte mig slarvigt om att försäkringen aldrig gäller vid tre månaders regeln och det får jag ta på mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska citera från det brev jag fick från mitt försäkringsbolag om det kan förtydliga mer hur de resonerar.

"...Vi har via vårt assistentbolag Falck Global Assistance fått uppgifter om din medicinska status. Vi har gjort en bedömning utifrån våra villkor och ser att du är stabil i din kroniska sjukdom och därmed ska kunna resa och ha försäkringsskydd.

Den enda begränsning är ifall du söker läkare för samma eller liknande symtom inom tre månader innan avresa då det är undantaget i försäkringen.

Skulle du bli sjuk före avresan ber vi er att kontakta oss igen för en ny bedömning."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att nu pratat med en reseskadereglerare på ett försäkringsbolag så ska jag förtydliga...

Scenario 1:

Du skär dig i fingret innan avresan och söker vård. Under resan så bryter du ett ben. Reseförsäkringen täcker benskadan.

Scenario 2: Ditt vårdade finger ger dig en infektion eller blodförgiftning under resan. Reseförsäkringen täcker inte vårdbehovet då det är relaterat till skadan innan resan.

Scenario 3: Du har en kronisk sjukdom ex Diabetes, njursvikt, hjärtsvikt mm. Försäkringen täcker inte vårdbehov relaterat till detta om du inte kan visa att sjukdomen är stabil. Detta utreds mellan dig och ditt försäkringsbolag. Ex om du har instabil diabetes och riskerar allvarligt tillstånd under resan. Det var detta jag menade med mitt inlägg; att få din kroniska bakomliggande sjukdom utredd INNAN resan, då du annars är i ett dåligt förhandlingsläge när det väl inträffat. (uppenbarligen var inte din sjukdom tillräckligt stabil kan bolaget då anföra. Vad sätter man mot det?).

Men har du blivit "clearad" så gäller försäkringen ändå, då bolaget har godkänt den kalkylerade risken.

Jag uttryckte mig slarvigt om att försäkringen aldrig gäller vid tre månaders regeln och det får jag ta på mig.

Detta låter mer rimligt än vad jag uppfattade ditt tidigare inlägg. Bra förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sambo stukade foten på Dusit Zoo i Augusti och vi fick besöka sjukhus. Notan slutade på nästan 20,000 baht men när vi kom hem sände vi in alla dokument och fick tillbaka pengarna för sjukhusbesöket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sambo stukade foten på Dusit Zoo i Augusti och vi fick besöka sjukhus. Notan slutade på nästan 20,000 baht men när vi kom hem sände vi in alla dokument och fick tillbaka pengarna för sjukhusbesöket.

Jag har varit i thailand ett flertal gånger och det allvarligaste som hänt mig hittills är skoskav. En bekant däremot snubblade på slipprigt golv på Tesco och bröt armen på två ställen och fick en räkning på 300 000 tbth som försäkringsbolaget betalade.

Allt är väl så långt, men hur många är det som åker ner med diverse sjukdomar o krämpor? Det är de som ligger risigt till försäkringsmässigt och som jag vänder mig lite extra till.

Man ska njuta av sin tid i thailand och inte oroa sig för mycket. De flesta vet själva sina begränsningar. Men någon form av riskanalys är på sin plats-Har jag råd med konsekvensen?

Ex en sak inte så många tänker på är att det är dyrt att kvadda moppen de hyr. Oftast finns det ingen eller en dålig försäkring. Att betala en ny 125:a på stående fot är en del pengar för de flesta (20-30.000 SEK). Lämna ALDRIG passet som pant, hyr då hellre av ditt hotell även om det blir 100 bath dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min sambo stukade foten på Dusit Zoo i Augusti och vi fick besöka sjukhus. Notan slutade på nästan 20,000 baht men när vi kom hem sände vi in alla dokument och fick tillbaka pengarna för sjukhusbesöket.

Jag har varit i thailand ett flertal gånger och det allvarligaste som hänt mig hittills är skoskav. En bekant däremot snubblade på slipprigt golv på Tesco och bröt armen på två ställen och fick en räkning på 300 000 tbth som försäkringsbolaget betalade.

Allt är väl så långt, men hur många är det som åker ner med diverse sjukdomar o krämpor? Det är de som ligger risigt till försäkringsmässigt och som jag vänder mig lite extra till.

Man ska njuta av sin tid i thailand och inte oroa sig för mycket. De flesta vet själva sina begränsningar. Men någon form av riskanalys är på sin plats-Har jag råd med konsekvensen?

Ex en sak inte så många tänker på är att det är dyrt att kvadda moppen de hyr. Oftast finns det ingen eller en dålig försäkring. Att betala en ny 125:a på stående fot är en del pengar för de flesta (20-30.000 SEK). Lämna ALDRIG passet som pant, hyr då hellre av ditt hotell även om det blir 100 bath dyrare.

Många kloka råd. Skadar ni skotern fixar ni det innan ni lämnar tillbaka den. Den är bara trafikförsäkrad! Men, priset för en ny Honda Click är dock max 65000 thb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyra en MC går ju an, men vi som är lite yngre än födda -56 eller nåt har inte MC-kort heller automagiskt.

Och hur försäkringen fungerar då vet jag inte - jag tänker inte köra i Thailand utan rätt kort, dvs ta ett MC-kort där i så fall.

Songthaew funkar ju så smidigt så jag har inte ens funderat på det mer än lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ex en sak inte så många tänker på är att det är dyrt att kvadda moppen de hyr. Oftast finns det ingen eller en dålig försäkring. Att betala en ny 125:a på stående fot är en del pengar för de flesta (20-30.000 SEK). Lämna ALDRIG passet som pant, hyr då hellre av ditt hotell även om det blir 100 bath dyrare.

För det första, en 125-kubikare är ingen moppe, det är en motorcykel.

För det andra, Vanliga uthyrningsmodeller som t.ex. Honda Click kostar 46.800 thb för nya 125:an och Yamaha Nouvo 135cc ligger på 55.000 thb. D.v.s. 11.500 sek resp. 13.500 sek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ex en sak inte så många tänker på är att det är dyrt att kvadda moppen de hyr. Oftast finns det ingen eller en dålig försäkring. Att betala en ny 125:a på stående fot är en del pengar för de flesta (20-30.000 SEK). Lämna ALDRIG passet som pant, hyr då hellre av ditt hotell även om det blir 100 bath dyrare.

För det första, en 125-kubikare är ingen moppe, det är en motorcykel.

För det andra, Vanliga uthyrningsmodeller som t.ex. Honda Click kostar 46.800 thb för nya 125:an och Yamaha Nouvo 135cc ligger på 55.000 thb. D.v.s. 11.500 sek resp. 13.500 sek.

För det tredje, fick jag prisuppgiften av en dansk moppe uthyrare i Khao-Lak för två år sedan när jag tog en bärs i hans sällskap. Jag pekade då på en snoffsig turkosblå scooter han hade till uthyrning. Billigare Clic är som sagt billigare. Men tror du på fullt allvar att uthyraren ger dig dagspriset, med allt merjobb, förlorad uthyrning o strul kraschen medfört? Dom ska tjäna pengar på kunden oavsett om solen skiner eller ej. Har han dessutom ditt pass så är det bara att pröjsa vad han tycker du ska pröjsa. Uthyraren nämnde även att han gjorde bra pengar på fulla ryska ungdomar som haltade tillbaka med skrotet.

Det handlar här inte om exakt hur många bath den kostar, vilket till äventyrs fall lär visa sig; utan att skadan gräver oanonserade hål i semesterkassan.

För det fjärde, så kallas 125:or i form av automatväxlade plastmopeder av många just vanvördigt "mopeder". Har haft tungt mc-kort i 25 år, som inte kom i Corn-Flakes paketet, men har inga problem med att köra nämnda mopeder. För mig är det ändå inte en riktig mc. Snarare en vässad moppe.

Tycker det är tråkigt att vissa ska sitta o petimetra och tillrättavisa på forumet. :nau

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×