Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
fialisastina

Utgångspunkt Krabi- vart ska vi?

Rekommendera Poster

Halloj experter! Vi är 8 personer (4 vuxna, 4 barn) som ska till Thailand för första gången. Landar och flyger hem från Krabi Airport. Vi har två veckor (15 dagar) till vårt förfogande :-)

Sååå.. Vart ska vi?

Koh Lanta? Vilken strand är bäst? Tänker att man ganska lätt kan ta sig dit med minivan från flyplatsen och landa några dagar. Får dock inte riktigt paradiskänslan när jag kollar på bilder men ändå känns det som en bra plats att börja för förstagångsresenärer ;-) Sant eller falskt? Tips på Koh Lanta, enkelt men fräscht boende?

Sedan.. Koh Ngai eller Phi Phi? Någon annan mindre ö i närheten. Förslag?

Det känns rimligt att avsluta ett par dagar i Ao Nang för smidig transport till flyget hem.

Hur svårt är det för 8 pers att hitta boenden på plats i februari? Vad är egentligen ett rimligt pris per dygn för ett OK rum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit några dagar i Kamala. Det är ju inte så långt därifrån. Båt + bil dit. Där har ni mer utbud i närheten utan att för den skull bo mitt i smeten, typ Patong... Fler affärer, nattmarknaden i Phuket town, en bit bort med taxi, men värt ett besök.

Koh Lanta, Klong Dao beach om ni vill ha lite nära till byn, passa på att åka på utflykt till öarna söder om Lanta för att snorkla.

Kanske ett par nätter på Phi Phi också för att ha varit där om ni är sugna på det.

Ao Nang har jag inte varit till men det kan säkert någon annan berätta mer om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte åka till Phuket om ni bara ska vara 2 veckor. Eftersom det är er första resa så skulle jag rekommendera er att bo på max 2-3 ställen. Fastän avståndena är relativt korta så tar det tid före ni landat i värmen, jetlag och allt nytt. Jag skulle boka hemifrån eftersom ni är 8 personer, om ni reser under normala säsongen?

Ao Nang, ja för Ao Nang har jag hatkärlek. 10 år sedan första gången i Ao Nang och 6 mån sedan sista gången. Mycket har ändras till det sämre men fortfarnde finns de fina bergen kvar och de vänliga glada människorna. Absolut ingen paradisstrand och shoppingen var ingen höjdare.

Vi bodde senare gången vid Timber house som var ett billigt och ok boende. Vi betalade 2300 bath för 3 personer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit några dagar i Kamala. Det är ju inte så långt därifrån. Båt + bil dit. Där har ni mer utbud i närheten utan att för den skull bo mitt i smeten, typ Patong... Fler affärer, nattmarknaden i Phuket town, en bit bort med taxi, men värt ett besök.

Koh Lanta, Klong Dao beach om ni vill ha lite nära till byn, passa på att åka på utflykt till öarna söder om Lanta för att snorkla.

Kanske ett par nätter på Phi Phi också för att ha varit där om ni är sugna på det.

Ao Nang har jag inte varit till men det kan säkert någon annan berätta mer om.

Hade nog inte tänkt Phuket egentligen, känns lite som en onödigt lång resa. Men håller med om att Kamala ser fint ut :)

Klong Dao, är den stranden fin? Vilken ö söder om koh lanta rekommenderar du? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte åka till Phuket om ni bara ska vara 2 veckor. Eftersom det är er första resa så skulle jag rekommendera er att bo på max 2-3 ställen. Fastän avståndena är relativt korta så tar det tid före ni landat i värmen, jetlag och allt nytt. Jag skulle boka hemifrån eftersom ni är 8 personer, om ni reser under normala säsongen?

Ao Nang, ja för Ao Nang har jag hatkärlek. 10 år sedan första gången i Ao Nang och 6 mån sedan sista gången. Mycket har ändras till det sämre men fortfarnde finns de fina bergen kvar och de vänliga glada människorna. Absolut ingen paradisstrand och shoppingen var ingen höjdare.

Vi bodde senare gången vid Timber house som var ett billigt och ok boende. Vi betalade 2300 bath för 3 personer

Nej Phuket var inte med i planen. Antingen nån liten ö tex koh ngai nära koh lanta, eller phi phi på vägen till ao nang. Tre ställen hade vi tänkt max. Typ fem nätter på första stället,, sen två-tre på nån liten ö och så fyra i ao nang tex. :) har du någon idé om rutt? Egentligen är inget skrivet i sten alls! Tack för tips om boende, ska kolla in det! Vi åker i slutet på februari förresten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit några dagar i Kamala. Det är ju inte så långt därifrån. Båt + bil dit. Där har ni mer utbud i närheten utan att för den skull bo mitt i smeten, typ Patong... Fler affärer, nattmarknaden i Phuket town, en bit bort med taxi, men värt ett besök.

Koh Lanta, Klong Dao beach om ni vill ha lite nära till byn, passa på att åka på utflykt till öarna söder om Lanta för att snorkla.

Kanske ett par nätter på Phi Phi också för att ha varit där om ni är sugna på det.

Ao Nang har jag inte varit till men det kan säkert någon annan berätta mer om.

Hade nog inte tänkt Phuket egentligen, känns lite som en onödigt lång resa. Men håller med om att Kamala ser fint ut :)

Klong Dao, är den stranden fin? Vilken ö söder om koh lanta rekommenderar du? :)

Jag tyckte att Klong Dao var ok. Som västkustbo vill jag hellre ha små, mysiga stränder med palmer. Allt beror ju på vad man gillar. Fördelen med Klong Dao är ju närheten till Saladan längst norrut där restaurangutbudet är lite större.

Med öarna söder om menade jag att det finns fina heldagsutflykter till dem, där man kan snorkla. Men man kan ju klart bo på någon av dem också, t ex Koh Kradan.

I en sådan dagsutflykt ingår ibland även en tur till Emerald cave.

Är barnen simkunniga kan det funka. Googla.

Skickar med en bild på Klong Dao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vore kanske skönt att börja i Ao Nang ett par nätter för att landa. kanske känns det säkert att boka första nätterna i förväg, finns många dagsutflykter från ao Nang öarna utanför och phi phi mm så ni skulle kunna ha ao Nang som bas

kanske vore railey nått för er ca 10 min båtresa från ao Nang lugnt och skönt inga bilar, vill ni ha bra shopping ska ni åka till Patong men finns en hel del i ao Nang med

ao Nang var det första stället i Thailand jag besökte ,sen har jag varit runt i hela Thailand och fortfarande känns det magiskt när jag kommer till ao Nang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Long beach på Phi phi hotel paradise  Pearl,  utmärkt ställe att landa några dagar på. Ingen shopping, inga bilar, bara underbar strand och trevliga hotell  och restauranger. Lätt att ta sig till koh lanta eller ao nang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vore kanske skönt att börja i Ao Nang ett par nätter för att landa. kanske känns det säkert att boka första nätterna i förväg, finns många dagsutflykter från ao Nang öarna utanför och phi phi mm så ni skulle kunna ha ao Nang som bas

kanske vore railey nått för er ca 10 min båtresa från ao Nang lugnt och skönt inga bilar, vill ni ha bra shopping ska ni åka till Patong men finns en hel del i ao Nang med

ao Nang var det första stället i Thailand jag besökte ,sen har jag varit runt i hela Thailand och fortfarande känns det magiskt när jag kommer till ao Nang

Ja vi funderade först på att börja i ao nang men sen svängde vi och tänkte att det är bekvämt att avsluta nära flygplatsen. Blir lite osäker på vad som blir bäst! Men om du är ett ao nang fan så har du säkert något tips om hotell eller vart det är bäst att bo? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Long beach på Phi phi hotel paradise  Pearl,  utmärkt ställe att landa några dagar på. Ingen shopping, inga bilar, bara underbar strand och trevliga hotell  och restauranger. Lätt att ta sig till koh lanta eller ao nang.

Det såg riktigt fint ut!! Tror det är lite över vår budget dock =D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi funderade först på att börja i ao nang men sen svängde vi och tänkte att det är bekvämt att avsluta nära flygplatsen. Blir lite osäker på vad som blir bäst! Men om du är ett ao nang fan så har du säkert något tips om hotell eller vart det är bäst att bo? :)

ni kan ju börja och sluta i ao Nang jag brukar bo på det här ställe under lågsäsong okt/nov 500 baht/natt om man slår till på en vecka men 3 -4 ggr dyrare under högsäsong https://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g1507054-d2036480-Reviews-Aonang_Top_View-Ao_Nang_Krabi_Town_Krabi_Province.html

nära stranden men en bit från vägen mycket bra pris under lågsäsong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×