Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Felias

Transport Koh Lanta -Koh Lipe

Rekommendera Poster

Hej.

Vi kommer att åka från Koh Lanta till Koh Lipe i mitten på februari och min fråga till er att

hur tar vi oss smidigast från Lanta till Lipe? Färja, hur lång tid tar den? Speedboat, kör som

dårar?

Tacksam för alla för och emot färja vs speedboat... Kanske bil till Pak bara å speedboat därifrån?

Ös på med vad ni tycker!

//Felias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också nyfiken på detta.

Vi åkte speedboat sist (mars 2013), och det var hemskt.

Vi hade planerat att åka färja den här gången, men läste på ett annat forum där flera användare intygar att färjorna är fallfärdiga.

Denna gång åker vi 1 jan till Koh Lipe, kanske lugnare sjö i januari jämfört med mars?

Bästa alternativet är kanske att ta minibuss ner till Pak Bara och speedboat därifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte är sjön lugnare i januari än mars - oftast tvärtom >:D.

Speedboat är det snabbaste och oftast säkraste sättet att färdas till Lipe - dock dyrast.

Pak Bara - Pattaya beach är en behaglig kort tripp med speedboat men det kan även färjan mellan Lanta och Lipe vara, allt beror på väderleken.

Speedboat Lanta - Koh Lipe är något jag vill avråda från, dock har flera åkt just den svängen och haft en behaglig resa.

Hur som helst så sätt dig längs bak på speedboaten, där är det mjukast gång i fall det skulle blåsa upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkt den sträckan senaste 3 åren,2 med speedboat från Lanta och 1 med Tigerline

från Had Yao pier,alla i jan/feb.

Absolut värsta resan var med färjan,5-6 pers som spydde,ungar som grät.

Var allmänt kaos,rullade nåt otroligt mkt när det blåste upp ute till havs.

Dom är ju väldigt långsmala färjorna,hur man kan sitta under däck

på dessa båtar avslappnat begriper jag inte.

Hade en ganska blåsig resa i år oxå,men tycker det går bra ändå

i speedboaten,om man bara håller sig långt bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte speedboat från Lipe till Lanta 2015 och det gick en hel del sjö, men jag åker alla dagar i veckan hellre speedboat än Tigerline båtarna.

Det tog oss nästan 4 h men som sagt det gick rejält med sjö och jag satt längst bak och önskar jag hade haft en poncho  :D haha.

Året innan va rena drömturen och det gick betydligt mkt fortare att komma fram då.

Men båten stannar ju på vissa "hållplatser" längs vägen så då kunde man andas ut lite och sträcka på sig i några få minuter  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×