Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
MJH

visum /hur ska jag göra

Rekommendera Poster

Jag har aldrig åkt till Thailand förut och förstår inte riktigt visum reglerna

Hur ska jag göra ?

Jag anländer till Bangkok den 20 Dec och åker hem från bangkok den 25 januari

Kommer under tiden att åka över till laos för en trip på ca 10 dagar

hur gör jag med visaför Thailand och för Laos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på när du planerar besöka Laos. Har du mindre än 15 dagar till flyget hem när du kommer åter till Thailand behöver du inget visum. Du får 30 dagar när du först ankommer med flyg och 15 när du kommer in landvägen.

Till Laos söker du vid gränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste få flika in med en fråga här till er vana resenärer till Thailand.

Reste till Thailand i Mars 2016, en vecka med lillebror. Reste tillbaka i slutet på Juli 2016 med min fru och på flygplatsen i Bangkok så i immigrationen där dom tar bild och stämplar pass, personen som satt där tillkallade en annan ur personalen när jag kom fram, dom pratade en fem minuter med varandra och sen fick jag en stämpel i mitt pass och allt var ok. Varför gjorde dom så? Får man bara resa en gång per år in i Thailand?

Jag hade tänkt att resa nu i höst en gång och i December, två gånger detta år. Kan jag bli stoppad eller bli utfrågad? Kommer att ha nytt pass nu dessa resor detta år pga det andra passet går ut nu Augusti 2017.

Redigerad av trskial

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2016-07-08 på 04:46, M_Olsson säger:

Beror lite på när du planerar besöka Laos. Har du mindre än 15 dagar till flyget hem när du kommer åter till Thailand behöver du inget visum. Du får 30 dagar när du först ankommer med flyg och 15 när du kommer in landvägen.

Till Laos söker du vid gränsen.

Fel. Man får 30 dagar även landvägen. Dock kan man bara resa in i Thailand via landvägen 2 gånger per kalenderår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, trskial säger:

Jag måste få flika in med en fråga här till er vana resenärer till Thailand.

Reste till Thailand i Mars 2016, en vecka med lillebror. Reste tillbaka i slutet på Juli 2016 med min fru och på flygplatsen i Bangkok så i immigrationen där dom tar bild och stämplar pass, personen som satt där tillkallade en annan ur personalen när jag kom fram, dom pratade en fem minuter med varandra och sen fick jag en stämpel i mitt pass och allt var ok. Varför gjorde dom så? Får man bara resa en gång per år in i Thailand?

Jag hade tänkt att resa nu i höst en gång och i December, två gånger detta år. Kan jag bli stoppad eller bli utfrågad? Kommer att ha nytt pass nu dessa resor detta år pga det andra passet går ut nu Augusti 2017.

Reser du in via flyg är det inga problem. Reser du in via landvägen får du bara göra det 2 gånger per kalenderår.

Varför dom kollade extra på dej har jag inte en aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Jimmieboy säger:

Fel. Man får 30 dagar även landvägen. Dock kan man bara resa in i Thailand via landvägen 2 gånger per kalenderår.

Jo, men det verkar ju vara nytt sedan 31/12 2016. Mitt svar från i somras var ju utifrån då gällande regler. Dock så är det ju bra att känna till att det är nya regler sedan ett tag. 

Hittar ingen bra officiell information, bara denna info på länk nedan. Har du någon bra källa där man kan läsa om de nya reglerna?

http://www.thaivisaservice.com/visa-rules

Äldre regler innan 2016-12-31 nedan, även om det inte är från någon officiell källa. 

http://www.thaiembassy.com/thailand/new-visa-rules.php

 

Redigerad av M_Olsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Jimmieboy säger:

Fel. Man får 30 dagar även landvägen. Dock kan man bara resa in i Thailand via landvägen 2 gånger per kalenderår.

Att påstå att han har fel är väl lite överdrivet? Svaret var korrekt utifrån de regler som gällde då.

Sen är det ju bra att du anger vad som gäller nu efter att reglerna ändrats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, M_Olsson säger:

Jo, men det verkar ju vara nytt sedan 31/12 2016. Mitt svar från i somras var ju utifrån då gällande regler. Dock så är det ju bra att känna till att det är nya regler sedan ett tag. 

Hittar ingen bra officiell information, bara denna info på länk nedan. Har du någon bra källa där man kan läsa om de nya reglerna?

http://www.thaivisaservice.com/visa-rules

Äldre regler innan 2016-12-31 nedan, även om det inte är från någon officiell källa. 

http://www.thaiembassy.com/thailand/new-visa-rules.php

 

Helt rätt! Jag kollade inte så noga när du hade skrivit så när du skrev va de ju rätt information även om den är inaktuell nu =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, Snoken säger:

Att påstå att han har fel är väl lite överdrivet? Svaret var korrekt utifrån de regler som gällde då.

Sen är det ju bra att du anger vad som gäller nu efter att reglerna ändrats.

Precis. Jag kollade inte när inlägget va skrivet utan tog för givet att det var ett nytt inlägg =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×