Cattis1977 0 Report post Posted June 15, 2016 Nån som vet hur det går med dengueutbrottet som var på Koh lanta nu i vintras? När vi var där i feb-mars så var det många som sökte sjukvård samt området nere vid Sai Naam var utsatt som värst tror jag. Har det lugnat ner sig? Vi upplevde också stora problem med kliande bett detta år när man badade i havet. Blev biten under badkläderna och lämnade ilskna röda bett länge efter som kliade nåt djävulskt. Är det alltid så här på Koh Lanta att det är ett bekymmer eller var det en ren tillfällighet tror ni? Share this post Link to post Share on other sites
Jaspe 2 Report post Posted June 15, 2016 Var en av de som drabbades av Dengue låg på sjukhus i nästan en vecka. Fick också ilskna röda märken under badkläderna trodde att detta berodde på Denguen? Vi har bokat en ny resa till Koh Lanta i februari men är kluvna på om vi skall åka. Vore bra med uppföljning om hur det är med dengue-utbrottet framöver. Share this post Link to post Share on other sites
Karolina 6 Report post Posted June 15, 2016 Dom ilska röda märkena er väll inte bett, är inte det från brännmaneter? Något dom utsöndrade? Men ar det var något sådant, är säkert någon här som kan förlara det eller säga om det stämmer som jag säger Share this post Link to post Share on other sites
tom_yam 16 Report post Posted June 15, 2016 Går på Karolinas linje. Ofta är det väl från delar från tentaklerna som finns i vattnet. Share this post Link to post Share on other sites
christery 0 Report post Posted June 16, 2016 Kan ju vara sandloppor åxå om det är på lite undanskymda ställen (under baddräkt). Fast mig biter dom djävlarna på magen. Fattar inte varför. Share this post Link to post Share on other sites
Plexus 0 Report post Posted June 16, 2016 Nån som vet hur det går med dengueutbrottet som var på Koh lanta nu i vintras? När vi var där i feb-mars så var det många som sökte sjukvård samt området nere vid Sai Naam var utsatt som värst tror jag. Har det lugnat ner sig? Vi upplevde också stora problem med kliande bett detta år när man badade i havet. Blev biten under badkläderna och lämnade ilskna röda bett länge efter som kliade nåt djävulskt. Är det alltid så här på Koh Lanta att det är ett bekymmer eller var det en ren tillfällighet tror ni? Låter som typiska sandloppor och vattenloppor. Om det är Dengue då blir man rejält sjuk på andra sätt. Feber, muskelvärk, utslag mm. Inte bara på Ko Lanta. Händer överallt i lika perioder. Share this post Link to post Share on other sites
Evert 2 Report post Posted June 16, 2016 http://www.svd.se/vaccin-mot-denguefeber-godkant Share this post Link to post Share on other sites
Jaspe 2 Report post Posted June 16, 2016 http://www.svd.se/vaccin-mot-denguefeber-godkant Vad bra då skall jag vaccinera mig nästa gång vi är i Thailand. Räcker med att ha haft dengue en gång. Share this post Link to post Share on other sites
Phatthalung 46 Report post Posted June 16, 2016 Går på Karolinas linje. Ofta är det väl från delar från tentaklerna som finns i vattnet. Stämmer bra. Det är små trådar från brännmaneter som sticker lite ibland. Share this post Link to post Share on other sites
hille 2 Report post Posted June 16, 2016 Inte första gången som denna fråga tas upp här på forumet. Bifogar en gammal tråd med många förslag. Själv tror jag nog på Mandalakis svar på sidan 3. http://www.thailandforum.se/index.php?topic=5945.0 Share this post Link to post Share on other sites
Cleo 0 Report post Posted June 17, 2016 Inte första gången som denna fråga tas upp här på forumet. Bifogar en gammal tråd med många förslag. Själv tror jag nog på Mandalakis svar på sidan 3. http://www.thailandforum.se/index.php?topic=5945.0 Läs i denna tråd så behöver ni inte spekulera nåt mer, det är inte manettrådar som bränner. Share this post Link to post Share on other sites
Valltomta 1 Report post Posted June 17, 2016 Det är med största sannolikhet nässeldjur. Ofarligt men otrevligt. Skölj badkläderna ordentligt efter badet annars kan de ligga kvar och klia när kläderna blir blöta igen. I undantagsfall kan det vara trådar från brännmaneter men då får du mer som ett brännmärke i form av ett streck. Share this post Link to post Share on other sites
Cleo 0 Report post Posted June 22, 2016 Det är med största sannolikhet nässeldjur. Ofarligt men otrevligt. Skölj badkläderna ordentligt efter badet annars kan de ligga kvar och klia när kläderna blir blöta igen. I undantagsfall kan det vara trådar från brännmaneter men då får du mer som ett brännmärke i form av ett streck. Ja, det är det jag också läst, nässeldjur och ofarliga. Jag tycker inte att det stör så mycket. Använd vinäger när du sköljer badkläderna så försvinner det säkert. Share this post Link to post Share on other sites