Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Cattis1977

Dengue och kliande bett ifrån havet - status nu

Rekommendera Poster

Nån som vet hur det går med dengueutbrottet som var på Koh lanta nu i vintras? När vi var där i feb-mars så var det många som sökte sjukvård samt området nere vid Sai Naam var utsatt som värst tror jag.

Har det lugnat ner sig?

Vi upplevde också stora problem med kliande bett detta år när man badade i havet. Blev biten under badkläderna och lämnade ilskna röda bett länge efter som kliade nåt djävulskt.

Är det alltid så här på Koh Lanta att det är ett bekymmer eller var det en ren tillfällighet tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var en av de som drabbades av Dengue låg på sjukhus i nästan en vecka.

Fick också ilskna röda märken under badkläderna trodde att detta berodde på Denguen?

Vi har bokat en ny resa till Koh Lanta i februari men är kluvna på om vi skall åka.

Vore bra med uppföljning om hur det är med dengue-utbrottet framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom ilska röda märkena er väll inte bett, är inte det från brännmaneter? Något dom utsöndrade? Men ar det var något sådant, är säkert någon här som kan förlara det eller säga om det stämmer som jag säger :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet hur det går med dengueutbrottet som var på Koh lanta nu i vintras? När vi var där i feb-mars så var det många som sökte sjukvård samt området nere vid Sai Naam var utsatt som värst tror jag.

Har det lugnat ner sig?

Vi upplevde också stora problem med kliande bett detta år när man badade i havet. Blev biten under badkläderna och lämnade ilskna röda bett länge efter som kliade nåt djävulskt.

Är det alltid så här på Koh Lanta att det är ett bekymmer eller var det en ren tillfällighet tror ni?

Låter som typiska sandloppor och vattenloppor. Om det är Dengue då blir man rejält sjuk på andra sätt. Feber, muskelvärk, utslag mm. Inte bara på Ko Lanta. Händer överallt i lika perioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är med största sannolikhet nässeldjur. Ofarligt men otrevligt. Skölj badkläderna ordentligt efter badet annars kan de ligga kvar och klia när kläderna blir blöta igen.

I undantagsfall kan det vara trådar från brännmaneter men då får du mer som ett brännmärke i form av ett streck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är med största sannolikhet nässeldjur. Ofarligt men otrevligt. Skölj badkläderna ordentligt efter badet annars kan de ligga kvar och klia när kläderna blir blöta igen.

I undantagsfall kan det vara trådar från brännmaneter men då får du mer som ett brännmärke i form av ett streck.

Ja, det är det jag också läst, nässeldjur och ofarliga. Jag tycker inte att det stör så mycket. Använd vinäger när du sköljer badkläderna så försvinner det säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×