Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
carjoh

Qatar vs Thai vs Norwegian - ekonomiklass

Rekommendera Poster

Vi har åkt Arn-Bkk med Norwegian, Finnair, Lufthansa, EVA-air, Qatar airways. Samtliga i economy. Och skillnaden mellan dem är väldigt liten komfortmässigt. Största skillnaden är att på Norwegian får man betala för allt, tom. filt om man vill ha en sån.

Tider och pris fäller avgörandet för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har åkt Arn-Bkk med Norwegian, Finnair, Lufthansa, EVA-air, Qatar airways. Samtliga i economy. Och skillnaden mellan dem är väldigt liten komfortmässigt. Största skillnaden är att på Norwegian får man betala för allt, tom. filt om man vill ha en sån.

Tider och pris fäller avgörandet för oss.

Jag tycker att skillnaden mellan Dreamlinern och andra flygplan var stor gällande luften. Mådde mycket bättre efter att ha flugit Dreamliner jämfört med övriga flygplan. Mindre jetlag mm. Norwegian och Qatar flög med dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Norwegian så har jag personligen alltigenom väldigt bra erfarenheter, har under många år även pendlat med dom inrikes i Sverige varenda vecka mellan norra Sverige och sydligare delar. Bolaget är som jag ser det en mkt bra aktör på flygmarknaden.

Har åkt med dom 2 ggr till Bangkok, bägge resorna helt enligt tidtabell och mkt billigare än enda konkurrenten med direktflyg, även om jag lägger till de 2 GT som inhandlades via skärmen med eget kort.

Har också till Bangkok 3 resor med Qatar och likaledes 3 med Finnair och Kineserna, 2 med Turkarna och 4 med Thai samt 1 med Emirates och jag har egentligen svårt att se att någon är bättre än andra.

Låt prislappen avgöra, alla plan har lika obekväm "boskapsklass" och har man en bra timpenning för att se sej om på terminalen i Doha eller Peking så varför inte?

I år så föll vi för frestelsen att testa premium med Norwegian, så kommande vinter har vi köpt dyrare biljetter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Norwegian så har jag personligen alltigenom väldigt bra erfarenheter, har under många år även pendlat med dom inrikes i Sverige varenda vecka mellan norra Sverige och sydligare delar. Bolaget är som jag ser det en mkt bra aktör på flygmarknaden.

Har åkt med dom 2 ggr till Bangkok, bägge resorna helt enligt tidtabell och mkt billigare än enda konkurrenten med direktflyg, även om jag lägger till de 2 GT som inhandlades via skärmen med eget kort.

Har också till Bangkok 3 resor med Qatar och likaledes 3 med Finnair och Kineserna, 2 med Turkarna och 4 med Thai samt 1 med Emirates och jag har egentligen svårt att se att någon är bättre än andra.

Låt prislappen avgöra, alla plan har lika obekväm "boskapsklass" och har man en bra timpenning för att se sej om på terminalen i Doha eller Peking så varför inte?

I år så föll vi för frestelsen att testa premium med Norwegian, så kommande vinter har vi köpt dyrare biljetter.

Samma här! Alltid goda erfarenheter av Norwegian. Dom hade problem med sina Dreamliner i början och fick dåligt rykte pga det. Dom problemen är för länge sedan borta men ryktet hänger kvar vilket är orättvist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norwegian är faktiskt ett av de sämsta bolagen när det gäller sittkomfort. Det enda jag upplevt dåligt innan är Austrian för 5 år sedan men de kan ju ha bytt plan sedan dess.

I övrigt så har jag inte upplevt någon dålig komfort med något bolag.

En positiv överaskning var förra sommarens hemresa med Aeroflot. Där satt jag hur bra som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bokade med Qatar igår åker den 1 januari Köpenhamn-Doha-Krabi och fick kanonpris, flygtid är 13 timmar ner och 15 tim hem. Betalade 6700:- / pers

Har flugit med Thia, Lufthansa dom andra gångerna och detta va kanon att slippa landa i BKK :)

Hoppas det blir bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att Qatar börjar flyga direkt Doha-Kbv :kla

Är ju ett kanonbolag,har dock bara provat ekonomi än sä länge,men buisness ser ju

inte ut att gå av för hackor.

Vill annars ta mig fram fortast möjligt helst med direktflyg,men om man nu slipper Bkk när man ska till

Krabi området med Qatar så är det ju likställt med att flyga med Thai eller Norwegian.

Deras service är förstklassig,bästa jag haft i ekonomi iaf.

inget som avgör för mig,men gör ju

absolut inget om det ändå ingår.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa Qatar för första gången på sportlovsveckan 2017.

Tycker dom håller bra pris till Krabi för att vara sportlovsveckan!

2 vuxna & 2 större barn 26/2-13/3 för 21600:- (5400:-/st)

Arlanda -> Doa -> Krabi med c:a 1 timme i Doa.

:dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Qatar är ju ett jättebra val om man ska åka direkt från Doha till en plats där det är svårt ( omöjligt) att hitta direktflyg från Sverige, åkte senast i januari i år till Saigon med dom.

Start från Arlanda o ett par timmar på Dohas, numera fantastiskt fina flygplats o sen direkt Saigon för ca 7000 pp tur o retur på en 40 dagars resa, allt fungerade mkt bra.

Måste dock ha lite synpunkter på inlägget om att Norwegian har obekvämare stolar än andra, det är helt fel, alla har lika obekväma stolar i ekonomiklass...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nu bokat med just Qatar och reser ut från Arlanda kl 17 9/2-17 å flyger 6 timmar till Doha där vi bara efter 1 timme flyger vidare till Krabi åker hem från krabi 27/2 kl 19:55 flyger 6 timmar å har 2 timmars väntan innan vi flyger hem till Arlanda å landar kl 5:30.... Tycker dessa tider är kanon och priset oxå eftersom det är mitt i Sportlovstiderna här hemma, betalade 6200:- per person OCH att vi kommer direkt till krabi å slipper Bangkok! Flög med Qatar nu i år å tyckte dom va bra fast då hade vi 3 timmar väntan ner å nästan 4 timmar hem!

Så Qatar flyer direkt till Krabi? :) Har stort sett bara sett flyg till Phuket, men har dem Krabi flyg blir det intressant att kolla Qatar infor nästa flygning :)

Nej, Qatar flyger inte direkt till krabi....en mellanlandning på 1 timme ner och inte fullt 2 timmar hem....men skönt med 6 timmars flygning å sen kliva av en timme för att sen sova dom sex sista timmarna innan man landar i krabi kl 13! Samma hem....sova på väg hem å landa 5:30 på Arlanda! Skönt å slippa Bangkok när man ändå ska ner till krabi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nu bokat med just Qatar och reser ut från Arlanda kl 17 9/2-17 å flyger 6 timmar till Doha där vi bara efter 1 timme flyger vidare till Krabi åker hem från krabi 27/2 kl 19:55 flyger 6 timmar å har 2 timmars väntan innan vi flyger hem till Arlanda å landar kl 5:30.... Tycker dessa tider är kanon och priset oxå eftersom det är mitt i Sportlovstiderna här hemma, betalade 6200:- per person OCH att vi kommer direkt till krabi å slipper Bangkok! Flög med Qatar nu i år å tyckte dom va bra fast då hade vi 3 timmar väntan ner å nästan 4 timmar hem!

Stoppa pressarna!!! Menar du att att man kan flyga direkt från Doha till Krabi utan mellanlandning i Bangkok? Letat som en tok på annat alternativ än att landa i Bangkok då vi tyckte den mellanlandningen var riktigt jobbig med mkt väntan när man är som mest jetlaggad. Vart hittar man isåfall flygbiljetterna med Qatar?

Hade lätt kunnat välja Fritidsresor från gbg-krabi direkt nästa gång o betala mer men hemresedatum är helt fel i veckan. Går därför bort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nu bokat med just Qatar och reser ut från Arlanda kl 17 9/2-17 å flyger 6 timmar till Doha där vi bara efter 1 timme flyger vidare till Krabi åker hem från krabi 27/2 kl 19:55 flyger 6 timmar å har 2 timmars väntan innan vi flyger hem till Arlanda å landar kl 5:30.... Tycker dessa tider är kanon och priset oxå eftersom det är mitt i Sportlovstiderna här hemma, betalade 6200:- per person OCH att vi kommer direkt till krabi å slipper Bangkok! Flög med Qatar nu i år å tyckte dom va bra fast då hade vi 3 timmar väntan ner å nästan 4 timmar hem!

Stoppa pressarna!!! Menar du att att man kan flyga direkt från Doha till Krabi utan mellanlandning i Bangkok? Letat som en tok på annat alternativ än att landa i Bangkok då vi tyckte den mellanlandningen var riktigt jobbig med mkt väntan när man är som mest jetlaggad. Vart hittar man isåfall flygbiljetterna med Qatar?

Hade lätt kunnat välja Fritidsresor från gbg-krabi direkt nästa gång o betala mer men hemresedatum är helt fel i veckan. Går därför bort!

Har inte kollat ang Krabi men så flyger dom till Phuket och Chiang Mai numera. Vissa flighter går via Bangkok från Doha och vissa direkt. Alltid byte i Doha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa Qatar för första gången på sportlovsveckan 2017.

Tycker dom håller bra pris till Krabi för att vara sportlovsveckan!

2 vuxna & 2 större barn 26/2-13/3 för 21600:- (5400:-/st)

Arlanda -> Doa -> Krabi med c:a 1 timme i Doa.

:dan

Hur har du bokat dessa biljetter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa Qatar för första gången på sportlovsveckan 2017.

Tycker dom håller bra pris till Krabi för att vara sportlovsveckan!

2 vuxna & 2 större barn 26/2-13/3 för 21600:- (5400:-/st)

Arlanda -> Doa -> Krabi med c:a 1 timme i Doa.

:dan

Hur har du bokat dessa biljetter?

Qatar har dessa på sin hemsida, så dom är nog bokade där :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fått pris av både Jordenresor och Odenresor på 28-29.000:- för tre vuxna och ett barn de bästa flygtiderna med kort mellanlandning i Doha. Slutet jan-17/2.

Antar att det var kampanjpriser som gjorde det så billigt som 21.000:-.

Våra barn är 11 och 14 så den äldsta går som vuxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fått pris av både Jordenresor och Odenresor på 28-29.000:- för tre vuxna och ett barn de bästa flygtiderna med kort mellanlandning i Doha. Slutet jan-17/2.

Antar att det var kampanjpriser som gjorde det så billigt som 21.000:-.

Våra barn är 11 och 14 så den äldsta går som vuxen.

Ser att på deras hemsida kan du få biljetter till 25,5t kr runt dessa tider :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fått pris av både Jordenresor och Odenresor på 28-29.000:- för tre vuxna och ett barn de bästa flygtiderna med kort mellanlandning i Doha. Slutet jan-17/2.

Antar att det var kampanjpriser som gjorde det så billigt som 21.000:-.

Våra barn är 11 och 14 så den äldsta går som vuxen.

Ser att på deras hemsida kan du få biljetter till 25,5t kr runt dessa tider :)

Nä, 29100:- på Qatars hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska testa Qatar för första gången på sportlovsveckan 2017.

Tycker dom håller bra pris till Krabi för att vara sportlovsveckan!

2 vuxna & 2 större barn 26/2-13/3 för 21600:- (5400:-/st)

Arlanda -> Doa -> Krabi med c:a 1 timme i Doa.

:dan

Hur har du bokat dessa biljetter?

Qatar har dessa på sin hemsida, så dom är nog bokade där :)

Stämmer! Jag bokade direkt på deras hemsida, då det vart billigare än via nån rese sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fått pris av både Jordenresor och Odenresor på 28-29.000:- för tre vuxna och ett barn de bästa flygtiderna med kort mellanlandning i Doha. Slutet jan-17/2.

Antar att det var kampanjpriser som gjorde det så billigt som 21.000:-.

Våra barn är 11 och 14 så den äldsta går som vuxen.

Ser att på deras hemsida kan du få biljetter till 25,5t kr runt dessa tider :)

Nä, 29100:- på Qatars hemsida.

Väldigt konstigt att den sökningen jag gjorde blev det 25,5 t ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har fått pris av både Jordenresor och Odenresor på 28-29.000:- för tre vuxna och ett barn de bästa flygtiderna med kort mellanlandning i Doha. Slutet jan-17/2.

Antar att det var kampanjpriser som gjorde det så billigt som 21.000:-.

Våra barn är 11 och 14 så den äldsta går som vuxen.

Ser att på deras hemsida kan du få biljetter till 25,5t kr runt dessa tider :)

Nä, 29100:- på Qatars hemsida.

Väldigt konstigt att den sökningen jag gjorde blev det 25,5 t ;)

[/

Kolla detta då är du snäll 😃

30/1 kl 17.15. Doha 1 Tim. Sen vidare.

17/2 19.55 eller vad det var hem. Så kort mellanlandning på Doha som möjligt.

3 vuxna. 1 barn.

Fått 27650:- av Oden.

28625:- på Qatars hemsida

28.742:- av Jordenresor

28100:- av Jade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt med tider är ju helt beroende på de önskemål man själv har, en del kan bara ta bilen 30 min till huset när man landar på Arlanda eller Kastrup, andra ska till en by i norrländska vildmarken.

Hur som helst så är Norwegian absolut förstavalet mot ex vis Qatar pga att dom flyger direkt om vi pratar samma pengar, servicen på Qatar är för övrigt övervärderad då mkt av masten du får är väldigt tråkiga piroger.

Absolut ett bra bolag, men inget som är värt en "omväg" om du kan köpa direkt med Norwegian för samma peng.

All tid i luften känns för mej som en enda lång pina, tycker att flygstolar är lika bekväma som att sitta på vilken kaktus som helst, men under 15 års vintrar i sydostasien så väljer jag alltid ändå att ta bästa pris.

Norwegian är hur som helst ett mkt kompetent flygbolag som för mej alla dagar är ett förstaval före många konkurrenter, dom hade en del problem från början med Bangkokplanen pga man köpte plan från Boeing som i sin tur slarvat med kvalitetskontrollen.

Men inget att betala extra för, tjänar man pengar på att ta Qatar, eller China som vi gjort flera ggr, så är det ju bara ta det, ombordsservicen är ungefär lika mkt värd.

Där är Norwegian absolut bäst tycker jag, drar man kortet i skärmen och beställer en GT, 2 min senare så har du den, inte gratis men jag ska ha den o då kan jag betala den.

Dom som inte vill ha nåt, det är väl bra att dom slipper vara med o betala för det andra ska ha?

Håller helt och hållet med dig, priset, den totala restiden, samt avgångs- och avresetider är avgörande för mig när jag bokar min resa. Vilket av flygbolagen som levererar resan är mindre viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×