Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
jungfrun

Bästa stället på Koh Lanta att bo på

Rekommendera Poster

Jag och min gubbe har nu bestämt oss för att åka till Krabi med början på Koh Lanta och sen i Ao Nang. Vill nu fråga vilket strand man ska ska leta hotell på? Vi åker med Apolloresor och de har tre hotell att välja på, alla på olika plats.

Vill ha tillgång till matplatser inom rimligt avstånd också.

Vi är ca 50 och reser som ett par. Vilken plats passar oss bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min gubbe har nu bestämt oss för att åka till Krabi med början på Koh Lanta och sen i Ao Nang. Vill nu fråga vilket strand man ska ska leta hotell på? Vi åker med Apolloresor och de har tre hotell att välja på, alla på olika plats.

Vill ha tillgång till matplatser inom rimligt avstånd också.

Vi är ca 50 och reser som ett par. Vilken plats passar oss bäst?

Crown Lanta ligger isolerat och väldigt kuperat på en klippa i ena änden av Klong Dao beach. Det är långt till allt även om hotellet är fint.

Hade bekanta som bodde på Rawi Warin mellan Klong Khong och Klong Nin och de sa exakt samma sak. Southerna Lanta är lite slitet, men ligger helt perfekt mitt på Klong Dao stranden med nära till allt, både shopping i den lilla staden Saladan (15 min promenad) och massor med restauranger längs stranden. Lanta Sand Resort & Spa ligger på Long beach, den stranden gränsar till Klong Dao. Det är inte gångavstånd till Saladan, men det tar ca 10 min med tuk-tuk. Det finns bra och mysiga restauranger längs hela Longbeach. Jag skulle välja mellan någon av de två sistnämnda om de finns med på dina val. Tror att jag skulle välja Lanta Sand Resort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Vi har nu bokat Crown, men inte betalat handpenningen än. Fint hotell men verkar väldigt avsides. Det verkar som om de sämsta hotellen ligger bäst till  :( det här blev svårt.

Shopping är inte viktigt alls, däremot möjligheter till restaurangerna inom gåavstånd. Samtidigt uppskattar vi klass på hotellet.

Det här blev svårt.

Kollade även fritidsresor och de hade större utbud,men priset blev betydligt högre. Och Ving har har ju typ inget utbud alls med hotellpå Lanta.

På ilken strand finns bästa restaurangerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min gubbe har nu bestämt oss för att åka till Krabi med början på Koh Lanta och sen i Ao Nang. Vill nu fråga vilket strand man ska ska leta hotell på? Vi åker med Apolloresor och de har tre hotell att välja på, alla på olika plats.

Vill ha tillgång till matplatser inom rimligt avstånd också.

Vi är ca 50 och reser som ett par. Vilken plats passar oss bäst?

Crown Lanta ligger isolerat och väldigt kuperat på en klippa i ena änden av Klong Dao beach. Det är långt till allt även om hotellet är fint.

Hade bekanta som bodde på Rawi Warin mellan Klong Khong och Klong Nin och de sa exakt samma sak. Southerna Lanta är lite slitet, men ligger helt perfekt mitt på Klong Dao stranden med nära till allt, både shopping i den lilla staden Saladan (15 min promenad) och massor med restauranger längs stranden. Lanta Sand Resort & Spa ligger på Long beach, den stranden gränsar till Klong Dao. Det är inte gångavstånd till Saladan, men det tar ca 10 min med tuk-tuk. Det finns bra och mysiga restauranger längs hela Longbeach. Jag skulle välja mellan någon av de två sistnämnda om de finns med på dina val. Tror att jag skulle välja Lanta Sand Resort.

[/

Lusläste om dessa hotell mer nu. Lanta sand är såå nedskällt :( Kanske Rawi Warin är en kompromiss då. Iallafall så fanns det restauranger inom 50 meters avstånd och stranden är fin. FInns inga restauranger nära Crown alls och stranden är tråkig. Inte kul att man måste med tvång äta hotellets svindyra mat varje dag vid lunch. Kvällen kan man ju ta en tuctuc, men inte både till lunch och kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara erfarenhet av Klong dao beach och Long beach. Har endast besökt stränder söderut för att bada, aldrig bott där. På både Klong Dao beach och Long beach finns massor av restauranger inom gångavstånd. Både på stranden och efter vägen. Ett bra ställe om man står ut med alla barn som plaskar i poolen är Lanta Seahouse på Klong dao beach. Jättefina bad, bra läge mm. Min favorit är Best house på Long beach. Ett enklare guesthouse som ligger 15 m från stranden. Bra rum, bra läge, ingen pool, inga barnfamiljer där. Gångavstånd till Saladan från bägge ställen, men lite långt kanske för en del från Long beach.

I jämförelse med Crown så är det mycket enklare standard. Sea house har bättre standard än Best house men Best house är mysigare enligt min smak. Sen finns ju tuktuk till rimliga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att bo mitt på Klong Dao stranden så har ni nära till allt. Crown är väldigt isolerat och inne på området är det otroligt kuperat. De kör golfbilar där och skjutsar sina gäster, men det måste vara en nära-döden-upplevelse i de nerförsbackarna.

Om ni inte bokar boende via Apollo kan jag rekommendera Golden Bay Resort, Royal Lanta, Twin Lotus m fl resorter som ligger på stranden Klong Dao istället för Crown. Även ChaDa som är Fritidsresors flaggskepp.

Vill ni bo lyxigare så ligger Layana Resort på Longbeach eller Pimalai på Kantiang Bay. Det är motsvarande ställen som Crown Lanta, men har mycket bättre lägen på fina stränder, men de ligger inte isolerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni annars, är det bra idé att kombinera med en vecka i ao nang eller hellre 2 veckor på Lanta?

Personligen tycjer jag att Ao Nang är en enda stor turistfälla. På Koh Lanta finns fler alternativ. Men om ni anser att boendet måste låsas till vissa villkor, typ standard och pool mm, då blr det svårt att råda. Kan ni tänka er mysfaktor före standard? Mitt tips står kvar...Best house på Long beach...Lugn och ro och nära stranden och restauranger.. Alternativet är Sea House på Klong Dao om ni villl vara på gångavstånd till Saladan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda som nu är måste på, är att ta en charter,,p.g.a vi inte vet om våra semestrar och annat ännu. Med Charter kan vi avboka och ändra. Med egna flygbiljetter blir man låst. Ska ännu kolla fritidsresor. De hade ju rätt många alternativ, det enda var att allt blev lite dyrare där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är du lite fel ute Jungfrun. Du kan boka med Nonki travel, betala och byta lite hur som helst, kanske kostar några kronor mer än om du bokar direkt med Thai (Jade Travel) eller Odenresor.

Med Nonki reserverar du bara dina platser, sedan är det upp till Er när ni vill bekräfta och betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ha så bråttom med att boka. Vi åkte i år vecka 8. Bokade först i Januari med Finnair från Hel-Bkk 700 €.Thai kostade Bkk-Krabi 85€ Bokade samtidigt boende i ao Nang och Bkk. Vår 16 dagars resa blev betydligt billigare än våra vänner som tog charter i 14 dagar. Ni hittar garanterat direktflyg med Finnair på Stockmans galna dagar i höst för 569€ eller Finnair plus pris 589€.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ha så bråttom med att boka. Vi åkte i år vecka 8. Bokade först i Januari med Finnair från Hel-Bkk 700 €.Thai kostade Bkk-Krabi 85€ Bokade samtidigt boende i ao Nang och Bkk. Vår 16 dagars resa blev betydligt billigare än våra vänner som tog charter i 14 dagar. Ni hittar garanterat direktflyg med Finnair på Stockmans galna dagar i höst för 569€ eller Finnair plus pris 589€.

Men då kan vi boka av vår charter för bara några tiors pris:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag kan rekommendera Rawi Warin. Har varit där flera gånger och det är riktigt lyxigt och fint. Stranden är ok men inte mer, tur att poolen är topp!Klong Nin Beach når man lätt genom att vada över ån ca 200 meter från Rawis strand Frukosten är magisk och kan få mig att längta tillbaka dit varje dag. På andra sidan gatan från hotellet ligger 7-Eleven och ett flertal bra resturanger som är billiga att äta på till skillnad från hotellets dyra priser. Nästa resa dit för mig blir i mars 2017 :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coco Lanta Resort på Klong Khong beach. Paradiset på jorden! Fina bungalows, super service, god mat och riktigt härligt barfotaliv med poolen i princip på stranden.

Stranden är dock något stenig, men vi njöt och simmade där hur mycket och bra som helst i en vecka :)

Sån himla härlig feeling på den stranden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bokat Twin Lotus på Klong Dao. Har dock kollat bilder och kan inte för mitt liv tycka att nåt är jättesnyggt där, vsrken strand eller hotell (trots att många verkar nöjda med hotellet) Så undrar nu ännu VARFÖR är Lanta så populärt? Och stör mig på att till  Phuket så är resorna i genomsnitt 1000 euro billigare 2 pers/två veckor. Varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer. Klong Dao är fulaste stranden på Lanta. Jag tipsade om Klong Nin eftersom den är finast. ;-)

Det positiva är närheten till Saladan. Klong Dao är dock promenadvänlig då sanden är lite mer packad än andra stränder. Sedan är den långgrund om man nu gillar det. Barnfamiljerna brukar uppskatta det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bokat Twin Lotus på Klong Dao. Har dock kollat bilder och kan inte för mitt liv tycka att nåt är jättesnyggt där, vsrken strand eller hotell (trots att många verkar nöjda med hotellet) Så undrar nu ännu VARFÖR är Lanta så populärt? Och stör mig på att till  Phuket så är resorna i genomsnitt 1000 euro billigare 2 pers/två veckor. Varför?

Men varför har du bokat där om du inte tycker det ser bra ut?? ???:o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Klong Daostranden är riktigt nice! Sanden är perfekt packad för en morgon promenad/joggingrunda. Bra med restauranger och på kvällen en magisk solnedgång. Har man barn med sig på resan är Noble house det bästa alternativet till boende. Själv var jag där 2014 och ser fram emot samma destination december,2016.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Marie, normalt bokar man dit man tror att det kommer att vara det perfekta för just mig och min familj, finns det tveksamheter väljer man självklart något som verkar bättre.

Bekvämt med charter men friheten lämnar man i Sverige. I mitt tycke bättre med reguljärflyg för att sedan ta dagen som den kommer, kanske ordna boende de första nätterna innan avresa men senare betydligt bättre att fixa på plats.

Turisternas antal kanske har ökat men absolut inte turistnätterna, dessutom tillkommer nya boenden hela tiden vilket gör att boendefrågan aldrig är något problem.

Enda tiden det kan vara något kärvt är just under jul och nyår då kreti och pleti just ska åka på semester, trots att allting också då är som dyrast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×