Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
jungfrun

Hua hin trakten, vart?

Recommended Posts

Hejsan! Snart bär det av igen mot Thailand. Jag och gubben tänkte flyga till Bangkok och bekvämt ta oss mot Hua hin trakterna. Nu vill jag ha tips var de finaste och trevligaste platserna samt hotellen finns.

Fakta:

Vi är 50 och 56 år.

Vi behöver inte ha disko och hålligång annat än mysiga strandbarer. Däremot får det finnas bra urval av lokala restauranger och lite shopping, samt massageställen.

Hotellet får gärna vara 4 stjärnigt, och vara lagom lyxigt, helst vid stranden och ha bra poolområde. Avståndet till bra kvällshäng och matplatser får inte vara för långt, så att man måste ta taxi varje gång. Hotellet ska helst inte vara en skyskrapa utan lågt och ha thailändsk prägel. Helst inte hård biltrafik precis bredvid.

Vi är inga backpackers och gillar inte att isolera oss på nån liten ö där man måste ha båt att komma till.

Budget högst 140 euro per natt. Vi är 2 veckor på resa.

Tacksam och glad för sakliga svar  :)

Hej!

Sök på Agoda eller hotels.com. Leta på deras karta så att du ser Polisstationen, då är du i centrala Hua Hin. Det finns en hel del fina hotell där längs stranden.

Många matställen också, jag tyckte att vi bodde väldigt bra i det området.

Testa också Cha Am några nätter. Där ligger hotellen längs vägen närmast stranden.

Cha Am ligger ca 20-30 min närmare Bangkok.

För oss så blev Cha Am lite tråkigt, men några nätter tyckte vi var skönt att stanna till. Jag skulle stanna till där 3-5 nätter och sen åka in till Hua Hin.

Vi bodde på City Beach som låg ett stenkast från stranden. Det gränsar till nöjesområdet (som jag gärna undviker) och en hel del shopping.

Nästa gå vi åker kommer vi att titta på nåt hotell som låg längs stranden i närheten av detta område, som vi upplevde som centralt och bra.

Vi har bl a tittat på Lakasubha Resort som vi tyckte såg väldigt fint ut från stranden.

Om ni reser under en period då hotellen inte är så fullbokade så kan ni ju chansa och resa runt lite i området. Det är ju väldigt enkelt och smidigt med tåg till och från Hua Hin.

Dolphin bay och svenskområdet Huay yang ligger inte så långt ifrån Hua Hin.

Kolla in nybyggda Marriott som jag tror just öppnat. Samma kedja har legat där i massvis med år men de rev det gamla hotellet (som jag bott på 2 ggr) och har byggt ett nytt. Bästa stranddelen i Hua Hin som är bättre val än Cha Am dit ni kan åka på dagsutflykt.

Hilton och Grand Centara rekommenderar jag. Hilton ser stort ut jämfört med omgivningen men det är inte så högt egentligen. Om Marriott har öppnat som Pelle77 skrev, är det säkert mycket bra.

Från Hilton, och de andra 2 nämnda hotellen, är det nära till alla restauranger så det finns inget behov att äta dyrt på resorten. Hilton föredrar jag.

Jag har bott på Hilton i Hua Hin flera ggr och läget är svårslaget, mitt i stan med närhet till barer och restauranger. Dessutom har de ett eget bryggeri med kalasgod öl. Strandremsan vid Hilton är inget att hurra för.

Centara, fd Sofitel är ett anrikt hotell och är det finaste i stan. De har nog den bästa afternoon teaserveringrn i asien, har varit där över 5 ggr.

För strandliv tror jag ändå mkt på Marriott som ligger vid bästa remsan i mitt tycke.

Du må ud til Lyckliga Gatan.

Den består af mange Guesthouses og der er kun svenske,norske og danske efterlønnere,der bor der i vinterhalvåret.

MEN,den ligger 2 min fra bedste strandstrækning i Hua Hin.

Der er gode restauranter og liggestole på stranden,og shoppingcenteret er 2 min derfra.

Songthaw eller tuk tuk kórer hele tiden til Centrum.

Leng Hotel er fint.

Thipurai Beach Hotel er også okay,bare sørg for at rummet er ud til gaden.

Helt nede på stranden er Veranda Lodge,dyrere,men også bedre beliggenhed.

Der er faktisk en god stemning i Lyckliga Gatan. :)

Det där hotellet gillade jag. Satt in en bokning där. Ok pris också. Har konto på Booking dessutom och borde få en gratisnatt dessutom.

Tänkte att det är smartare att bo natten före flyget i Bangkok så att det är närmare flygplatsen. Är det en god idé? Tips på hotell för det ändamålet?

Menar alktså att bo natten före hemresan i Bangkok. Tänker att det blir lite stressigt, om nåt händer, att åka ditekt från Hua hin till flyget som går på morgonen.

Vi bodde i norra Khao Takiab och det var riktigt lugnt och skönt dock ingen strand stora delar av dagen. Men som sagt 10 minuter in till centrala delarna av Hua Hin och kostade 10baht med bahtbussen och 150 med taxi/Tuk Tuk.

Om vi skulle åka ner igen så skulle jag vilja bo i centrala delarna och helst av allt Centara som har stora grönområden och ligger lite avskiljt men ändå centralt.

När det gäller området runt Kao Takiap så är det jättefint dagtid, men jag tycker att det är "öken" att bo där kvällstid, mycket bättre då att bo mer centralt till och nyttja bahtbussarna för att åka dit o njuta av de bra stränderna i det området dagtid. Vi som är i ungefär samma ålder som ni är tycker att det är perfekt med boende mitt i stan nära nattmarknadsgatan med det stora utbud av matställen och shopping som finns där.

Kolla kartan och leta efter hotell i området mellan Hilton och ett par km söderut ner mot Market Village så nära stranden som budgeten tillåter, se sedan på tripadvisor vad tidigare gäster tycker om de hotell ni hittar.

Nu har jag sett på youtube filmer från Hua hin och blev förfärad över hur storstadsaktigt där ät med höghus i bakgrunden. Så vill vi inte ha det. Vad finns det andra för ställen i lämpligt avstånd från Bangkok som är mer genuint? Rayong? Eller måste man ut till öarna? Vilka är då lämpligen nära?

Nu har jag sett på youtube filmer från Hua hin och blev förfärad över hur storstadsaktigt där ät med höghus i bakgrunden. Så vill vi inte ha det. Vad finns det andra för ställen i lämpligt avstånd från Bangkok som är mer genuint? Rayong? Eller måste man ut till öarna? Vilka är då lämpligen nära?

Nu vet jag inte vad du ser som höghus. Men om man ser hus över 10 våningar så vet jag ju inte vilken stad du sett filmer från. För där finns det ju inte så många av.

hf

Egentligen ska du åka till Koh Lanta, där kommer du att trivas alldeles utmärkt.

Varför inte prova på något mer genuint. Koh Sichang, väldigt mycket thaistuk, billigt, närma Bangkok - och lugnt.

Det lät verkligen intressant, Evert. Hur tar man sig dit? Kan du beskriva stället mer och var exakt ligger det?

Såna ställen tycker jag alltid är intressanta.

Det går buss från flygplatsen men även en i halvtimmen från Ekamai busstation och då ned till Si Racha, därefter båt över till ön.

Total restid från Bkk över till ön under 3 timmar.

Räkna med att boendet i princip är thaistuk, madrassen är nästan hårdare än golvet.

Är denna ö för mycket original kan du annars välja på lite mer turistanpassade Koh Lan (ligger utanför Pattaya)

För övrigt har Koh lan betydligt finare stränder men så också massor av dagturister och allt vad nu detta innebär.