Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
diseledvin

en liten varning för att köra moppe i thailand

Rekommendera Poster

jag skulle tro att killen skulle köra om och fick möte men det blev trångt slog i högra benet på den mötande bilen och den här olyckan hände nog inte i några extrema farter kan nog räcka med 30 km/h tänk på det innan ni drar iväg på moppen på fyllan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag cyklade i förrgår bakom en moppe med två västerländska  killar på. Dom var utan hjälm. En bil skulle vända på vägen så vi saktade ner. Moppen körde sakta förbi bakom bilen. Jag stannande och väntade. Precis när moppen var bakom bilen så la föraren in backen och backade rakt på dom! Moppen gick i gatan men farten var låg och dom skrapade sig bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag cyklade i förrgår bakom en moppe med två västerländska  killar på. Dom var utan hjälm. En bil skulle vända på vägen så vi saktade ner. Moppen körde sakta förbi bakom bilen. Jag stannande och väntade. Precis när moppen var bakom bilen så la föraren in backen och backade rakt på dom! Moppen gick i gatan men farten var låg och dom skrapade sig bara.

härligt att höra att nån cyklar i Thailand

undrar vem som fick skulden i olyckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi var där i 2013 kom det en snubbe ( thai) körande i fullfart förbi oss ( vi gick på trotoaren och han körde på vägen) han hade ingen hjälm och en cigg i käften.. rätt bak hos hör vi en bromsljud och vänder oss lagom till att se samma kille köra rätt in i en last bil, såg hur nacken knäckte, hörde det också. Han dog med en gång.... Det var en inget vackert syn. Och det hemsöker en fortfarande, så blir ingen moppe i den traffiken för oss..

Vågade inte så på linken du la ut diseledvin, då jag bara antar bilderna kommer hemsöka en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi var där i 2013 kom det en snubbe ( thai) körande i fullfart förbi oss ( vi gick på trotoaren och han körde på vägen) han hade ingen hjälm och en cigg i käften.. rätt bak hos hör vi en bromsljud och vänder oss lagom till att se samma kille köra rätt in i en last bil, såg hur nacken knäckte, hörde det också. Han dog med en gång.... Det var en inget vackert syn. Och det hemsöker en fortfarande, så blir ingen moppe i den traffiken för oss..

Vågade inte så på linken du la ut diseledvin, då jag bara antar bilderna kommer hemsöka en.

du gör nog rätt som inte tittar men i och för sig bara ett öppet benbrott men killen är vid medvetande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag cyklade i förrgår bakom en moppe med två västerländska  killar på. Dom var utan hjälm. En bil skulle vända på vägen så vi saktade ner. Moppen körde sakta förbi bakom bilen. Jag stannande och väntade. Precis när moppen var bakom bilen så la föraren in backen och backade rakt på dom! Moppen gick i gatan men farten var låg och dom skrapade sig bara.

härligt att höra att nån cyklar i Thailand

undrar vem som fick skulden i olyckan

Ja, förmodligen farangen. Fast jag vet inte vem som körde bilen. Kan ha varit en farang det också. Ang cykling så har det blivit mer och mer populärt här. För 5-6 år sen var jag nästan ensam om att cykla. Nu cyklar massor. Många cykeltränar med racecyklar och häftiga cykelkläder. Många turister har börjat cykla också. Det är bra att vi blir fler. Bilisterna har börjat att lära sig att ta viss hänsyn. Med betoning på "viss" ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag cyklade i förrgår bakom en moppe med två västerländska  killar på. Dom var utan hjälm. En bil skulle vända på vägen så vi saktade ner. Moppen körde sakta förbi bakom bilen. Jag stannande och väntade. Precis när moppen var bakom bilen så la föraren in backen och backade rakt på dom! Moppen gick i gatan men farten var låg och dom skrapade sig bara.

härligt att höra att nån cyklar i Thailand

undrar vem som fick skulden i olyckan

var det du som höll till i khao lak

Ja, förmodligen farangen. Fast jag vet inte vem som körde bilen. Kan ha varit en farang det också. Ang cykling så har det blivit mer och mer populärt här. För 5-6 år sen var jag nästan ensam om att cykla. Nu cyklar massor. Många cykeltränar med racecyklar och häftiga cykelkläder. Många turister har börjat cykla också. Det är bra att vi blir fler. Bilisterna har börjat att lära sig att ta viss hänsyn. Med betoning på "viss" ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker annars att det varit lite lugnare med motorcykelolyckor senaste halvåret. Åtminstone här i Jomtien/Pattaya.

Brukar inte se mer än någon i veckan numera även om det var tre just den här veckan. Tidigare tycker jag att det var dagligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moppe i Thailand är ett utmärkt sätt att ta livet av sig

Fattar inte att folk tycker att det är värt risken när det är så billigt att ta andra färdmedel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moppe i Thailand är ett utmärkt sätt att ta livet av sig

Fattar inte att folk tycker att det är värt risken när det är så billigt att ta andra färdmedel

Det är inte så billigt med taxi på tex Phuket...

För dom allra flesta är det inga som helst problem så länge man kör nykter, kör försiktigt och har uppsikt när man kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moppe i Thailand är ett utmärkt sätt att ta livet av sig

Fattar inte att folk tycker att det är värt risken när det är så billigt att ta andra färdmedel

Motorcykeln är ju ett transportmedel för de allra flesta. Jag vet inte vilket annat färdmedel som skulle vara billigt?

Kör med insidan av huvudet bara och ha hjälmen på utsidan så går det bra.

Själv har jag nog kört ca. 10.000 mil på 7 år utan någon olycka.

Nu kör jag förvisso bättre än alla här så det är ju ingen högoddsare direkt. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moppe i Thailand är ett utmärkt sätt att ta livet av sig

Fattar inte att folk tycker att det är värt risken när det är så billigt att ta andra färdmedel

För dom som är på longstay finns inget annat alternativ till moppe än att köpa/hyra en bil. Vilket i och för sig skulle vara ett bättre alternativ. Att t ex ha taxi som eget transportmedel fungerar inte ekonomiskt. Taxi tar man till och från flygplatsen, ev om man ska iväg på nån utflykt eller om man ska ut och festa nån kväll. Dagliga transporter för att bada eller att handla mat mm kan man inte åka taxi. Om man är på en kortare semester så borde man klara sig utan moppe om man bor centralt och har gångavstånd till strand mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moppe i Thailand är ett utmärkt sätt att ta livet av sig

Fattar inte att folk tycker att det är värt risken när det är så billigt att ta andra färdmedel

För dom som är på longstay finns inget annat alternativ till moppe än att köpa/hyra en bil. Vilket i och för sig skulle vara ett bättre alternativ. Att t ex ha taxi som eget transportmedel fungerar inte ekonomiskt. Taxi tar man till och från flygplatsen, ev om man ska iväg på nån utflykt eller om man ska ut och festa nån kväll. Dagliga transporter för att bada eller att handla mat mm kan man inte åka taxi. Om man är på en kortare semester så borde man klara sig utan moppe om man bor centralt och har gångavstånd till strand mm.

+1

Är man på shortstay 1-4 veckor är moppe helt fantastiskt.

Kan inte föreställa mig att vara i Thailand utan att hyra en scooter faktiskt.

Det underlättar något otroligt och man kan åka vart man vill, när man vill.

Kostar ju bara ~40kr/dagen också.

Kör försiktigt, titta i backspegeln ofta och gör inga hastiga rörelser så brukar det gå bra.

Nu har jag dock bara kört scooter i Phuket så jag kan inte uttala mig om Pattaya/BKK, där skulle jag nog avstå från att köra då jag är bekymrad när det blir så otroligt mycket trafik :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ofarligt att köra moppe i Thailand :cr

Jag ser i alla fall dagligen turister med skavanker både här och där. Orsaken till detta beror oftast på mopedkörning (skoter eller lätt mc som det egentligen handlar om).

Är man inte van vid att köra motorcykel ska man absolut INTE börja med detta i Thailand.

Är det verkligen värt livet för att spara några ynka bath ???.

De som nu haft oturen att bara köra omkull (lindrigast) ångrar sig många gånger över att de över huvud taget gav sig på detta nöje.

Är själv ganska van mc åkare, visst jag kör i Thailand och gjort så i över 40 år men det tar ändå någon vecka innan man är inne i hur thailändarna kör och tänker (eller brist på tänkande = risktagande).

Visst det kostar "bara" 40 kronor om dagen att hyra men det räcker med att du råkar slå omkull "moppen" är du några TUSEN bath fattigare.

Å andra sidan frihetskänslan har också sitt pris och i detta måste jag hålla med Plexus - men tänk efter FÖRE :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett var vissa människor kör så kommer de skada sig.

Många har inte förmågan att se sig för eller känna av trafikrytmen tyvärr.

Att man inte ska börja köra i Thailand är en bra poäng.

Varje dag kan man dö, man kan inte avstå från allt bara för att det finns en risk.

För många handlar det inte om att spara pengar, utan att ha friheten.

Mina vänner tyckte nåt av det roligaste med deras resa var att just åka runt med scootern och se sig för överallt, sen så fläktar det skönt i värmen också :)

Tar man det lugnt så kommer man en lång väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett var vissa människor kör så kommer de skada sig.

Många har inte förmågan att se sig för eller känna av trafikrytmen tyvärr.

Att man inte ska börja köra i Thailand är en bra poäng.

Varje dag kan man dö, man kan inte avstå från allt bara för att det finns en risk.

För många handlar det inte om att spara pengar, utan att ha friheten.

Mina vänner tyckte nåt av det roligaste med deras resa var att just åka runt med scootern och se sig för överallt, sen så fläktar det skönt i värmen också :)

Tar man det lugnt så kommer man en lång väg.

Ja, visst är det kul med moppe. Stor frihet. Problemet är att hur försiktig man än är och hur bra man än kör så är det för många som kör som dårar och inte respekterar varken trafikregler eller fartegler. Dom går inte att skydda sig emot. Tyvärr. Man tar en stor risk och man får kalkylera med hur mycket livet är värt gentemot moppekörningen. Bättre vore att hyra bil men det är ju inte lika kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×