Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
marie

Lång restid eller inte?

Recommended Posts

Vi ska resa 2 månader nästa vinter igen och jag har hittat en resa med en total restid ner på 20 timmar och hem på 21 timmar till ett väldigt bra pris.

Eftersom vi båda är "fritidsforskare" har vi ingen tid att passa och kan lätt vila oss så länge vi behöver efter resan. :laugh:

Tänker att 2 byten är ju inte värre än när man flyger direkt till Koh Samui direkt efter landning, eller?

Hjälp mig att tänka här nu? Hur resonerar ni? Beslutsångest! :cr

Det kan ni bara bestämma själva.

Men utefter vad du skrev så verkar det ju inte som det skulle vara några problem.

Jag skulle dock inte välja en sån resa om det inte var många tusen billigare.

Vi reste just en sådan resa med Cathay pacific  Gtb-Bbk

Vi åkte till Samet så det var endast 2 timmar taxi till Banphe

Fick biljetterna riktigt billigt vilket inte vid den tidpunkten gick med andra bolag,

Gtb-London-Hongkong-Bbk, åt fel håll så att säga ;)

Mellanlandningarna var snabba, inte alls mycket väntan, men 11-12 timmar mellan London och Hongkong.

Bolaget var riktigt bra så det hjälpte ju  en del men jag har nog aldrig varit så trött efter en resa som när vi kom hem! Maken var helt slut när vi kom till Samet,

Jag fyllde 60 på resan och maken är 63, det spelar väl in. Men vi är är i ganska fin form för åldern.

Skulle jag göra det igen? Absolut! vi sparade ca 5-6000 :- jämfört med andra bolag och då vi (jag ) reser ofta försöker man spara in där det går!

Åker igen om två veckor, då med Turkarna , lika billigt (4500:-) men 15 timmars resa, endast en mellanlandning åt båda hållen. Hade nog varit en aning jobbigt med den långa varianten nu. Vi kom hem för knappt 2 veckor sedan

Ska själv åka Cathay 23h flyg och valde det istället för Qatar 17h för att jag föredrar långflygningen nonstop så att dom slacker ner så jag kan få lite sömn  jämfört med att flyga 6h till Doha och sen 6h till Thailand där blir det ingen chans till "vila".. Själv tycker jag resan är en del av det hela ;-)

Jag brukar alltid tänka på hur många timmar jag måste jobba för att betala den dyrare biljetten och för att spara några timmar. Inget problem för dig längre om jag minns rätt.  ;)

Reser man 4 st så blir det ibland många timmar som behöver jobbas ihop för att motivera några timmars kortare resa.

Min andra resa till Thailand fick vi jätte billigt, vi åkte då Sandefjord/Torp ( Norge) - Standsted- tog tåg til Gatwick var vi övernattade en natt, flög därfrån till Dubai- Bkk- Krabi den resan tog väll 38t inkluderat övernattningen. Hemresan var då Bkk-Dubai-Heatrow-buss till Standsted- flyg därfrån till Sandefjord/Torp... hem resan gick på 24t, det var riktigt jäkla jobbigt kommer jag ihåg.

Vi byttade flygsälskap 3 gånger också så ut och in med baganen var det också... (Ryanair, Emirates och Thai)

Detta var i 2007, jag kommer inte ihåg priset tyvär, men kommer ihåg det var asbilligt :P Jag och min tjejkompis jag åkte med tyckte då att resan var värt det. Skulle nog inte ge mig på något sådan igen tror jag :)

Vi reste just en sådan resa med Cathay pacific   Gtb-Bbk

Vi åkte till Samet så det var endast 2 timmar taxi till Banphe

Fick biljetterna riktigt billigt vilket inte vid den tidpunkten gick med andra bolag,

Gtb-London-Hongkong-Bbk, åt fel håll så att säga ;)

Mellanlandningarna var snabba, inte alls mycket väntan, men 11-12 timmar mellan London och Hongkong.

Bolaget var riktigt bra så det hjälpte ju  en del men jag har nog aldrig varit så trött efter en resa som när vi kom hem! Maken var helt slut när vi kom till Samet,

Jag fyllde 60 på resan och maken är 63, det spelar väl in. Men vi är är i ganska fin form för åldern.

Skulle jag göra det igen? Absolut! vi sparade ca 5-6000 :- jämfört med andra bolag och då vi (jag ) reser ofta försöker man spara in där det går!

Åker igen om två veckor, då med Turkarna , lika billigt (4500:-) men 15 timmars resa, endast en mellanlandning åt båda hållen. Hade nog varit en aning jobbigt med den långa varianten nu. Vi kom hem för knappt 2 veckor sedan

Det är just den rutten vi funderar på och vår ålder är ung samma också. :laugh: Skillnaden för oss är väl att vi ska stanna borta 2 månader och stanna i Hua Hin i stort sett hela tiden så vi hinner ju vila ut mellan resorna. :angel:

Ja, vi funderar nog ett par dagar till innan vi bestämmer oss. Tack för bra input.

när ska ni åka ?

viket pris har ni fått?

vilket bolag ?

jag brukade åka med thai tills för 4 år sen

sen har det blivit med emirates som brukar ha bra priser

för 3 år sen betalade jag 3650 kr 3 okt -31 okt men ca 5 timmar i Dubai på nervägen och 2 h på hemvägen sparade ca 2000 kr mot för att åka med thai

lite kul att prova nått annat och emirates var bra och inte snåla med drickat

kul att få åka med Airbus a380 oxå

när ska ni åka ?

viket pris har ni fått?

vilket bolag ?

för 3 år sen betalade jag 3650 kr 3 okt -31 okt men ca 5 timmar i Dubai på nervägen och 2 h på hemvägen sparade ca 2000 kr mot för att åka med thai

Vi ska inte åka förrän 3:e januari men eftersom vi åker från Göteborg så är det sällan de riktigt bra priserna går att utnyttja för oss. :(

Jag har hittat för 4632:- och då med den långa restiden. Det är då med Cathay från London till Hong Kong och det hade ju varit kul med något annat bolag än Finnair som brukar vara bäst för oss. :-\  Vi sparar just nu ca 4000:- på att ta den omvägen men vi funderar lite till.  :laugh:

men kostar väl en slant till London med

själv funderar jag på att hitta en charterstol inom de närmaste dagarna till Phuket

men verkar gå på 6000 kr för 2 v om man ska åka från arlanda

Från Gtb åker jag med turakarna nu, gjorde det även förr ett år sedan.

Billigt, 4500 :- betalade jag nu! I februari hade de inte de billiga resorna men förra året reste jag med dem lika billigt, då i februari.

när ska ni åka ?

viket pris har ni fått?

vilket bolag ?

Vi ska inte åka förrän 3:e januari men eftersom vi åker från Göteborg så är det sällan de riktigt bra priserna går att utnyttja för oss. :(

Jag har hittat för 4632:- och då med den långa restiden. Det är då med Cathay från London till Hong Kong och det hade ju varit kul med något annat bolag än Finnair som brukar vara bäst för oss. :-\  Vi sparar just nu ca 4000:- på att ta den omvägen men vi funderar lite till.  :laugh:

Nästa år? Då kanske ni kan få lika billigt med turkarna ? jag bestäler aldrig så längt i förväg och reser alltid billigt men har väl tur ;)

Vi har bokat den resan, Kastrup-London-Hongkong-Bkk, 21 h. Men på hemvägen flyger vi Bkk-London-Kastrup, 16h. Vii har 4 barn med på resan, alla under 11 år men vi fick det billigt. och som ngn skrev, resan är en del av resan. Vi betalade 27400 för oss 6 o det tycker jag är lysande. Vi kommer va borta 13/12-16/1. Så har tid att vila upp oss om vi kommer fram o är helt slut!

Det är ju en avvägning!

Pris, restid, kvalitet och när man landar m.m.

Ibland vill man komma billigt undan och kan spendera tid hellre än pengar.

Ibland har man istället brist på tid och då vill man fram fort och kunna nyttja ankomst och avgångsdagarna fullt ut!

De billigaste priserna brukar oftast betyda att det ryker 2 dagar av "semestern".

Själv har jag oftare brist på tid än pengar...

Men jag är samtidigt ekonomisk! ;) Har ju som många andra sovit bort en halv dag i Peking!  ::)

Flyger såklart så "bra" som möjligt men tycker ändå att just den biten bara är en transportsträcka till det man vill åt!

men kostar väl en slant till London med

själv funderar jag på att hitta en charterstol inom de närmaste dagarna till Phuket

men verkar gå på 6000 kr för 2 v om man ska åka från arlanda

Priset gäller naturligtvis för hela resan: Göteborg-London-Hong Kong-Bangkok t.o.r. :laugh:

Det är ju en avvägning!

Pris, restid, kvalitet och när man landar m.m.

Ibland vill man komma billigt undan och kan spendera tid hellre än pengar.

Ibland har man istället brist på tid och då vill man fram fort och kunna nyttja ankomst och avgångsdagarna fullt ut!

De billigaste priserna brukar oftast betyda att det ryker 2 dagar av "semestern".

Själv har jag oftare brist på tid än pengar...

Men jag är samtidigt ekonomisk! ;) Har ju som många andra sovit bort en halv dag i Peking!  ::)

Flyger såklart så "bra" som möjligt men tycker ändå att just den biten bara är en transportsträcka till det man vill åt!

Jag har mer tid än pengar nu som nybliven pensionär i förtid och ekonomisk har jag alltid varit så just nu lutar det åt att vi tar den resan. :angel: