Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Jaspe

Vågar man åka tillbaka efter att ha haft Dengue

Recommended Posts

Känner mig väldigt kluven på om vi vågar åka tillbaka till Thailand efter att ha haft Dengue feber en gång. Smittskyddsläkaren på Östra avrådde inte från att åka tillbaka. Han menade att det är högst osannolikt att lyckas få det en gång till. Däremot riskerar vi att få en allergichock om man får febern en gång till. Om vi åker ner igen kommer vi inte att tveka en sekund på att söka läkarvård om vi får feber då dödligheten är mindre än 1% om man får vård. Hur skulle ni göra?

Kör du omkull (cykling) eller i diket ( med bil) är det viktigt att så snabbt som möjligt köra igen, annars riskerar du få en fobi p.g.a. det du råkat ut för.

Vågar du inte åka nu, kommer du ALDRIG att våga åka.

Finns de som fått dengue flera gånger, en del allvarligare men de flesta lindrigare.

Du ska själv ta beslutet om du är en fegis/väldigt försiktig eller inte. ???

Använd OFF även dagtid så slipper du myggen - svårare är det inte.

Tillbringar själv ca 2 mån/år i Thailand, ännu inte fått dengue - peppar ta i trä :laugh:

Det får du ta ställning till själv.

Vi tror att mannen i huset fick det, men han har inte velat avstå att resa, men är mer noga med myggmedel förstås.

Läser man på folkhälsomyndighetens sida är det inte klarlagt att man andra eller tredje gången man ev. drabbas lättare får den allvarliga komplikationen, vilket jag tidigare trott var vanligare.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/denguefeber-/

http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2016/mars/denguesmittade-svenskar-i-thailand-okar/

Frågan jag skulle ställa mig är om jag skulle kunna njuta av resan eller skulle jag gå omkring och vara orolig hela tiden när jag är där?

Kanske tar det bort det roliga med Thailandsresan om man inte kan vara där utan att hela tiden vara rädd för att bli biten eller känna att man är på väg att bli sjuk...

Åker du med sambo eller annan släkting så kanske dom också bör få ha ett ord att säga till om...

Jag ställde samma fråga till överläkaren på infektionskliniken när jag hade haft Dengue. Han menade att risken är försvinnande liten att man får det en gång till.

Det finns 4 stammar av Dengue och man får inte samma två gånger. Så när man haft den första så har man minskat den lilla risken att drabbas med 25%

Vi har bokat nästa resa i februari 2017 Koh Lanta. Mina sambo och jag har bestämt att vi väntar till hösten med att bestämma om vi skall åka, även hon fick dengue men en snällare variant. Jag var riktigt dålig med denguechock. Förmodligen borde det inte vara någon fara om man tänker sig för, använder myggmedel och är observant på symptomen (feber och värk). Sjukvården i Thailand är ju väldigt bra. Vi låg på sjukhuset i Trang vilket var väldigt modernt och duktig personal.

Några vänner av oss fick i 2013 dengue på Phuket, dom fick en av värstingarna med indreblödningar, svikt i indreorgan mm dom fick beskjed både i Thailand och här i Norge att dom inte borde åka tillbaka,eller åka till länder där smittan finns, då risken för att att bli riktigt jäkla dålig av den "milda" är mycket större efter den dom haft. (vet ej om det är fakta, men det är det dom berättat läkare sagt till dom)

Men nu hade dom tur som överlevde båda två... Kommer i håg att hon hade blåmärken runt hela munnen, dom hade gett varandra en puss på sjukhuset och hon hade fått blödningar bara pga den beröringen...

Vi var där i både 2013 och 2014, som också var stora utbrotts år, ( det har väll bara ökat sedan 2013 om jag mins rätt), och vi var noga med att spraya oss, och sprayade rummet, aircon, badrummet och andra tänka bara ställen där det kunde tänkas vara "myggbon" ingen av oss fick ett enda bett.

Så om man tar förhands regler, har på sig myggmedel och är noga så tror jag det går bra.

Vill man vara så gott som på den säkra sidan så skall man nog hålla sig hemma i kalla Norden.

Men man kan ju inte gå omkring och vara rädd hela tiden. Det finns mycket farligare saker som man exponras för i sin vardag hemma i trygga Sverige.