Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Jaspe

Dengue Koh Lanta

Recommended Posts

Tillbaka på hotellet efter fem dagar på sjukhus pga dengue  >:( har varit sjuk sju dagar. Bor på Long Beach.

Usch!!!  >:(

Krya på dig, inte så man vill spendera sina dagar i Thailand!

Tack! Nej verkligen inte, men nu med facit i hand får man ändå vara nöjd att det gick bra. Det är ju ganska otroligt att även min sambo lyckades med att få dengue.

Finns det fler här på forumet som fått dengue på Lanta?

Inte kul alls!

Verkar dom har vidtagit några åtgärder för att få bukt med det här problemet?

Vet inte om jag är korkad nu men hur ska "dom" lyckas utrota miljarder myggor som bär på smittan?

Till TS, tråkigt för er båda.

Inte kul alls!

Vet inte om jag är korkad nu men hur ska "dom" lyckas utrota miljarder myggor som bär på smittan?

Ber om ursäkt för min otroligt dumma fråga.

Men besprutning etc. kanske? Vad vet jag.

Därför jag frågade...

Tillbaka på hotellet efter fem dagar på sjukhus pga dengue  >:( har varit sjuk sju dagar. Bor på Long Beach.

Trist!

Upplevde oxå mycket mygg på Lanta och long beach,kanske är mycket där i år.

Inte alls lika mycket på andra ställen som vi besökte.

Inte kul alls!

Ber om ursäkt för min otroligt dumma fråga.

Men besprutning etc. kanske? Vad vet jag.

Därför jag frågade...

Håller tummarna att man klarar sig ifrån denna sjukdom.. 12 dagar kvar tills Lanta.

Om besprutningen som Freddeboii menade.. tror jag  ;)

http://bangkok.coconuts.co/2016/01/20/dengue-danger-nearly-600-patients-infected-so-far-year

Ja, det är mycket mygg i Thailand och även i Sverige, men det är bara vissa myggor som bär på Dengueviruset. Samma mygga kan sticka flera människor och sprider på så sätt viruset vidare. Från en smittad person till nästa ....

De svenska myggen sticker en gång och sen dör de.

De svenska myggen sticker en gång och sen dör de.

Hur tänker du här? Mygghonorna livnär sig på blodet (om jag minns rätt behöver de proteinet som finns i blod för att producera ägg), varför skulle de dö efter ett stick? Jag gissar att du blandat ihop det med bin som har en hulingförsedd gadd som stannar kvar i oss människor efter ett stick. Därför dör biet vid ett stick.

Pratade med SOS International idag och de sa att de är många från Koh Lanta som har Dengue just nu. Pratade med en kvinna idag och i deras sällskap var det bara två som har sluppit undan.

Känns ju så där uppiggande att höra så mycket om Dengue nu när man ska ner om 11 dagar till Lanta.. det får kanske bli att köra med myggmedel dygnet runt?

Känns ju så där uppiggande att höra så mycket om Dengue nu när man ska ner om 11 dagar till Lanta.. det får kanske bli att köra med myggmedel dygnet runt?

Jag kör med Wild lives 95% DEET nu efter febern. Däremot sa läkaren att vi är immuna sex månader efter denguefebern. Men usch vilken semester som vi har haft.

Tycker så synd om er, krya på er och hoppas resten av semestern blir bra.

Ni har kanske redan tänkt på detta men kontakta ert jobb om att ni varit sjuka så blir man sjukanmäld och kan nyttja semester dagarna en annan gång och Kontakta er hemförsäkring direkt när ni kommer hem så får ni ersättning därfirån med.

Jag fick det efter att jag blev sjuk där nere för några år sedan.

Kopia på kvittot från hotellet med övernattningarna där och intyg från läkaren m.m så ska det inte bli några problem.

Men oavsett krya på er ðŸ’ðŸ’

Tycker så synd om er, krya på er och hoppas resten av semestern blir bra.

Ni har kanske redan tänkt på detta men kontakta ert jobb om att ni varit sjuka så blir man sjukanmäld och kan nyttja semester dagarna en annan gång och Kontakta er hemförsäkring direkt när ni kommer hem så får ni ersättning därfirån med.

Jag fick det efter att jag blev sjuk där nere för några år sedan.

Kopia på kvittot från hotellet med övernattningarna där och intyg från läkaren m.m så ska det inte bli några problem.

Men oavsett krya på er ðŸ’ðŸ’

Tack för omtanken☺

Jag kör med Wild lives 95% DEET nu efter febern. Däremot sa läkaren att vi är immuna sex månader efter denguefebern. Men usch vilken semester som vi har haft.

Fy vad man lider med er :( Vi är i Ao Nang och här finns en massa mygg, men har inte hört om någon denguefeber här ännu. Skall dock till Koh lanta om några dagar och cykla mtb , så det få mycket myggmedel.

Vi var på Lanta och Long Beach i 4.5 vecka dec/jan. Vår åttonde resa till Thai och fjärde till Lanta.

Vi älskar Thailand och Lanta, men detta året skrämde just dengue viruset mig enormt. Har aldrig hört så många fall av smittade personer, mestadels vuxna. Vi klarade oss som tur var och sprutar upp ett ex antal flaskor Shetolene.

Dengue feber var ett stort samtalsämne bland många av oss och jag vet inte riktigt hur Du kan skydda Dig undan denna onda mygga. Är dock liten procent som bär på viruset och du kan även ha det latent i kroppen.

Man använder myggmedel och undviker utsatta myggmiljöer, vad mer kan man göra? Jo, naturligtvis inte åka dit...

Tror tyvärr att Lanta just i år har varit mest utsatta, då det tydligen var mindre mygg på andra platser.

Vi hade iaf superveckor på Lanta och kalasfint väder (vilket vi trodde skulle minska myggtätheten)

Men detta fick vara vår "sista" resa till Lanta (känner oss lite mätta) och nästa jul/nyår är Mauritius bokat.

Jag har varit många ggr i Thailand långa perioder. Har haft en lättare form av Dengue för 2 år sen. Behövde ej läggas in men feber och utslag som mässlingen över hela kroppen. Enorm trötthet och muskelvärk. I stort sett alla som jag träffat här av sk "longstayers" har haft Dengue. En som har bott här i 22 år har haft det 4 ggr. Tror inte att det går att undvika i längden men på kortare resor så är det otur att få det. Enda sättet att motverka är att ha myggmedel dygnet runt och komplettera med fläkt och ev myggnät. Jag blev biten på Long beach på Ko Lanta. Såg myggan.

Usch vad trist att råka ut för detta. Var i Kata över jul och nyår och fick väl något bett men använde inget myggmedel.

Ska till Ao Nang nu över påsk. Ska man smörja in sig i förebyggande syfte tro, och isåfall när på dagen. Funkar det ihopa med solskydd och i vilken ordning ska det strykas på?

Är det större risk i Ao Nang än Kata eller är det mera på öarna som det sprids?

SuperMita

Jag var på Samui i sept-nov 2015 där var det många

Denguefall.

I Dec 2015 var jag Bangkok där var det också Dengue.