Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
olofb

atm-UTTAG?

Rekommendera Poster

Tidigare skulle jag ha sagt de flesta banker banker. Men under den resa som jag just nu befinner mig på har jag haft problem. Gjorde ett stopp i Hua Hin på väg söderut och tänkte mig att ta ut 20000B innan jag fortsatte min resa. Prövade på en himla massa ATM men trots att summan 20000 var valbar på de flesta ställena så lyckades jag inte få ut mer än 10000 nånstans. Prövade både med mitt ICA Mastercard och med Nordeakortet. Har tagit ut pengar i HH massor av gånger förut och de senaste åren har jag lyckats få ut 20000 där jag prövat, även i Hua Hin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare skulle jag ha sagt de flesta banker banker. Men under den resa som jag just nu befinner mig på har jag haft problem. Gjorde ett stopp i Hua Hin på väg söderut och tänkte mig att ta ut 20000B innan jag fortsatte min resa. Prövade på en himla massa ATM men trots att summan 20000 var valbar på de flesta ställena så lyckades jag inte få ut mer än 10000 nånstans. Prövade både med mitt ICA Mastercard och med Nordeakortet. Har tagit ut pengar i HH massor av gånger förut och de senaste åren har jag lyckats få ut 20000 där jag prövat, även i Hua Hin.

Se eget svar i gammal tråd angående trassel med ICA-kortet och 10 000 bath.  ;)

Verkar inte som det funkar bra med högre belopp och ICA-kortet, själv har alltid fått ut 20 000 med GE eller numera Santander. Ska testa att få ut 25000 eller 30000 nästa vecka.

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=28576.msg400524#msg400524

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare skulle jag ha sagt de flesta banker banker. Men under den resa som jag just nu befinner mig på har jag haft problem. Gjorde ett stopp i Hua Hin på väg söderut och tänkte mig att ta ut 20000B innan jag fortsatte min resa. Prövade på en himla massa ATM men trots att summan 20000 var valbar på de flesta ställena så lyckades jag inte få ut mer än 10000 nånstans. Prövade både med mitt ICA Mastercard och med Nordeakortet. Har tagit ut pengar i HH massor av gånger förut och de senaste åren har jag lyckats få ut 20000 där jag prövat, även i Hua Hin.

Se eget svar i gammal tråd angående trassel med ICA-kortet och 10 000 bath.  ;)

Verkar inte som det funkar bra med högre belopp och ICA-kortet, själv har alltid fått ut 20 000 med GE eller numera Santander. Ska testa att få ut 25000 eller 30000 nästa vecka.

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=28576.msg400524#msg400524

I fjol skyllde ICA på alla möjliga saker, tex på att det var fel på mitt kort. Fick dock ut 20000 i Bangkok på första försöket med ICA-kortet i år(ett sprillans nytt). Men i HH 1,5 v senare funkade det inte med nåt av korten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde Santander kortet utan kredit ( med sparränta). Fungerade klockrent plockade ut både 20.000 och 30.000 utan problem.

Gött mos!! Har också införskaffat ett sånt där Santanderkort och ska prova för första gången i Thailand i mars. I Danmark funkade det iaf som det skulle  :D.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövade en gång till idag efter att ha tagit mig en bit söderut. Kungsri-ATM:n hade vänligheten att observera mig på att vid användning av Mastercard så beviljas inga uttag i ATM på högre belopp än 10000 bath. Då vet vi det iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från länken högre upp i tråden.

"Exchange your own currency in Thailand

So with all this confusion you might ask yourself about the best way to take money to Thailand? It’s easy: Take your own currency with you – if it is a “good and hard currency†– and take as much with you as you feel comfortable with.

Many people don’t know, that Thailand money exchange offices have some of the best exchange rates for Thai Baht with the lowest spreads in the world. They don’t take 6 to 10% from the Baht exchange rate like it would be in my home country. Instead most take 1 to 3% of the exchange rate in Thailand and don’t charge any fees on top in most cases. That makes them more attractive than Thai bank ATMs. It’s just, that hardly any tourist or traveller knows that. I hope I can change this with this article.

The last three times I withdrew Thai Baht, I compared the cost I had to pay with what I would have paid if I would have used a money exchange office.

And – here it comes – the money exchange option is about 2 to 3.5% cheaper depending on the amount of money. If we talk about just 10’000 Thai Baht and the 200 Thai Baht ATM fee on top of it you can save more than 3% by just exchanging your own home currency at a place with excellent rates."

Hur mycket svenska pengar får man föra in i Thailand?

Edit

Du får ta med dig valuta/pengar till och från Thailand motsvarande 20 000 US Dollar utan att deklarera valutan i tullen.

Har du med dig mer måste du deklarera detta i tullen.

Du får ta med dig max 50 000 Baht ut ur landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm bara inte att ta ut en hundring i Sverige

med Santander kortet om det är ett nytt kort, annars fungerar det inte i Thailand,

:cr

Varför skulle det inte göra det? Mina Santanderkort har jag enbart använt i Thailand och de har funkat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövade en gång till idag efter att ha tagit mig en bit söderut. Kungsri-ATM:n hade vänligheten att observera mig på att vid användning av Mastercard så beviljas inga uttag i ATM på högre belopp än 10000 bath. Då vet vi det iallafall.

Såg det oxå idag,nån som har koll på om det finns

andra Atm än gula kungsri på Koh Lipe?

Irriterande att det är max 10.000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövade en gång till idag efter att ha tagit mig en bit söderut. Kungsri-ATM:n hade vänligheten att observera mig på att vid användning av Mastercard så beviljas inga uttag i ATM på högre belopp än 10000 bath. Då vet vi det iallafall.

Såg det oxå idag,nån som har koll på om det finns

andra Atm än gula kungsri på Koh Lipe?

Irriterande att det är max 10.000

Känns som att det finns en risk för att denna regel gäller även fler banker, då jag prövat många som det inte funkat med i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm bara inte att ta ut en hundring i Sverige

med Santander kortet om det är ett nytt kort, annars fungerar det inte i Thailand,

:cr

Varför skulle det inte göra det? Mina Santanderkort har jag enbart använt i Thailand och de har funkat!

Jag tog med mitt nya kort och det fungerade inte, ringde deras kundtjänst

och fick svar att det skulle aktiveras i Sverige genom ett uttag :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm bara inte att ta ut en hundring i Sverige

med Santander kortet om det är ett nytt kort, annars fungerar det inte i Thailand,

:cr

Varför skulle det inte göra det? Mina Santanderkort har jag enbart använt i Thailand och de har funkat!

Jag tog med mitt nya kort och det fungerade inte, ringde deras kundtjänst

och fick svar att det skulle aktiveras i Sverige genom ett uttag :-\

OK! Är väl lika bra att dra ut en hundring då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm bara inte att ta ut en hundring i Sverige

med Santander kortet om det är ett nytt kort, annars fungerar det inte i Thailand,

:cr

Jag använde mitt kort första gången i Thailand utan problem. Santander har ju även 15 fria uttag i utlandet utan avgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×