Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ellen-kaa

Ellen-Kaa reser till Thailand igen, vill få ideer om ställen att besöka

Rekommendera Poster

Egentligen behövs ingen Thailand resa nu då vi nyligen har varit iväg (Marsa Alam två veckor i Nov-Dec ,otroliga rev förresten!!!) och jag verkligen blev mättad då jag var i Thailand 6 veckor förra året i feb-mars.

Alltså vi trivs hemma nu trots kyla ;)

Men jag fyller 60 i februari (förstår ingenting!!! Jag är ju ung!! :o) och vill bort och slippa ha kalas.

Så en resa är nu beställd 16 februari - 5 mars, Göteborg Bangkok

Denna gång med maken såklart ;)

Vart  vi skall åka vet vi inte riktigt ännu, vill inte åka för långt från Bangkok.

Funderar på Samet och ev. Koh Kood, Koh Wang och Koh Maak.

Var i de trakterna (utom Koh Samet) förra resan i 6 veckor och på Koh Samet 5 veckor året innan.

Vi vill resa med liten budjet ( hade inte planerat denna resa och kassan är skral) och det funkar bra då vi gillar enkla bungar. Utom några dagar då jag fyller år.

En tanke är att flyga till Krabi och besöka Lanta och Koh Jum (skulle vara nytt ställe för oss).

Vi vill inte vara för länge på resande fot. Resan är ju knappt tre veckor.

Kanske skall man besöka något nytt!

Ideer, någon ?

Vi gillar enkla lugna ställen.

Favoriter är Koh Lipe, Koh Lanta, Östra Phi phi, Koh Racha, Koh Kood med öar och Koh Samet. Koh Chang var inte vad jag väntade mig, bodde på Lonely beach som var högljudd (hög musik på dagen) och skräpig .

Gillar inte Ao Nang längre, för mycket turister (öarna fullknakade)

Kao Lak känns inte mysigt (utom öarna som jag hört numera har mycket turister)

Phuket går bort

Kanske skall man ge Koh Chang en ny chans, nu är ju maken med så man kan åka med moppe och besöka fler ställen.

Kom med ideer plase :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni vill vara nära Bangkok så rekommenderar jag Ko Samet. Har nyss bott på La Lune på Vongdueng beach och det var väldigt bra på alla sätt. Lugnt, fin pool och några restauranger efter stranden. Om man ville ha mer utbud så var det bara att ta en tuktuk till centrum. Billigare alternativ kanske kan vara Jep's. Vet ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni vill vara nära Bangkok så rekommenderar jag Ko Samet. Har nyss bott på La Lune på Vongdueng beach och det var väldigt bra på alla sätt. Lugnt, fin pool och några restauranger efter stranden. Om man ville ha mer utbud så var det bara att ta en tuktuk till centrum. Billigare alternativ kanske kan vara Jep's. Vet ej.

Jag var på Samet i 5 veckor för ett par år sedan. Det var på hösten och ganska regnigt.

De höll på att fixa huvudvägen, lägga betong. Vet du om det är klart? Skulle vara super bra om det gick att köra moppe ner till södra delen, då jag var där var det inte att tänka på då vissa delar av vägen var i hemskt skick, det hade ju regnat .

Gillade Samet mycket! Var där ensam (blev sjuk, gallstensopererad i Rayong) så jag var tvungen att stanna i 5 veckor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni vill vara nära Bangkok så rekommenderar jag Ko Samet. Har nyss bott på La Lune på Vongdueng beach och det var väldigt bra på alla sätt. Lugnt, fin pool och några restauranger efter stranden. Om man ville ha mer utbud så var det bara att ta en tuktuk till centrum. Billigare alternativ kanske kan vara Jep's. Vet ej.

Jag var på Samet i 5 veckor för ett par år sedan. Det var på hösten och ganska regnigt.

De höll på att fixa huvudvägen, lägga betong. Vet du om det är klart? Skulle vara super bra om det gick att köra moppe ner till södra delen, då jag var där var det inte att tänka på då vissa delar av vägen var i hemskt skick, det hade ju regnat .

Gillade Samet mycket! Var där ensam (blev sjuk, gallstensopererad i Rayong) så jag var tvungen att stanna i 5 veckor

Ja. betongen är klar! Jag vet inte hur långt söderut men söder om Vongdueng iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni vill vara nära Bangkok så rekommenderar jag Ko Samet. Har nyss bott på La Lune på Vongdueng beach och det var väldigt bra på alla sätt. Lugnt, fin pool och några restauranger efter stranden. Om man ville ha mer utbud så var det bara att ta en tuktuk till centrum. Billigare alternativ kanske kan vara Jep's. Vet ej.

Jag var på Samet i 5 veckor för ett par år sedan. Det var på hösten och ganska regnigt.

De höll på att fixa huvudvägen, lägga betong. Vet du om det är klart? Skulle vara super bra om det gick att köra moppe ner till södra delen, då jag var där var det inte att tänka på då vissa delar av vägen var i hemskt skick, det hade ju regnat .

Gillade Samet mycket! Var där ensam (blev sjuk, gallstensopererad i Rayong) så jag var tvungen att stanna i 5 veckor

Ja. betongen är klar! Jag vet inte hur långt söderut men söder om Vongdueng iallafall.

hur långt söder om Vongdueng??

När jag var på Samet kostade det ca 600-700 bath enkel väg till byn. Horribelt! Det vore ju kul att kunna ha moppe! Jag skall inte köra, utan maken och även om han kan köra gillar han det inte om det finns risk att ramla!

Hur var vägen i byn nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni vill vara nära Bangkok så rekommenderar jag Ko Samet. Har nyss bott på La Lune på Vongdueng beach och det var väldigt bra på alla sätt. Lugnt, fin pool och några restauranger efter stranden. Om man ville ha mer utbud så var det bara att ta en tuktuk till centrum. Billigare alternativ kanske kan vara Jep's. Vet ej.

Jag var på Samet i 5 veckor för ett par år sedan. Det var på hösten och ganska regnigt.

De höll på att fixa huvudvägen, lägga betong. Vet du om det är klart? Skulle vara super bra om det gick att köra moppe ner till södra delen, då jag var där var det inte att tänka på då vissa delar av vägen var i hemskt skick, det hade ju regnat .

Gillade Samet mycket! Var där ensam (blev sjuk, gallstensopererad i Rayong) så jag var tvungen att stanna i 5 veckor

Ja. betongen är klar! Jag vet inte hur långt söderut men söder om Vongdueng iallafall.

hur långt söder om Vongdueng??

När jag var på Samet kostade det ca 600-700 bath enkel väg till byn. Horribelt! Det vore ju kul att kunna ha moppe! Jag skall inte köra, utan maken och även om han kan köra gillar han det inte om det finns risk att ramla!

Hur var vägen i byn nu?

Från La Lune till byn 200bht. Vägen cementerad, helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du varit på Koh Phangan, den ön tillsamman med Samui kanske inte är helt fel. Phangan är trafiken förhållandevis lugn, trevlig ö att kuska runt med moppe, samma gäller även södra och västra delen av Samui.

Betydligt livligare mellan Nathon och Chaweng/Lamai.

Koh Samet i alla ära men det är inte mycket som händer och sker kvällstid, blir i mitt tycke lite enformigt, men smaken är som baken - delad. :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har jag! Gillade Phangan mycket! Besökte ön senast för 7 år sedan, hoppas det inte ändrat sig mycket!!

T.om jag kan köra moppe där (nordvästra delen) om jag håller mig fråm "strandvägen" ;)

Det är en bit från Bangkok , vet inte om vi har lust att resa så långt.

Vi  behöver inte göra så mycket på kvällarna ;) Jag vi står ut med ödslighet!

Koh Samet har ju väldigt många olika stränder och det är enkelt att boka på plats.

Nu när vägen verkar i ordning kanske det är det bästa med tanke på närheten till Bangkok.

Om vi bokar några nätter kanske man kan ta en avstickare till någon av de östra öarna därifrån....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det 7 år sedan du var på Phangan, åk då INTE dit, du kommer att bli besviken - förändringen är minst sagt enorm, liknar mer och mer Samui.

Blir i mitt tycke för mycket folk på för liten yta, men det är jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det 7 år sedan du var på Phangan, åk då INTE dit, du kommer att bli besviken - förändringen är minst sagt enorm, liknar mer och mer Samui.

Blir i mitt tycke för mycket folk på för liten yta, men det är jag det.

Åh! Även den lugnare nordöstra delen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det 7 år sedan du var på Phangan, åk då INTE dit, du kommer att bli besviken - förändringen är minst sagt enorm, liknar mer och mer Samui.

Blir i mitt tycke för mycket folk på för liten yta, men det är jag det.

Åh! Även den lugnare nordöstra delen ?

Jag tycker TNP är lugn och skön och inte alls mycket folk så åk dit!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att se dig i farten igen Ellen-Kaa

Vi undrade vart du tog vägen efter senaste mardrömsresan, träffade Lena (Alsun) I Kamala runt nyår, och hon hade inte heller hört nåt från dig.

Ha de bäst och grattis på din födelsedag önskar vi. :JC_hurrah:

Och ett litet tips, skippa Phuket, det är för turistiskt överallt där nu.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att se dig i farten igen Ellen-Kaa

Vi undrade vart du tog vägen efter senaste mardrömsresan, träffade Lena (Alsun) I Kamala runt nyår, och hon hade inte heller hört nåt från dig.

Ha de bäst och grattis på din födelsedag önskar vi. :JC_hurrah:

Och ett litet tips, skippa Phuket, det är för turistiskt överallt där nu.  ;)

Efter den resan när jag  i Koh Samet var sjuk i 5 veckor har jag varit både på Koh Lipe och

De östra öarna Koh Kood, Koh Chang, Koh Maak, Koh Wai ( 6 vekor för ett år sedan)

Gillade verkligen dem och även Samet så det blir till Koh Samet  resan går denna gång :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det bestämt, det blir koh Samet, har redan bokat boende för de första 9 dagarna.

Kan ju lätt beställa på plats men jag kunde bara inte låta bli ;)

Vi börjar på AO VONGDEUAN stranden, den är ju verkligen mysig och man kan med lätthet promenera till AO THIAN i söder och även till de norra stränderna (lite jobbigare promenad)

Där skall vi bo på The C Samet Beach Resort (tidigare Vongduen Villas). Den gick jag ofta förbi sist, det såg så mysigt ut!

Sedan blir det riktigt avskilt på den sista stranden, Ao Pakarang, i Nimmanoradee Resort . Dår har jag inte varit , men det ser väldigt mysigt ut :) Det skall tydligen även gå att snorkla där!

Skall bli intressant att se om vägen dit är fixad ! Annars är vi fast där i 4 dagar om vi inte hyr en fyrhjuling ;)

Resterande tiden bokar vi enklast på plats.

Ev. åker vi till fastlandet Ban Phe och kollar runt lite. Jag har tidigare bott i närheten på Mae Ramphung beach i en condo. Den stranden var väldigt skräpig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×