Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Wermland

ICAbanken inför valutaväxlingsavgift

Rekommendera Poster

From. 1 mars inför ICA-banken ett valutapåslag på 1,25% vid köp/uttag utomlands. Än så länge ingen uttagsavgift.

Det blir till att klippa ICA-kortet och skaffa Santander istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med! Jag har redan ett Santanderkort sedan i somras + ett Coop Medmera Mer som jag kan gå över till att använda utomlands. Har använt ICA MC hittills bara, så det blir en omställning. För det var så himla smidigt med deras kort att flytta pengar mellan kortkonto och sparkonto etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade ett COOP-kort i somras och har redan slutat att använda ICA-banken. Hade hört talas om det här tidigare och var förberedd.

Växelkursen hos COOP har hittills varit alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade ett COOP-kort i somras och har redan slutat att använda ICA-banken. Hade hört talas om det här tidigare och var förberedd.

Växelkursen hos COOP har hittills varit alldeles utmärkt.

Ja, kursen lär ju vara desamma oavsett om det är ICAs eller Konsums kort eftersom båda är Mastercard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. På en thailandsresa, som totalt kostar tiotusentals kr,  handlar växlingsavgiften väl bara om några 100-lappar...

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. På en thailandsresa, som totalt kostar tiotusentals kr,  handlar växlingsavgiften väl bara om några 100-lappar...

Hasse

+1 på det. Ungefär som priset för taxi på Phuket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. På en thailandsresa, som totalt kostar tiotusentals kr,  handlar växlingsavgiften väl bara om några 100-lappar...

Hasse

+1 på det. Ungefär som priset för taxi på Phuket.

Tja.. så kan man också tänka.. beror väl på hur mycket pengar man plockar ut ur utländska bankomater under ett år. Själv så blir det 3-4 resor per år.. plus några med jobbet. Inte alla till Thailand då hehe..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. På en thailandsresa, som totalt kostar tiotusentals kr,  handlar växlingsavgiften väl bara om några 100-lappar...

Hasse

+1 på det. Ungefär som priset för taxi på Phuket.

Tja.. så kan man också tänka.. beror väl på hur mycket pengar man plockar ut ur utländska bankomater under ett år. Själv så blir det 3-4 resor per år.. plus några med jobbet. Inte alla till Thailand då hehe..

Just det, tillbringar man mycket tid utomlands så blir det rätt mycket pengar också. Fast tycker inte riktigt att man kan jämföra med taxipriset på Phuket men i och för sig så gynnar man ju ockrarna i båda fallen vilket bidrar till att priset höjs ytterligare eftersom man märker att kunden är beredd att betala vad som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på skaffa thaikonto med kort nästa gång vi åker dit. Någon som vet vad dom har för avgifter odyl för,att ha konto? Vill gärna ha internet dosa för att enklare hantera kontot.

Dom använder inte internetdosa utan OTP...

Du behöver alltså ett thainummer dit dom kan skicka engångslösenordet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört detta med ICA kortet med, men har lite frågor ang detta med thaikonto om någon har lust att svara?

Vad kostar det att skaffa thaikonto? Vad betyder OTP? Jag har thainummer så det är inget problem.

Sen tänkte jag det kostar ju en slant att skicka pengar till Thailand, lönar det sig om man åker typ 2 gånger per år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört detta med ICA kortet med, men har lite frågor ang detta med thaikonto om någon har lust att svara?

Vad kostar det att skaffa thaikonto? Vad betyder OTP? Jag har thainummer så det är inget problem.

Sen tänkte jag det kostar ju en slant att skicka pengar till Thailand, lönar det sig om man åker typ 2 gånger per år?

OTP - One Time Password...

Jag betalade ingenting för att öppna mitt... mastercard kostar några hundra baht per år..

det krävs dock oftast att man har visum för att man ska få öppna ett konto..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Jimmyboy.

Men vad menar du med oftast behövs visum? När behövs det inte?

Olika banker har olika krav. Krungsri bank där jag har konto krävde longstayvisum. Har hört att en del banker godkänner turistvisum. Bara att fråga på banken vad som krävs. Det kostar 40kr att skicka pengar från Handelsbanken via internetbanken till mitt thaikonto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Jimmyboy.

Men vad menar du med oftast behövs visum? När behövs det inte?

Olika banker har olika krav. Krungsri bank där jag har konto krävde longstayvisum. Har hört att en del banker godkänner turistvisum. Bara att fråga på banken vad som krävs. Det kostar 40kr att skicka pengar från Handelsbanken via internetbanken till mitt thaikonto.

Tack för svaren. Ska försöka fixa konto och kort vid nästa,resa. Om det inte funkar så använder vi frugans bank därborta. Men hade helst haft ett eget också .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört detta med ICA kortet med, men har lite frågor ang detta med thaikonto om någon har lust att svara?

Vad kostar det att skaffa thaikonto? Vad betyder OTP? Jag har thainummer så det är inget problem.

Sen tänkte jag det kostar ju en slant att skicka pengar till Thailand, lönar det sig om man åker typ 2 gånger per år?

OTP - One Time Password...

Jag betalade ingenting för att öppna mitt... mastercard kostar några hundra baht per år..

det krävs dock oftast att man har visum för att man ska få öppna ett konto..

Vilka övriga kostnader tillkommer förutom kortavgiften i Thailand? Misstänker att det måste bli något påslag vid valutakonverteringen när man för över pengar från den svenska bankens sida samt ngn form av engångskostnad för varje överföring som Plexus närmner i sitt svar.

Hittade denna artikel och sida när jag försökte bekanta mig med ämnet:

http://www.dn.se/ekonomi/nattjanst-satter-press-pa-priserna/

http://www.moneyfromsweden.se/sv/prices/Thailand

Stämmer det som framkommer i länkarna, tänker på er som brukar föra över pengar till konton i Thailand. Xendpay verkar ju i så fall vara det billigaste alternativet, har dock aldrig hört talas om dem innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört detta med ICA kortet med, men har lite frågor ang detta med thaikonto om någon har lust att svara?

Vad kostar det att skaffa thaikonto? Vad betyder OTP? Jag har thainummer så det är inget problem.

Sen tänkte jag det kostar ju en slant att skicka pengar till Thailand, lönar det sig om man åker typ 2 gånger per år?

OTP - One Time Password...

Jag betalade ingenting för att öppna mitt... mastercard kostar några hundra baht per år..

det krävs dock oftast att man har visum för att man ska få öppna ett konto..

Vilka övriga kostnader tillkommer förutom kortavgiften i Thailand? Misstänker att det måste bli något påslag vid valutakonverteringen när man för över pengar från den svenska bankens sida samt ngn form av engångskostnad för varje överföring som Plexus närmner i sitt svar.

Hittade denna artikel och sida när jag försökte bekanta mig med ämnet:

http://www.dn.se/ekonomi/nattjanst-satter-press-pa-priserna/

http://www.moneyfromsweden.se/sv/prices/Thailand

Stämmer det som framkommer i länkarna, tänker på er som brukar föra över pengar till konton i Thailand. Xendpay verkar ju i så fall vara det billigaste alternativet, har dock aldrig hört talas om dem innan.

Skickade nyligen motsvarande 29000 kr från Swedbank till Krungsri. Swedbanks avgift 50kr och Krungsri 700 thb ungefär. Om det tillkommit övriga avgifter utöver dessa vet jag inte? Det blev iaf ungefär 122000 thb på Thai-kontot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Men jag har vid olika tillfällen skickat pengar både till flickvännen men även till kompisar osv men till vissa banker kostar det en del att skicka pengar till Thailand. När jag tex skickar pengar till flickvännen eller kompis betalar jag först mina egna avgifter dvs typ 50 kr då jag har Nordea, sen om jag väljer alternativet att hon betalar sin egen banks avgifter och rent hypotetiskt skickar man 5000 Bath får hon typ 4500. Jag väljer detta alternativ efter pratat med min bank att inte betala både mina och mottagarens bankavgifter då jag inte har kontroll hur mycket dom kan ta ut i avgift.

Ursäkta mina röriga frågor och hoppas någon förstår vad jag menar? Därav jag funderar på Santander eller skaffa thaikonto, men då kommer ju ändå dessa avgifter jag pratar om. Kan det vara olika avgifter beroende vilken thaibank man skickar till/har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Men jag har vid olika tillfällen skickat pengar både till flickvännen men även till kompisar osv men till vissa banker kostar det en del att skicka pengar till Thailand. När jag tex skickar pengar till flickvännen eller kompis betalar jag först mina egna avgifter dvs typ 50 kr då jag har Nordea, sen om jag väljer alternativet att hon betalar sin egen banks avgifter och rent hypotetiskt skickar man 5000 Bath får hon typ 4500. Jag väljer detta alternativ efter pratat med min bank att inte betala både mina och mottagarens bankavgifter då jag inte har kontroll hur mycket dom kan ta ut i avgift.

Ursäkta mina röriga frågor och hoppas någon förstår vad jag menar? Därav jag funderar på Santander eller skaffa thaikonto, men då kommer ju ändå dessa avgifter jag pratar om. Kan det vara olika avgifter beroende vilken thaibank man skickar till/har?

Jag har testat att betala mottagande bank kostnader men det slutade med att thaibanken tog 500 baht iaf även fast jag betalade 150 via swedbank så jag låter alltid mottagarbanken betala avgifterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×