Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sarakh

Narkotikaklassade läkemedel

Rekommendera Poster

Önskar komma i kontakt med någon som tagit in narkotikaklassade läkemedel till Thailand med rätt intyg. Jag har kollat på ambassadens hemsida och hittat formulär jag ska fylla i och att läkaren ska skriva ett intyg men sen står det även:

1.3 Certificate issued by the competent authority of the country of departure to confirm the

patient’s legal authority to carry medications for personal use.

VAD är detta för intyg?

Trodde först det var någon lista från apoteket men den listan de ger är ju bara på de preparat man har kvar att ta ut på, d v s mitt preparat står inte med eftersom jag redan tagit ut det.

Tacksam för hjälp! Och nej, jag vill inte chansa på nåt sätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett intyg som din läkare skriver ut med information om vilken medicin du behöver ha med dig för att fungera som du ska ... beroende på vilken typ så är det olika svårt att få det genom ibland beroende på vilken klass av medicin det är ... adhd medicin osv har jag inte hört att det är problem med och det heter typ " " certificate " sen oftast " to whom it may concern .." .. men som sagt det är ett papper från din läkare på engelska.. Hoppas det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju listor på ambassadens sida över vad som gäller för olika typer av läkemedel. Somliga är det ju nästan omöjligt att ta med sig så det är svårt att svara på din fråga utan att veta vad för läkemedel det gäller.

En regel som är gemensam för alla som är tillåtna med läkarintyg är att man får ha med sig för max 30 dagars förbrukning. Det går dock att söka ett tillstånd som gör att man kan deponera sina läkemedel i tullen och hämta ut en gång/månad, men det verkar krångligt.

Har du pratat med din läkare? Det är högst troligt att denne vet precis hur intyget ska se ut. Oftast så behöver man inte hämta något intyg från ambassadens hemsida utan läkaren kan skriva ett eget.

Och här kommer en jättebra guide för vad som gäller;

http://www.thaiembassy.se/en/tourism/restricted-medicine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En regel som är gemensam för alla som är tillåtna med läkarintyg är att man får ha med sig för max 30 dagars förbrukning. Det går dock att söka ett tillstånd som gör att man kan deponera sina läkemedel i tullen och hämta ut en gång/månad, men det verkar krångligt.

Någon som har erfarenhet av att ha blivit kontrollerad och nekad att ta in receptbelagda mediciner (icke narkotiska preparat) för längre tid än 30 dagar? Gäller 30 dagar även för receptfria mediciner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En regel som är gemensam för alla som är tillåtna med läkarintyg är att man får ha med sig för max 30 dagars förbrukning. Det går dock att söka ett tillstånd som gör att man kan deponera sina läkemedel i tullen och hämta ut en gång/månad, men det verkar krångligt.

Någon som har erfarenhet av att ha blivit kontrollerad och nekad att ta in receptbelagda mediciner (icke narkotiska preparat) för längre tid än 30 dagar? Gäller 30 dagar även för receptfria mediciner?

Ingen aning. Skulle tro att de inte bryr sig om icke receptbelagda, bara man har originalförpackningen kvar. Men det är bara vad jag tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är inte läkarintyget för det står under punkten innan. Varken läkaren eller apoteket eller läkemedelsverket vet vad efterfrågas. Det var därför jag frågar här.ingen som själv sökt och vet säkert?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läkaren skriver i och för sig i intyget att hon intygar att han äter läkemedlet och i vilken dos/dag samt den totala mängden vi medför. Och vad jag kan förstå så är det väl bara en läkare som kan intyga att man har "rätt" att medföra läkemedlet. Men jag förstår ditt dilemma och den enda rekommendation jag kan ge är att du kontaktar endera ambassaden i Sverige eller det Thailändska läkemedelsverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det inte beror på vilket preparat man ska införa?

Jag har aldrig fyllt i den där blanketten heller eller skickat den till MPF och ingen har frågat efter den. Tror att den är till för de som ska ta in sådana läkemedel som det krävs särskilt tillstånd för eftersom den ska skickas till Ministry of public health.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev är det narkotikaklassade läkemedel. Problemet är när man kontaktar thailändska myndigheter att de inte vet hur det fungerar här och de kan inte förklara mer än som står här. Tack ändå för svar. Är ritalin narkotikaklassat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men det tillhör de läkemedel som man får föra in utan att söka tillstånd i förväg. Eller psykotropc drugs, kallar de det för.

Finns en lista över de olika kategorierna där man kan kolla vilken de tillhör utifrån den verksamma substansen

http://narcotic.fda.moph.go.th/welcome/wp-content/uploads/2015/09/PHYCHO-list-update-03.01.2014.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En regel som är gemensam för alla som är tillåtna med läkarintyg är att man får ha med sig för max 30 dagars förbrukning. Det går dock att söka ett tillstånd som gör att man kan deponera sina läkemedel i tullen och hämta ut en gång/månad, men det verkar krångligt.

Någon som har erfarenhet av att ha blivit kontrollerad och nekad att ta in receptbelagda mediciner (icke narkotiska preparat) för längre tid än 30 dagar? Gäller 30 dagar även för receptfria mediciner?

Ingen aning. Skulle tro att de inte bryr sig om icke receptbelagda, bara man har originalförpackningen kvar. Men det är bara vad jag tror.

Hör ju egentligen inte till TS frågeställening...men 30 dagarsregeln för receptbelagda mediciner skulle då innebära att alla som stannar längre än 30 dagar måste köpa sina mediciner i Thailand. Då menar jag vanliga mediciner, inte narkotikaklassade. Trist eftersom man då förlorar högkostnadsskyddet samt att man dessutom inte kan vara helt säker på att få samma substanser som man har hemma. Mediciner i Thailand är inte så billiga som många tror. Själv har jag alltid haft med mina mediciner för hela vistelsen i handbagaget med intyg, men som sagt...ingen har kollat mej ännu.😨

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×