Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Chryzaliz

Aeroflot

Recommended Posts

Åkte hem till Sverige förra veckan och det fanns inte direkt några billiga biljetter att uppbringa.

Valet kom att stå mellan Ukraine Air och Aeroflot för ca. 4000 sek enkel resa.

Det blev ryssarna då de "billiga" billjetterna med Ukraine tog slut och deras lägsta pris blev 7100 sek.

Det blev Aeroflot för 4100 sek. Näst billigast var Qatar med 5800 sek och sedan Norrbaggarna med 6500 sek. Lågsäsong, jo tjena.

Hur som helst så här var det:

Jag checkade in på webben för att kunna välja en bra plats och skrev ut boardingkorten enligt instruktionerna. När jag kom till Suvvan för "Bagdrop" så fick jag nya boardingkort iaf och det tog lika lång tid som en vanlig check in.

Nåväl, boardingen blev lite försenad, ca.20 min men det gjorde ju inte så mycket när det ändå är ett par timmar i Moskva vid bytet.

På plats i planet(A330-300 med 2-4-2) så konstaterar jag att jag sitter bättre där än i Norrbaggarnas Dreamliner som jag åkte ner med. Helt ok benutrymme och stolarna var skönare än de såg ut.

Underhållningssystemet fungerade bra och utbudet var alldeles utmärkt. Det fanns USB-port så jag fick ström till telefonen som sjunger på sista versen.

Maten var helt ok för att vara flygplansmat, har ätit både bättre och sämre på andra flyg. Behövde inte vara hungrig iaf. då maten var riklig.

Drickavagnen kom med jämna mellanrum och det blev en del Sprite, vatten och kaffe då det inte serveras någon alkohol ombord.

Servicen ombord var alldeles utmärkt och personalen var trevliga och pratade bra engelska.

Bytet i Moskva gick smärtfritt och jag hann med ett par öl medan jag väntade.

Ganska långt mellan terminalerna och det tog nog minst 20 minuter att gå.

Kom till Arlanda innan utsatt tid så deras punktlighet håller i sig.

Sammanfattningsvis var det en positiv upplevelse och är priset/restiden den rätta åker jag med dem igen.

Flyget från BKK gick kl. 10:00 men restiden bara försvann trots att jag inte sov något så det är ett bra betyg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul läsning! :)

Har aldrig själv upplevt Aeroflot. Har väl egentligen inte hört ngt dåligt om dem heller, om du räknar nyare tid. Däremot ska flygplatsen i Moskva vara helt hemsk. Framförallt tråkig och extrema köer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul läsning! :)

Har aldrig själv upplevt Aeroflot. Har väl egentligen inte hört ngt dåligt om dem heller, om du räknar nyare tid. Däremot ska flygplatsen i Moskva vara helt hemsk. Framförallt tråkig och extrema köer.

Jag tyckte inte det var några direkta köer när jag åkte med Aeroflot för nåt år sen. Gratis wifi på flygplatsen och massa affärer och restauranger.

Beror la kanske på vilken tid man kommer men så är det ju på många flygplatser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åkte hem till Sverige förra veckan och det fanns inte direkt några billiga biljetter att uppbringa.

Valet kom att stå mellan Ukraine Air och Aeroflot för ca. 4000 sek enkel resa.

Det blev ryssarna då de "billiga" billjetterna med Ukraine tog slut och deras lägsta pris blev 7100 sek.

Det blev Aeroflot för 4100 sek. Näst billigast var Qatar med 5800 sek och sedan Norrbaggarna med 6500 sek. Lågsäsong, jo tjena.

Hur som helst så här var det:

Jag checkade in på webben för att kunna välja en bra plats och skrev ut boardingkorten enligt instruktionerna. När jag kom till Suvvan för "Bagdrop" så fick jag nya boardingkort iaf och det tog lika lång tid som en vanlig check in.

Nåväl, boardingen blev lite försenad, ca.20 min men det gjorde ju inte så mycket när det ändå är ett par timmar i Moskva vid bytet.

På plats i planet(A330-300 med 2-4-2) så konstaterar jag att jag sitter bättre där än i Norrbaggarnas Dreamliner som jag åkte ner med. Helt ok benutrymme och stolarna var skönare än de såg ut.

Underhållningssystemet fungerade bra och utbudet var alldeles utmärkt. Det fanns USB-port så jag fick ström till telefonen som sjunger på sista versen.

Maten var helt ok för att vara flygplansmat, har ätit både bättre och sämre på andra flyg. Behövde inte vara hungrig iaf. då maten var riklig.

Drickavagnen kom med jämna mellanrum och det blev en del Sprite, vatten och kaffe då det inte serveras någon alkohol ombord.

Servicen ombord var alldeles utmärkt och personalen var trevliga och pratade bra engelska.

Bytet i Moskva gick smärtfritt och jag hann med ett par öl medan jag väntade.

Ganska långt mellan terminalerna och det tog nog minst 20 minuter att gå.

Kom till Arlanda innan utsatt tid så deras punktlighet håller i sig.

Sammanfattningsvis var det en positiv upplevelse och är priset/restiden den rätta åker jag med dem igen.

Flyget från BKK gick kl. 10:00 men restiden bara försvann trots att jag inte sov något så det är ett bra betyg.

Håller med dig Cryzaliz,åkte med dom hem till Sverige 8/7 och upplevde allt precis som du säger.Maten var riktigt bra,varm och två mål mat BKK-Moskva.Åker gärna med dom igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul läsning! :)

Har aldrig själv upplevt Aeroflot. Har väl egentligen inte hört ngt dåligt om dem heller, om du räknar nyare tid. Däremot ska flygplatsen i Moskva vara helt hemsk. Framförallt tråkig och extrema köer.

Tråkig? Ja, det är väl oftast ganska tråkigt när man väntar på nästa plan. Mina 2 timmar rann dock iväg innan jag hann känna av någon tristess.

Det kan säkert bli tråkigt om man väljer det flyg som har 15 timmarsbyte.

Det var allt annat än köer trots att det var sen eftermiddag. Boardingen undantaget men jag satt och sippade på en öl tills kön var borta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det nån rolig flygplats?

Skulle vara Samuis då. Åtminstone mysig och annorlunda.

Det fanns massor av roliga flygplatser. Lägger gärna till en mellanlandning på en kul flygplats, om det låter sig göras :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har reist et 50-tall ganger til Thailand og reist med de fleste flyselskapene. For meg haadde Aeroflot vært et MEGET tvilsomt flyselskap inntil jeg reiste med dem for et par år siden. Jeg har siden da brukt dem flere ganger.

Dem har fulgt med " i klassen" og modernisert flåten sin. Men en ting som dem IKKE har "modernisert" er deres engelsk-kunnskaper ombord på flyet. Man hører at det muligens kan være noe som ligner på engelsk, men hva dem sier trenger man å "dekode". Forøvrig så er servicen og maten hverken bedre eller dårligere enn hos andre flyselskaper. Uansett så pleier maten på flyet å være av den litt lavere kvaliteten. Dette fordi de fleste flyselskapene setter det ut på anbud. Billigst pleier å bety dårligst.

Flyplassen i Moskva er helt grei. Kanskje litt trang. Avstanden fra terminal E til terminal F går unna på ca. 10-15 min.

Jeg tror nok at russere generelt ikke har særlig stor erfaring med det å fly. Dette sett på bakgrunn av hva man kan oppleve på flyvningene fra Moskva til Bangkok. Ved flere anledninger så har jeg opplevd at dem reiser seg opp å åpner bagasjehylla FØR flyet har forlatt rullebanen. Samtidig som dem gjentatte ganger blir oppfordret av crewet til å sette seg igjen. En liten ting som får meg til å tenke på "Selskapsresan" er når dem begynner å klappe når flyet lander. Under en av flyvningene så ble røykvarsleren på toalettet utløst. Det var en svenske som fikk skylda, men han påstod at han var uskyldig og det kunne ikke ha vært for han røykte ikke engang sigaretter. Jeg hadde en meget sterk misstanke om at en russer hadde vært på toalettet og svensken stod utenfor døra og fikk skylda.   

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har 2 år i rad åkt med aeroflot, ena gången från alanda till Bangkok med byte i Moskva och där blev bordingen ca 30 min sen så jag frågade en flygvärdinnan om vi kunde få gå av ganska tidigt när vi kom fram för vi skulle med ett annat plan på andra sidan bangkok, hon nickade o sa yes.

kändes inte som hon förstog men när vi hade 2 timmar kvar kom hon och sa att vi fick sätta oss i business klass och sen gå av först.

Andra gången så blev de arlanda till phuket via Moskva. Hade beställt glutenfri mat till ena kompisen de funkade skitbra dom hade koll på de.

Jag tycker att aeroflot får klart godkänt på

maten för o va flyg mat vill säga.

flygtiden och servicen.

Och framför allt priset.

4100kr arlanda -bangkok tur o retur och arlanda - phuket 4400kr tur o retur i mitten av januari till mitten februari

De enda negativa ja har att säga är att dom flesta ryssarna är helt respektlösa i många fall 😤

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×