Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ThomasCarlsson

Måsten i ao nang?

Rekommendera Poster

Krabi handlar ju primärt om skärgården. Dvs besök till alla möjliga öar runtomkring. Framförallt gillar jag Koh Hong. Snorkling vid Koh Rok var också en ganska trevlig utflykt. Men kanske Koh Haa ligger lite närmare Krabi och ett eventuellt lättare utflyktsmål.

Är ni lite sportiga av er, så måste ni också pröva klättring på Railey Beach. Det låter ganska avancerat, men det finns väldigt enkla leder som är väl anpassade både nybörjare och små barn. Annars spenderade vi ganska stor procent av våra "vanliga" baddagar på Raileys stränder. Själva Ao Nang stranden är inte den bästa.

Eftermiddag + kväll i Krabi Town är också något jag menar ni bör göra. Själva centrum är inte så stort så man går runt där på någon timme om man gillar att se i affärer etc., sedan kan man åka ut till Big C och Tesco Lotus för lite varuhusshopping och sedan avsluta med nattmarknaden och massa god mat inne i Krabi Town (som man åker förbi påvägen) innan man åker ut till Ao Nang igen. Vill man ha en extra upplevelse ska man åka lokalbussen.

Vi gillade också en dagstur innåtmlandet med besök till Krabi hotsprings, Crystal Pool (mineral sjö inne i djungeln) och Tiger Cave Temple. Ska man upp på toppen på Tiger Cave Templet så är det ca 1300 trappsteg upp. Man kommer vara svett som F-N när man är uppe men utsikten är riktigt fint. En länk där du kan läsa mer om innehållet:

http://www.yourkrabi.com/krabi-tours/krabi-rainforest-tour-hot-springs-emerald-pool-tiger-cave-temple/

Vet inte hur länge ni kommer vara borta eller om ni åker charter eller inte, men oavsett så hade jag också rekommenderat att packa lätt för en natt i alla fall och åka ut till någon av öaarna lite längre söder ut. Koh Kradan och Koh Ngai är två fina alternativ.

Dagstur eller övernattningstur till Phi Phi kan också vara ett alternativ. En strandbar med fireshow är alltid kul att uppleva. Det är ganska utbyggt nu för tiden, men det finns fortfarande fina stränder och en del att se på. Att se på solnedgången från Phi phi view point är inget dåligt avslut på dagen. Men glöm inte ficklampa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det över 1 årsedan vi var där, och Ao Nang har garanterat förändrats sedan då, det har det iaf gjorts mellan varje gång vi varit där :) Så hur det ser ju just nu vet jag inte men mina "måsten":

1. Poda- ta en båttur ut till Poda- Här betalas det "skatt" för att gå iland, osäker på hur mycket just nu. -gå bort från första stranden och hitta en "egen" bit stand att vara på, är bäst under lågvatten då det finns mer strand att gå på och lättare att komma fram :)

Då kan man få det så här mysigt:

IMG_3707.jpg

2. Chicken Island och Tube Island:

Åkt till Chicken Island och gå över till Tube ved lågvatten, riktigt mysigt att bara var en dag. Sist jag var där fans det toaletter och en kiosk på chicken.. det betalas också "skatt" på ön när man går iland ca 50 bath per person.

IMG_1452-2.jpg

3. Phra Nang Beach:

Också en båttur undan, jätte vacker strand med grunt turikist vatten, en grotta i änden av stranden som man kan se på. Man kan också simma över till klippan rätt utanför. Ingen resturanger eller toaletter här, men dem har kiosker---> På båtar, och man kan gå till East Railay och det första man möter är då  ett hus med många toaletter som man betalar några bath för att få använda.

IMG_1027.jpg

4. (West)Raiay Beach:

Tar man också båt till, jätte mysigt med, fint vatten och bra strand. Finnes resturang och toaletter där På strand resturangen där har dem den godaste thai-biffsalladen! ;)

IMG_5112-1.jpg

Något jag alltid sett på som bortkastad tid är 4 island tour, att stressa igenom dessa öar/stränder på en dag är för mig inte avslappnande när man kan njuta av varje på en dag var :)

5. Koh Hong! Fantastiskt, vi hyrde en longtail båt dit, mycket bättre än speedboat tur ,med massa andra folk. Vi valde Hong 4 island tour, hur mysig dag som hälst och vi fick sett massor :)

IMG_3947.jpg

IMG_3901.jpg

6. Ao Nang Beach: Kanske den minst fina stranden i området MEN man kan lugnt bada där, det är resturanger och toaletter rätt ovanför, här är ett måste för oss: Last Fisherman, både till lunch och till middag! Deras BBQ på kvällen är grym, och deras Chicken in pita på dagen är perfekt :) Man sitter i desutom fortfarande mitt på stranden och njuter detta :)

7. Krabi Town: som ehawk skriver Tesco, Big C och nattmarknaden, samt hamnen här får man inte missa, med massor av god mat :)

8. Ao Nang sin egen lilla helgmarknad: Den ligger på högersida av flygplatsvägen ( sett från stranden) ca 1,2 km upp och in i en sidgata :) Mysig och massor av god mat :) ( ja vi älskar mat hahaha)

IMG_3738.jpg

9. Några timmar på catfisch farm borde man ta sig... små poler i junglen fylda med catfish och andra djur att se på med egen bygda broar och stigar med mera

IMG_3548-1.jpg

IMG_3510.jpg

Vi har aldrig kommet oss till Emeral pools och Tiger cave, men det står på listan och skall efter vad jag förstått vara ett måste i Ao Nang :)

Phi Phi tours med Maya Bay på listan har jag tatt 3 gånger, och sista gången var hemsk! Det var så mycket folk och båtar där att vi inte fick sett varken havet eller stranden...Foton tagna åt både höger och vänster från vår båt:

IMG_1764.jpg

IMG_5202.jpg

Det var några tips från mig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som vanligt säger jag tigergrottstemplet är värt ett besök men ganska jobbigt att gå upp dit

http://www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g297927-d456551-Reviews-Tiger_Cave_Temple_Wat_Tham_Suea-Krabi_Town_Krabi_Province.html

en tur till Phuket kanske, går båt direkt från ao Nang Patong kan vara sevärt en kväll eller två

på kvällen om ni gillar musik prova Little longhorn

http://www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g1507054-d7147295-Reviews-Little_Longhorn_Saloon-Ao_Nang_Krabi_Town_Krabi_Province.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag om att softa bortom "The last fisherman" på Ao Nangg beach d.v.s under träden och vid massageställen.

MEN nu när jag var där så var allt borta, inga stolar och bord under träden och alla massagestugor var rivna. Det enda som stod kvar är "the last fisherman" och "the last cafe' d.v.s bara i början och i slutet.

Hur som helst så håller de på att bygga nya stugor/hus av mindre variant men vad det kommer att bli för verksamhet vet jag inte.

Jag kom hem den 5 juli så nån annan kanske vet mer om vad som kommer att ske!?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trist att militären tagit bort massagehyddorna men det kanske kommer nått liknande

i statens regi, det var ett perfekt ställe att ta en massage på dan och att sitta under träden bredvid för oss som inte gillar att ligga i solen hela dan

hm så massagehyddorna var svartbyggen som polisen fick mutor för att titta bort

för ett par år sen satt jag utanför ett av massageställena var en kille från Turkiet som arrenderade den hyddan med uteplats, hm trodde han arrenderade av staten

men var nog polisen som "ägde" alla massage hyddorna och arrenderade ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar ödmjukt för alla förslag.

Fortsätt gärna delge era upplevelser som man kan tänkas göra.

Haft en fundering på djuphavs fiske... Har aldrig testat men är biten fiskare här hemma.

Vad finns det för möjligheter till något sådant?

Någon som testat?

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var i Ao nang i januari i år och kommer att åka dit  om några månader igen😄 något som vi gillade var Krabi Eco cycling, vi bokade hemifrån en halvdags tur till ett vattenfall mitt ute i djungeln, då cyklade vi med Vutt som har företaget på fina mountainbike , vi stannade på olika ställen dör han berättade om tex gummiplantage osv . Sedan  bokade vi en heldagstur med honom där vi fick välja helt, då åkte vi upp till piren där båten till Koh Lanta avgår därifrån var det cykling hela dagen både på Koh Lanta Jai o Koh Lanta noi , en helt fantastisk upplevelse med en thailändare som berättar om allt vi passerade på cykel 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×