Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
klongprao

Kärlekens transaktioner.

Recommended Posts

Texten här ger en bild av en västterländsk kvinnas syn på förhållanden mellan västerländska män och thailändska kvinnor.

Det är dock oftast 2 helt skilda världar som möts. Mannen har i regel en anledning och kvinnan en annan.

Det skiljer väl sådär 30-40 år i utvecklingen mellan t.ex. Sverige och Thailand, ibland mer, ibland mindre. Därför tycker jag ofta att ett vädterländskt kvinnligt perspektiv ofta ger en bild som inte jag känner igen alla gånger.

Det Elin B och Frida H gjort är ett konstverk, en betraktelse som utforskar fenomenet "kärleksmigration". Väldigt öppet och respektfullt. Inte fördomsfullt alls. Tolkningen ligger i betraktarens ögon. Hon fortsätter nu tillsammans med sin bror att utveckla det vidare med de tidigare medverkande personerna. Skildringarna ska ske utifrån manligt, kvinnligt och det tredje könets perspektiv. Hon greppar många perspektiv t ex kultur, klass och genus.

Väldigt intressant!

http://www.journalisten.se/nyheter/bilderna-ska-vara-oppna-tolkningar

Det finns säkert lika många olika varianter av relationer mellan thailändska kvinnor och svenska män som det finns i alla andra relationer. Jag ville publicera Matilda Gustavsson, därför att jag förvånades över att en skribent i DN generaliserar så starkt och skriver "ett kvinnligt offer utan valmöjligheter och en gubbe som tar den billiga genvägen till kärlek. Som just därför misslyckas som man" samt "kanske har de svenska arbetarmännen betydligt mer gemensamt med kvinnor på den thailändska landsbygden än med till exempel en högutbildad stockholmare?"