Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
bajenmases

Visum

Rekommendera Poster

Hej ska resa till Thailand i 45 Dagar men efter 14 dagar så flyger jag över till  Malaysia och ska stanna där i 3 dagar för att sedan åka över till Thailand igen behöver jag då turist visum eller starta tiden om efter jag varit i Malaysia.

Med vänlig hälsning Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan vara i Thailand i 30 dagar utan visum. Du behöver en utresebiljett inom den tiden som du kan visa upp när du checkar in i Sverige.

Kommer du tillbaks till Thailand via flyg så får du 30 nya dagar. Kommer du land/sjövägen får du 15 dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inget visum om man åker båt, tåg eller buss heller  ;)

Sant, men då får man bara 15 dagar (eller 14 tycker jag det blir då jag räknar dygn).

Ja, som sagt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som forundrer meg er denne standhaftigheten mot å innse fakta. Visa run finnes IKKE lengre. Selv om det i dette tilfelle IKKE er å betrakte som et klassisk visa run så KAN man oppleve å bli nektet adgang til Thailand når vedkommende krysser grensen fra Malaysia. Dette fordi det er opp til den enkelte tjenestemann å avgjøre om man tillates adgang til Thailand eller ikke.

Mitt råd er å søke om et 60 dagers turistvisum og deretter søke om et re-entry visa på et immigrasjonskontor eller ved grenseovergangen.

http://www.nationmultimedia.com/national/No-more-visa-runs-30238504.html 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett visarun är väl att man passerar gränsen och vänder tillbaks till Thailand direkt. Klart att det finns en minimal risk att man kan bli stoppad, framförallt om man har passet fullt med stämplar som visar att man reser ut och in hela tiden. Nu uppfattade då jag det som att detta var en vanlig turist. Vill man vara säker kan man ju ansöka om 30 dagars förlängning av uppehållstillståndet istället. Då behöver man ju inte passera någon gräns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ge trådskaparen ett enkelt svar:

Du behöver inget turistvisum.

Njut av din semester....................

Kan du garantere TS om at han slipper inn i Thailand igjen etter et besøk i Malaysia UTEN et visum/re-entry visum? Dersom vedkommende blir stoppet så kan han kanskje vise til ditt innlegg?

Man bør ikke spre uriktige opplysninger på et forum som dette. Husk at det finnes medlemmer med en minimal kunnskap om Thailand og som kanskje følger dårlige råd basert på uvitenhet. Noe som i noen tilfeller kan få store konsekvenser for den enkelte. Og i dette tilfelle så kan vedkommende bli nektet innreise til Thailand fra Malaysia. Noe som betyr at vedkommende må finne en thailandsk ambassade eller konsulat for å søke om et turistvisum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett visarun är väl att man passerar gränsen och vänder tillbaks till Thailand direkt. Klart att det finns en minimal risk att man kan bli stoppad, framförallt om man har passet fullt med stämplar som visar att man reser ut och in hela tiden. Nu uppfattade då jag det som att detta var en vanlig turist. Vill man vara säker kan man ju ansöka om 30 dagars förlängning av uppehållstillståndet istället. Då behöver man ju inte passera någon gräns.

Det som er det viktige her er hvordan den enkelte tjenestemannen tolker forbudet mot visa runs. Og et annet viktig punkt er vedkommendes tidligere historikk i Thailand. Hvorfor gamble med at man slipper inn igjen uten et visum når det er så enkelt å gjøre det på den korrekte måten.

Nå er et visa run mere enn bare det å krysse grensen for så å returnere til Thailand. Har man 4 60-dagers turistvisum på rekke og rad i passet så kan dette også tolkes som visa run. Og man blir nektet innreise til Thailand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Norlund, det om tidgare historik nämnde jag också i mitt inlägg. Man kan ju i och för sig även bli nekad ett re-entry om det skulle vara så. Men är man det minsta osäker så är det bättre att förlänga sitt uppehållstillstånd på plats.Då blir man ju iallafall inte fast vid gränsen om man blir nekad och man behöver inte lägga pengar på ett visum (det är ju även upp till den enskilde tjänstemannen att släppa in nån som har ett visum).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Norlund, det om tidgare historik nämnde jag också i mitt inlägg. Man kan ju i och för sig även bli nekad ett re-entry om det skulle vara så. Men är man det minsta osäker så är det bättre att förlänga sitt uppehållstillstånd på plats.Då blir man ju iallafall inte fast vid gränsen om man blir nekad och man behöver inte lägga pengar på ett visum (det är ju även upp till den enskilde tjänstemannen att släppa in nån som har ett visum).

Det som det var snakk om her var en person som kom til Thailand på et 30-dagers visumfritt opphold. Vedkommende forlater så Thailand etter 14 dager. Hvilket betyr at han mister de resterende 16 dagene av det visumfrie oppholdet.

Spørsmålet var da om han kan få et nytt 30-dagers visumfritt opphold i Thailand ved ankomst flyplassen i Bangkok 3 dager senere.

Min påstand var at dette normalt ikke kan anses som et visa run, men at man kan bli nektet innreise til Thailand dersom tjenestemannen i passkontrollen anser dette som et visa run.

Med andre ord så er det ikke noe visum som kan forlenges. Dette fordi det ikke finnes noe visum å forlenge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förtydligar lite. Antar att personen i fråga reser en sväng till Malaysia för att kunna stanna längre i Thailand. Jag föreslår då som alternativ att han förlänger sitt uppehållstillstånd(OBS! inte visum)med 30 dagar i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken tråd det blev

men nu 10 tusen kronors frågan

om man kommer på turistvisum till Thailand 2 mån och direkt lämnar landet

har man då rätt att stanna  till det datumet som står på turistvisumet när man kommer tillbaka till Thailand efter 1 vecka?      sug på den ni

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken tråd det blev

men nu 10 tusen kronors frågan

om man kommer på turistvisum till Thailand 2 mån och direkt lämnar landet

har man då rätt att stanna  till det datumet som står på turistvisumet när man kommer tillbaka till Thailand efter 1 vecka?      sug på den ni

Nej då är ditt turistvisum förverkat och du måste ha ett nytt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som forundrer meg er denne standhaftigheten mot å innse fakta. Visa run finnes IKKE lengre. Selv om det i dette tilfelle IKKE er å betrakte som et klassisk visa run så KAN man oppleve å bli nektet adgang til Thailand når vedkommende krysser grensen fra Malaysia. Dette fordi det er opp til den enkelte tjenestemann å avgjøre om man tillates adgang til Thailand eller ikke.

Mitt råd er å søke om et 60 dagers turistvisum og deretter søke om et re-entry visa på et immigrasjonskontor eller ved grenseovergangen.

http://www.nationmultimedia.com/national/No-more-visa-runs-30238504.html 

Visarun finns visst  Var till malaysia i Februari på en visa run resa och inga problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken tråd det blev

men nu 10 tusen kronors frågan

om man kommer på turistvisum till Thailand 2 mån och direkt lämnar landet

har man då rätt att stanna  till det datumet som står på turistvisumet när man kommer tillbaka till Thailand efter 1 vecka?      sug på den ni

Om du fixar ett re-entry permit om det nu går till ett turistvisum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förtydligar lite. Antar att personen i fråga reser en sväng till Malaysia för att kunna stanna längre i Thailand. Jag föreslår då som alternativ att han förlänger sitt uppehållstillstånd(OBS! inte visum)med 30 dagar i stället.

Nå tror jeg du misforstår helt angående et 30-dagers visumfritt opphold og muligheten til å forlenge det med nye 30 dager. Dersom han forlenger sitt 30-dagers visumfrie opphold med nye 30 dager FØR han forlater Thailand så MISTER han ALLE DAGENE i det øyeblikket han forlater Thailand. Så når han står på grenseovergangen tilbake til Thailand er det opp til tjenestemannen å avgjøre om dette er å betrakte som et visa run eller ikke. Dersom tjenestemannen bestemmer at dette er i strid med loven kan man vel si at han har pådratt seg et aldri så lite problem. Derfor råder jeg han til å søke om et ordentlig visum hvor man har muligheten til å søke om et re-entry visa.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som forundrer meg er denne standhaftigheten mot å innse fakta. Visa run finnes IKKE lengre. Selv om det i dette tilfelle IKKE er å betrakte som et klassisk visa run så KAN man oppleve å bli nektet adgang til Thailand når vedkommende krysser grensen fra Malaysia. Dette fordi det er opp til den enkelte tjenestemann å avgjøre om man tillates adgang til Thailand eller ikke.

Mitt råd er å søke om et 60 dagers turistvisum og deretter søke om et re-entry visa på et immigrasjonskontor eller ved grenseovergangen.

http://www.nationmultimedia.com/national/No-more-visa-runs-30238504.html 

Visarun finns visst   Var till malaysia i Februari på en visa run resa och inga problem

Dette har det blitt skrevet side opp og side ned om i over et halvår. Visa run finnes ikke lengre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken tråd det blev

men nu 10 tusen kronors frågan

om man kommer på turistvisum till Thailand 2 mån och direkt lämnar landet

har man då rätt att stanna  till det datumet som står på turistvisumet när man kommer tillbaka till Thailand efter 1 vecka?      sug på den ni

Om du fixar ett re-entry permit om det nu går till ett turistvisum?

Når man går ned trappen fra sikkerhetskontrollen på flyplassen i Bangkok så står det et skilt som sier "re-entry visa". Alle typer visa kan få et re-entry visa.

http://www.suvarnabhumiairport.com/en/1001-re-entry-visa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förtydligar lite. Antar att personen i fråga reser en sväng till Malaysia för att kunna stanna längre i Thailand. Jag föreslår då som alternativ att han förlänger sitt uppehållstillstånd(OBS! inte visum)med 30 dagar i stället.

Nå tror jeg du misforstår helt angående et 30-dagers visumfritt opphold og muligheten til å forlenge det med nye 30 dager. Dersom han forlenger sitt 30-dagers visumfrie opphold med nye 30 dager FØR han forlater Thailand så MISTER han ALLE DAGENE i det øyeblikket han forlater Thailand. Så når han står på grenseovergangen tilbake til Thailand er det opp til tjenestemannen å avgjøre om dette er å betrakte som et visa run eller ikke. Dersom tjenestemannen bestemmer at dette er i strid med loven kan man vel si at han har pådratt seg et aldri så lite problem. Derfor råder jeg han til å søke om et ordentlig visum hvor man har muligheten til å søke om et re-entry visa.   

Du förstår visst inte vad jag skriver. Jag menar att OM det är så att han åker till Malaysia för att kunna stanna längre än 30 dagar i Thailand så är det en både bättre och billigare idé att förlänga uppehållstillståndet I STÄLLET för att åka ut. Hoppas du förstår med den förklaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×