Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
lillplopp

uttag i bankomat

Rekommendera Poster

Hej!

Tänker ta ut kontanter på plats i Thailand. Om jag minns rätt så fanns det 2 alternativt när man valde i menyerna på bankomaterna och ena var att rekommendera. Men mer än så minns jag inte.

Finns det någon som vill berätta vad som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg också nu i måndags morse när vi landade i Bangkok att dom begränsat vissa atm till 10000baht...vi avbröt och gick till nästa tills vi hittade en med knappen other amount valde 20000 och funkade fint tur bankerna slåss om kunderna så finns juben uppsjö olika ...skulle jag växlat med bankomatens kurs hade jag fått 3.64i kurs..körde "continue without conversion knappen " fick väll 3.98i kurs på MC-kortet...att jämföra med 3.53 på före innan vi åkte.. Så har tacksamt annamat alla råd om att ta ut på plats 😊... Växlade i Pattaya igår och där hade dom4.0 i kurs på vissa små bås så vi växlar väll in våra skr där innan man åker vidare. 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg också nu i måndags morse när vi landade i Bangkok att dom begränsat vissa atm till 10000baht...vi avbröt och gick till nästa tills vi hittade en med knappen other amount valde 20000 och funkade fint..

Ett tips om det inte går att ta ut 20000 B är att prova med 18-19000, vissa atm/kort (vet inte vilket det beror på) begränsar till 5000SEK, vilket vid nuvarande kurs ligger strax under 20000B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de olika exempel som som kommit upp, hur gör man med trådskaparens fråga på dessa?

Svaret kom i #2. Låt banken växla och inte ATMen. Fortsätt utan att växla alltså.

Kan vara fiffigt att välja engelska åxå, annars blir det jäkligt knepigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de olika exempel som som kommit upp, hur gör man med trådskaparens fråga på dessa?

Svaret kom i #2. Låt banken växla och inte ATMen. Fortsätt utan att växla alltså.

Kan vara fiffigt att välja engelska åxå, annars blir det jäkligt knepigt.

Är inte det samma sak? Banken äger ju atmen?

Är la kortutgivaren som ska få växla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ICA:s Mastercard får man max ta ut 5000 SEK åt gången med

Många inkl u t har haft stora problem med ICA:s kort vad gäller uttagssumman.

Ej gått att ta ut mer 10 000 thb. Detta undersöks enl ICA just nu hos Master Card. Har dock inte fått ngn förklaring ännu efter en månad. ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ICA:s Mastercard får man max ta ut 5000 SEK åt gången med

Många inkl u t har haft stora problem med ICA:s kort vad gäller uttagssumman.

Ej gått att ta ut mer 10 000 thb. Detta undersöks enl ICA just nu hos Master Card. Har dock inte fått ngn förklaring ännu efter en månad. ???

Har också haft dessa problem med ICA MC. Så nu har jag även skaffat ett Santander MC med sparränta. Ska prova att ta ut med det kortet i vinter i Thailand och förhoppningsvis får man ut minst 20000 THB då per uttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de olika exempel som som kommit upp, hur gör man med trådskaparens fråga på dessa?

Svaret kom i #2. Låt banken växla och inte ATMen. Fortsätt utan att växla alltså.

Kan vara fiffigt att välja engelska åxå, annars blir det jäkligt knepigt.

Är inte det samma sak? Banken äger ju atmen?

Är la kortutgivaren som ska få växla?

Continue without conversion...eller nånting sånt väljer jag alltid. Alltså VISA eller Mastercard, vilket jag felaktigt benämnde banken.

Jag tänkte mer på "min" bank men det blir ju kortutgivarens kurs.

Skall tydligen vara bättre, men jag har bara gjort så pga det jag läst.

Jag har alltså inte testat själv att ta ut med och utan på samma dag utan litat på det jag läst ett flertal gånger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I de olika exempel som som kommit upp, hur gör man med trådskaparens fråga på dessa?

Svaret kom i #2. Låt banken växla och inte ATMen. Fortsätt utan att växla alltså.

Kan vara fiffigt att välja engelska åxå, annars blir det jäkligt knepigt.

Är inte det samma sak? Banken äger ju atmen?

Är la kortutgivaren som ska få växla?

Continue without conversion...eller nånting sånt väljer jag alltid. Alltså VISA eller Mastercard, vilket jag felaktigt benämnde banken.

Jag tänkte mer på "min" bank men det blir ju kortutgivarens kurs.

Skall tydligen vara bättre, men jag har bara gjort så pga det jag läst.

Jag har alltså inte testat själv att ta ut med och utan på samma dag utan litat på det jag läst ett flertal gånger. 

Ända gången det skulle kunna löna sej att välja thaibankens kurs är om den svenska kronan skulle kollapsa totalt och förlora massa i värde precis efter du gjort ditt utag.

Då hade man ju tjänat på att fått en fast växelkurs bestämt redan vid utaget..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ICA:s Mastercard får man max ta ut 5000 SEK åt gången med

Många inkl u t har haft stora problem med ICA:s kort vad gäller uttagssumman.

Ej gått att ta ut mer 10 000 thb. Detta undersöks enl ICA just nu hos Master Card. Har dock inte fått ngn förklaring ännu efter en månad. ???

Normalt ska man ju kunna ta ut 5000SEK inkl avgifter. Men jag hade jätteproblem med det i vinter. I Vietnam fungerade ICA kortet överhuvudtaget inte (var där i en månad) och i Thailand gick det i allmänhet bara att ta ut småsummor upp till max 10000 bath. ICA banken verkade inte tro på mig när jag klagade men efter att jag kommit hem fick jag en bekräftelse på att de hade haft problem som ännu inte var lösta. Som tur var hade jag ett VISA-kort med mig också men det kändes ju surt att betala både växlingsavgift och uttagsavgift. Fortfarande efter tre månader har jag inte fått något besked om vad som var felet :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ICA:s Mastercard får man max ta ut 5000 SEK åt gången med

Många inkl u t har haft stora problem med ICA:s kort vad gäller uttagssumman.

Ej gått att ta ut mer 10 000 thb. Detta undersöks enl ICA just nu hos Master Card. Har dock inte fått ngn förklaring ännu efter en månad. ???

Normalt ska man ju kunna ta ut 5000SEK inkl avgifter. Men jag hade jätteproblem med det i vinter. I Vietnam fungerade ICA kortet överhuvudtaget inte (var där i en månad) och i Thailand gick det i allmänhet bara att ta ut småsummor upp till max 10000 bath. ICA banken verkade inte tro på mig när jag klagade men efter att jag kommit hem fick jag en bekräftelse på att de hade haft problem som ännu inte var lösta. Som tur var hade jag ett VISA-kort med mig också men det kändes ju surt att betala både växlingsavgift och uttagsavgift. Fortfarande efter tre månader har jag inte fått något besked om vad som var felet :(

[/quote

Nej exakt, jag tog upp prpblemet för ett år sedan och på nytt nu i mars- inget besked här heller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte bara problem att få ut sina pengar på ica kortet i Thailand

när jag tänkte sätta in reskassan på ica butiken var det max insättning 8000 i veckan eller nått sånt

Säkert nån peningtvätt regel, kört över pengar bank till bank och har då inte märkt nåt problem. Iofs bara 10.000 SEK men det gick bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte bara problem att få ut sina pengar på ica kortet i Thailand

när jag tänkte sätta in reskassan på ica butiken var det max insättning 8000 i veckan eller nått sånt

Säkert nån peningtvätt regel, kört över pengar bank till bank och har då inte märkt nåt problem. Iofs bara 10.000 SEK men det gick bra.

ja eller att de är rädda att det blir för mycket kontanter i kassan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit i Thailand och aldrig fått den frågan Continue without... Är det någon skillnad mellan Visa och MC ? Har alltid kört Visa från SEB.

skillnaden är att man inte får frågan med Visa samt att det oftast är 150 thb i uttagsavgift med Visa och 180 med MC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ICA:s Mastercard får man max ta ut 5000 SEK åt gången med

Många inkl u t har haft stora problem med ICA:s kort vad gäller uttagssumman.

Ej gått att ta ut mer 10 000 thb. Detta undersöks enl ICA just nu hos Master Card. Har dock inte fått ngn förklaring ännu efter en månad. ???

Har också haft dessa problem med ICA MC. Så nu har jag även skaffat ett Santander MC med sparränta. Ska prova att ta ut med det kortet i vinter i Thailand och förhoppningsvis får man ut minst 20000 THB då per uttag.

Jag har använt Santander kortet med 12 fria uttag "Mitt kort med sparränta" under förra resan ner & det fungerar skitbra. Bara föra över stålar senast dagen innan man ska plocka ut dom i ATM. Inga avgifter & kunde plocka ut 20´varje gång utom när det var "ransonering" på sedlar ute på ön.

Rekomenderas om man inte behöver ta ut mer än 12 ggr man är nere, samt att det inte är ett kreditkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×